27 724 läst ·
35 svar
28k läst
35 svar
Hur överlever man bäst en köksrenovering?
Sida 1 av 3
Vår sedan länge emotsedda köksrenovering börjar om en vecka och vi har nu börjat att på allvar fundera på hur vi ska få vardagen att fungera under tiden som vi är utan kök.
Vår gasolgrill har en kokplatta och självklart kommer vi grilla på den också.
Vi har även en norsk takke (elektrisk) som vi kommer använda en god del för att grädda sveler, pannkakor och liknande.
Vi bakar och fyller frysen innan ugnen åker ut.
Vi räknar också med att den lokala pizzerian gör rekordresultat i sommar.
Men i övrigt? Hur har ni som redan gått igenom detta gjort?
Hur förvarade ni allt man normalt tar för givet att finna i ett kök, minus allt man tror sig kunna avvara?
Hur diskade ni?
Vad åt ni mest av under er renovering?
Vilka är era bästa tips för att förenkla vardagen?
Vår gasolgrill har en kokplatta och självklart kommer vi grilla på den också.
Vi har även en norsk takke (elektrisk) som vi kommer använda en god del för att grädda sveler, pannkakor och liknande.
Vi bakar och fyller frysen innan ugnen åker ut.
Vi räknar också med att den lokala pizzerian gör rekordresultat i sommar.
Men i övrigt? Hur har ni som redan gått igenom detta gjort?
Hur förvarade ni allt man normalt tar för givet att finna i ett kök, minus allt man tror sig kunna avvara?
Hur diskade ni?
Vad åt ni mest av under er renovering?
Vilka är era bästa tips för att förenkla vardagen?
Bygg ett provisorisk kök. I ett annat rum eller vardagsrum. Du kan använda skåpen från gamla köket. Har du en gammal diskbänk, kan du placera den utomhus. Även den gamla diskmaskinen.
Är köket stort, kan du behålla många bänkskåp och flytta på dessa under renoveringen. Det förutsätter att ni renoverar själva. Annars flytta ut.
Även gamla spisen går att ansluta provisoriskt.
Lycka till.
Edit. ni ska äta som vanligt. Det går att laga mat i ett mindre kök.
Är köket stort, kan du behålla många bänkskåp och flytta på dessa under renoveringen. Det förutsätter att ni renoverar själva. Annars flytta ut.
Även gamla spisen går att ansluta provisoriskt.
Lycka till.
Edit. ni ska äta som vanligt. Det går att laga mat i ett mindre kök.
Redigerat:
Diska går bra i en tvättstuga eller om det kniper i badrummet.
Vi packade ner allt onödigt i vanliga flyttkartonger och förpassade dessa till ett annat rum.
Alla nya köksskåp monterades ihop i vardagsrummet (största rummet) och hämtades när dom skulle upp på plats.
Maten tillreddes på ett simpelt gasolkök samt i microvågsugnen.
Vi packade ner allt onödigt i vanliga flyttkartonger och förpassade dessa till ett annat rum.
Alla nya köksskåp monterades ihop i vardagsrummet (största rummet) och hämtades när dom skulle upp på plats.
Maten tillreddes på ett simpelt gasolkök samt i microvågsugnen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Har man inga barn så kan jag tycka att det kostar för mycket tid och energi att bygga provisoriskt kök, precis som att det är onödig tid att stå o laga mat, den tiden kan man lägga på att renoveraAtom skrev:Bygg ett provisorisk kök. I ett annat rum eller vardagsrum. Du kan använda skåpen från gamla köket. Har du en gammal diskbänk, kan du placera den utomhus. Även den gamla diskmaskinen.
Är köket stort, kan du behålla många bänkskåp och flytta på dessa under renoveringen. Det förutsätter att ni renoverar själva. Annars flytta ut.
Även gamla spisen går att ansluta provisoriskt.
Lycka till.
Edit. ni ska äta som vanligt. Det går att laga mat i ett mindre kök.
Varje sommar så överlever tusentals svenskar i sina båtar, husvagnar och tält med inte mycket mer än ett Trangia, så det är inga problem att klara sig utan "kök" den tiden en renovering tar. Och ni har ju valt rätt årstid att renovera köket på, grillen är din bästa vän den här sommaren!
När jag renoverade mitt kök i lägenheten (som visserligen är såld) var det färdig grillad kyckling och potatissallad ganska ofta. Det fungerar, enkelt och smidigt, lätt att duka fram med en 2,8 öl, lyxa till det med en tomat.
Pizza där i mellan.
Visst var jag trött på den kosten sen, men men...
Pizza där i mellan.
Visst var jag trött på den kosten sen, men men...
300h köksrenovering, engångsartiklar, den disken som kom till blev diskad för hand i badkaret! Köpte en kokplatta med 2 plattor, snabbkaffe, frysen full med förlagad mat som räckte knappt halvvägs genom renoveringen, kyl och frys hamnade i kakelugnsrummet, fullt med flyttlådor staplade efter behov..... allt nyttigt och det vi behövde hamnade så klart långt ner och längst in! Efter 4 veckor med tant och 3 hemmavarande "ungar" kändes det lite jobbigt, klarade av det vardagliga, det är jag i familjen som lider mest av oordning... Nu bytte vi inte bara skåp utan allt, ända ner till marken åkte ut i container, sex veckor senare var allt klart och sakta så glömdes det bort hur jäkla jobbigt det faktiskt kan vara att leva mitt i en byggarbetsplats!
Alla medverkande lever väl i dag och familjen håller fortfarande ihop, köket blev bra.... kommer inte att göra om det igen på de premisserna!
Lycka till med renoveringen!
Alla medverkande lever väl i dag och familjen håller fortfarande ihop, köket blev bra.... kommer inte att göra om det igen på de premisserna!
Lycka till med renoveringen!
Allt tar tid och har väl inte riktigt lagt allt krut på köket men är klar med golvvärmen och väggar och tak så nu är det dags för själva köks monteringen men det har inte kommit än så nu är det lugnt och snart är det semester och då blir det nog prio på ledighet och lite tid i stugan.
Vi fick en vattenskada i köket när mellanbarnet var två månader, det tog nästan tre månader innan det var torkat och klart. Vi fick diska i badrummet och kylen hade i vardagsrummet, spisen kom vi åt om vi klämmde in oss men vi hade inga arbetsytor alls.
Grillen gick varm den sommaren...
Papptallrikar, färdigmat och åka hem till vänner o familj var vår lösning.
/N
Grillen gick varm den sommaren...
Papptallrikar, färdigmat och åka hem till vänner o familj var vår lösning.
/N
