Kök
osiris: [citat] Jag tycker tvärt om - de ska sitta längre fram så att de hamnar mitt över bänkskivan (som ju är mycket djupare än väggskåpen)
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg i den här tråden som var otrevliga och bröt mot våra diskussionsregler: [citat]
Roland112: vi har både kulinarisk ugn och häll från ikea, fungerar perfekt.
stirrah: Aj! Gå på med citron låter inte så bra. Om man vill "renovera" sin bänkskiva (med eller utan proffs-hjälp) kan man göra det på plats eller behöver man få loss hela skivan?
smiler: Nä! Typ omöjligt att undvika skarvar. Se till att inte gipsskarven hamnar i en panelskarv bara, dvs skruva skarven i samma bräda om du fattar? =p
MSjöström: Hade kontaktat din hyresvärd så de kan hänvisa dig till en godkänd rörmokare, om ifall att något mot förmodan skulle börja läcka så har du papper på att installationen gjorts fackmannamässigt..
falkn: Det går ju säkert att sälja den gamla och få några kronor för den dessutom.
Marsman80: Jag har nyss byggt hus från Fiskarheden och de levererar kök från Ballingslöv. Jag monterade det själv utan att ha gjort det tidigare och det gick alldeles utmärkt då iofs med raka väggar etc. vilket kan göra det lite enklare. Kan också rekommendera de filmer som Fiskarhedenvillan gjort för att visa hur man monterar köken. http://www.mittnyahus.tv/Program/Snickaren/At-4-Koksmontering/
arneri68: [citat] Vi har en ekskiva på vår barsektion och den badade i olja vid leverans och sedan fortsatte jag att arbeta in olja några veckor efter montering. Den har hållit sig bra, men det är möjligt att hårdvax ger ännu bättre fuktskydd. Du borde kunna köra några omgångar koktlinolja innan du hårdvaxar. Jag fick nyligen en oljad ekmöbel som jag behandlade med Osmo hårdvax och det blev
ion: [citat] Ja frågan är relevant, känns det inte som att skåpens framsida får bestämma vilken åtgärd som är lämplig? Min skiva sticker bara ut 5mm över dörrsidorna, jag skulle aldrig kunnat kapa 1,5 cm, det hade blivit helt galet.
Larsa: Bäst blir väl att fräsa in kex så att skivorna sitter ihop permanent. Har du inte grejor till det skulle jag testa med att tvinga ihop dem och sen skruvbeslag på undersidan. Rengör och limma skivorna mot varandra. Sen kanske den vita silikonfogen mot kaklet borde uppgraderas mot ngt snyggare ;)
Anonymiserad 137805: volymen på utrymmet skall bytas 10ggr i timmen är beräknings förutsättningarna för en köksfläkt så om det inte är en öppenplanlösning blir det ca 540 m3/h men detta är ju idealt och många fläktar är mindre än detta 360m3/h klarar de flesta
Nerre: Nöjer jag mig med enkelugn finns det ju hur mycket som helst från 3000 spänn och uppåt (ok, de flesta ligger runt 5-7 tusen när det är induktion). Dubbelugn finns det inte många modeller av tyvärr. Men poängen här är ju att den gamla spisen fungerar, det är inget akut att byta. Så just därför blir priset liksom känsligare, vi har ju möjlighet att leta antagligen i flera år efter
Marlen Eskilsson: För den som är nyfiken på vilken barstol det blev: Gick förbi den smått osynliga barstolen One more bar stool från Kartell på en möbelaffär och impulsköpte den. Fick också en kitchenaid i födelsedagspresent som matchar gardinen, så nu känns det ganska bra. När jag har städat lite i köket ska jag ta en bild och visa hur det blev. [bild] Här är min barstol i ett blått kök hos
Isakare: Fästet är till för att man ska kunna dra i skruvarna först, hänga skåpet sen, och kunna justera, men skit i det. Skruva upp en bräda på väggen som du ställer skåpen på, normalt 140 cm över golv. Sätt upp ett skåp och skruva fast det i väggen, ställ upp nästa skåp, rikta in skåpens framkanter noga, och kläm ihop dom med 2 tvingar. Borra 5 mm genom dom hål som redan finns, upp
ion: [citat] Annars får du kanske höra med nån snickarfirma. Vi har en i byn som slänger upp en bordsskiva i en häftig hyvel och drar av den i ett nafs. Såna firmor måste väl finnas i din närhet också. Vad det kostar? Ingen aning.
roland53: Ja, hade säljaren överhuvudtaget fått tillstånd från föreningen att flytta köket? Det som inte föreningen har kunskap om kan dom knappast kontrollera att det blivit rätt :confused:
slaskman: Hade siemens innan , där började reglagen bråka efter 7 år. Köpte en ikea värsting och är nöjd.
Carl-Johan Bauhn: Vi har tre lådor i höjd och när jag mäter glipan så verkar 2mm gå in utan större problem och utan justering av luckorna i höjd.
eppeee: Funderar på att fräsa in ett VP rör i gipset annars. Funkar det? Isf kan jag ju kakla över.
Gnagare i Bajenhöjden: [citat] Kapa plattorna istället så ser det ut som att de ligger bakom. Den kapade kanten döljs ju ändå av silikonsträngen.
Hojte: [citat] Har du någon bild på något sånt?
danne.sk: Ok, alla kanske inte fungerar likadant som den jag hade. Kollade med en bekant igår som också har Smaklig sedan ett halvår tillbaka och han har samma problem och trodde detta "bara var så" med induktion. Det verkar vara lättare att få värmen ut till kanterna med aluminiumpannor än med gjutjärn pga skillnaderna i värmeledningsförmåga antagligen pga dåligt magnetfält.
Music Man: Den här fläkten har vi valt, http://www.siemens-home.se/produkter/matlagning/fläktar/LB57574.html?source=browse Den byggs in helt i ett vanligt överskåp.
smiler: 2 täcksidor med hyllplan imellan? Ev passbit mot vägg om den är löjligt sne :) Bakstycke om inte väggen duger.
Heidina: OlaF: Tack så hemskt mycket för ditt fina tips! Nu slipper jag budgetera för ett nytt kylskåp. :thumbup:
Ekgolv: Det är ikea's ljuslist för låda jag har, OMLOPP heter serien. Antingen drivs den via bänkbelysningen om man vill det, eller via en egen transformator. Otroligt lätt installerat, behövs inga skruvar till ledlisterna utan dom fäster med magnet. Transformatorn ansluts till vägguttag. Använder man bänkbelysningen som matning kräver den en fast installation.(dvs. elektriker)