Hej,

Vi har precis beställt en köksö från IKEA och har lite svårigheter att komma på en bra lösning för att förankra köksön i vårt kök där vi har vattenburen golvvärme. Det är lite knivigt att borra igenom golvet (parkett) eftersom risken finns att vi drar rakt igenom det vattenburna systemet.

Jag vore väldigt tacksam för tips och förslag på hur man på enklaste sätt försäkrar sig om att köksön sitter fast på sin plats och inte riskerar välta.

Tack!

Limma fast reglar i golv under ön kan fungera.

En köksö är väl inget man flyttar på särskilt enkelt? Jag hade till att börja med ställt den på möbeltassar så att den faktiskt går att flytta om man vill. Annars finns det ju lim.

Vad är det för mått på köksön? Är det enkelsåp, dubbla skåp, eller?

Limma reglarna i parkettgolvet.
Komplettera med vinklar som skruvas med tillräckligt korta skruvar i golvet?

Måtten på köksön är 1x1,20 meter. Köksön består av fyra stycken stommar från IKEA.

Vi har en köksö med liknande mått och jag ställde stommarna på en träram. Skruvade fast stommarna i ramen och har enbart ikea benen för att fästa sparksockeln på. Har varken limmat eller skruvat fast den i golv just pga vattenburen golvvärme och man kan inte rubba den.

Bara stommar, skiva, luckor och lådor väger en del. Sen lastar man i porslin och annat, skulle gissa på att våran ö väger närmare 200kg. Dvs den står stadigt utan förankring.

Alriksson skrev:
Vi har en köksö med liknande mått och jag ställde stommarna på en träram. Skruvade fast stommarna i ramen och har enbart ikea benen för att fästa sparksockeln på. Har varken limmat eller skruvat fast den i golv just pga vattenburen golvvärme och man kan inte rubba den.

Bara stommar, skiva, luckor och lådor väger en del. Sen lastar man i porslin och annat, skulle gissa på att våran ö väger närmare 200kg. Dvs den står stadigt utan förankring.
Ligger träramen rakt upp och ned på golvet? Inga skruvar eller lim? Jag har också tänkt göra precis som du beskrivit men har varit orolig för att det inte är tillräckligt.

Hej!
Jag ställer köksön på rätt plats och limmar runt benen med silikon mot det befintliga golvet, låt det härda över natten och sätt dit sockeln.
Du får vålda rätt bra för att detta skall släppa, har aldrig under mina 15 år i branschen fått klagomål på att detta skulle
ha släppt från golvet från någon kund.

joleyswe skrev:
Ligger träramen rakt upp och ned på golvet? Inga skruvar eller lim? Jag har också tänkt göra precis som du beskrivit men har varit orolig för att det inte är tillräckligt.
Japp, inga skruvar eller lim. Ön gick att rucka runt när den var tom men den väger grovt 150kg utan fyllning. Stommarna med luckor och lådor väger in på drygt 100kg sen tillkommer skivan. Vi har massiv ekskiva som är 130x127 samt 4cm tjock som blir även det drygt 50kg.

Vi har allt porslin, bestick, ungsformar på ena sidan sen vaser, ankarsrums assistenten, mixer osv på andra sidan. Är säkert 100kg i ön.

Höfttacklar jag ön så får jag ont och ön står kvar trots att jag väger in över 100 strecket.

oneofsix skrev:
Hej!
Jag ställer köksön på rätt plats och limmar runt benen med silikon mot det befintliga golvet, låt det härda över natten och sätt dit sockeln.
Du får vålda rätt bra för att detta skall släppa, har aldrig under mina 15 år i branschen fått klagomål på att detta skulle
ha släppt från golvet från någon kund.
Vet ifan om jag skulle låta ön enbart stå på Ikeas plastben utan en ram under. Benen är rangliga även om stommarna sitter fast i väggen och i grannstommarna. Att låta dom ta all kraft på en ö som man kan springa in i, stå och luta sig emot skulle inte jag göra iaf.

Har en köksö som står på golvet utan nån fastsättning. Hur stabilt som helst. Storlek ca 1800x1200. Stått i 4 år utan nått problem, jag har stått på den och tagit ned en köksfläkt mm.

D09
Måste ni absolut borra i golvet så hyr in en värmekamera och rita ur slingorna först.

Annars så verkar det funka fint utan borrning :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.