Kök
Assar63: När det gäller stommar i hus byggda på 70- och 80-talen är innerväggarnas förmåga att hålla kvar t.ex. överskåp ganska begränsade. Enkelgips och även dubbelgips pallar inte rycken i längen. Mitt förslag är att du räknar med att riva innerväggarnas ytskikt och ersätta detta med byggplyfa och gips. Lägg även till extra material, s.k kortlingar, där skruvarna från inredningen
fyrafyra: Skönt att det finns samsyn i tråden. Hade varit mycket svårare att välja om det var mer 50/50 :). Jag kan avslöja att vårt huvudspår fram tills nu faktiskt har varit det andra alternativet med diskmaskin bredvid diskhon. Ett sent infall fick mig att ventilera idén som de flesta av er tycks föredra. Tur att jag postade min fråga här :) Vi tänker oss att ha ett 60 cm bänkskåp med
marcusmco: Ja men tackar. Nu har jag en väg framåt!
Gnagare i Bajenhöjden: [citat] Isf skulle jag gissa att Veddinge är bäst då det är en målad träfiberskiva, de dyrare släta luckorna har folie som inte är lika rolig att måla.
BobbyOne: http://www.byggfabriken.com/sortiment/inredning/koeksinredning/info/produkter/231-101-glaslaada-boet/
Anonymiserad 137805: det är väl en Turkisk spis Arcelik så det är bara att beställa i utlandet på någon site är det en M815?
marcusmco: Jag struntade i den som följde med DM. Dock hade jag en självhäftande från Ikea som jag klistrade dit. Hade liksom ingen annan användning för den ändå...
Ramnemark: K-Rauta vet jag bland annat. Där beställde jag min från LG. Och ca 50% billigare än Beijer bygg
Alriksson: Decosteel.se Är nöjd med våran diskbänk som vi beställde genom dom enligt våra mått.
KnockOnWood: Bortsett från vad som är tillåtet så verkar de opraktiskt. Jag vill minnas att det rekommenderades en 40 cm avställningsyta på ena sidan av spisen. På den andra sidan har man en 80 cm arbetsyta för beredning av maten. Du skall ju kunna ställa undan heta kokkärl, frityrgrytor och annat som inte passar bland skärbrädorna på andra sidan. Men det hela beror naturligtvis på vilken plats
Tugge Korku: [citat] Jag kan meddela dig att än idag är inte köket klart. Så sur och bitter är jag inte överhuvudtaget! Sur och bitter är en person som klagar och gråter efter 1-2 veckors försening eller en som äter ute någon dag mer än vad man hade kalkylerat. Jag, min fru och 3 småbarn har fått lida i 2 månader utan någon kök alls hemma och nu totalt 4-5 månader har de hållit på och är
Gnagare i Bajenhöjden: Jag håller på att bygga ett kök i min nya lägenhet och valet föll på stommar från Ikea av flera olika skäl. Dels är ju priset bra men dessutom är tillgängligheten närmast oslagbar och jag gillar även den låga sockeln som förutom att vara snygg även är praktisk då skåpen rymmer mer. Luckor och beslag beställde jag dock hos Järfälla kök.
Jonatan79: Styrelsen MÅSTE ge sitt tillåtande och du MÅSTE skicka in en bygganmälan till kommunen. Inget komplicerat alls bara praxis.
corre: Essve-sifforna var lite vettigare, dom pekade på lättbetong som antaligen är mer porös än sprucken betong som Hiltin hade exempel för. Men ändå, 30Kg skjuvkraft ger u ändå 60kg per skåp, och skåpen skruvas antagligen inhop, så man får lite hjälp av varandra. Dina köksskåp, hur ser infästningen ut? Är det en enkel plåtvinkel med snabbfäste typ IKEAs förra modell?
yxskaft: Tack för alla svar så här långt. Det blir inte fogskum.
smiler: [citat] Ska du sätta stora plattor behöver du inte laga så mkt, värre om de vore mosaik =)
Hejduk..tig: Hagaköket har sådana lösningar. Kanske det går att använda deras beslag med egen lucka?
kackel34: Oh, va coola ;) http://www.peka-system.ch/index.cfm?rub=40255
DejvidK: Jag har slipat en redan inoljad bänkskiva i bok och därefter använt Osmos vitpigmenterade hårdvaxolja med mycket gott resultat. Blev betydligt ljusare och det går att lägga på flera lager för en "vitare" effekt. Borde rimligtvis funka lika bra på ek.
marcus75: Hej, Ska dra imkanal till köksfläkt i sommarstugan. Tidigare har det varit kolfilter och allltså ingen kanal. Vad ska man tänka på i samband med detta? Min tanke är att gå rakt upp på vinden från köket, därefter en 90-böj och sen 3,5m ut genom gaveln (för att slippa ta mig igenom taket med risk för läckage) (korrugerat plåttak). Har några funderingar/frågor: 1. Funkar det att
Gnagare i Bajenhöjden: Klart ni ska piffa upp! Man måste trivas där man bor. För mer specifika tips vore det dock bra med lite bilder.
Hugo Åkerstedt: hm då kanske det är billigare att ta från en av de lokala i stan? har för mig att han tar 600-650kr /lpm för en gedigen 40mm ekskiva (dock inte säker på vilka längder han har)
Snailman: http://www.byggahus.se/forum/kok/182110-montera-heltackande-diskbank.html Här är en del funderingar i samma stil.
nlaw: http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/tillbehor/siemens-lz12310 funkar en sån här?
johannamalena: okej tack 😊. det är inte spec stora väggar, den ena är 1.4 och den andra 1.6. så det blir ju inte jättemånga plattor, då tänker jag mig stt det är lättare 😊
fyrafyra: Jag gillar Kvicks bänkskåpshöjd på 95 cm och skulle gärna få upp ett IKEA-kök på samma höjd genom att montera 12 cm höga stödben på underskåp och högskåp. Har någon gjort detta tidigare? Tips på var man kan köpa stödben till ett bra pris?