10 063 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Lådor eller luckor i köket
Vi har ett grytskåp med lucka och utdragbara hyllplan. Minns faktiskt inte om vi hade någon orsak till valet. Rent praktiskt klarar de utdragbara planen längre föremål än lådor och eventuellt blir överskådligheten lite bättre med lucka, men nackdelen är att luckan måste öppnas och sedan skall hyllplanet dras ut.GunId skrev:
Eventuellt är grytskåpets hyllplan ett snäpp robustare och skadas inte av gjutjärnsgrytor och stekpannor.
Jag tror att lådor har vunnit mark sedan de har blivit robustare och helt utdragbara. Som redan sagts flera gånger i tråden brukar fasta hyllplan bli igenproppade och det som används sällan hamnar längst bak i en hög.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Även om man väljer luckor kan man ju ha utdragbara hyllplan eller trådbackar, vilket i princip gör valet till ett helt estetiskt val. Funktionsmässigt har det alltså ingen större betydelse.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Stämmer in i kören om lådor, vi har det till allt under bänkhöjd (inkl vaskskåp, exkl hörnskåp).
Man kan använda hela lådan, det är speciellt smidigt för lådorna längst ner.
Undrar om någon kan komma på en lika smidig lösning för överskåp =)
Man kan använda hela lådan, det är speciellt smidigt för lådorna längst ner.
Undrar om någon kan komma på en lika smidig lösning för överskåp =)
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
I vårt platsbyggda kök i gamla lgh så har vi så att vi har fullhöjdsluckor som man drar ut sedan sitter det en till låda innanför som man också kan dra ut, mao enbart ett handtag på luckanGunId skrev:
Edit:såg att gnagare redan svarat
Jättefint kök! Vi har också funderat lite på blått nertill och sen en ljusare färg på överskåpen. Vi kommer ha ett större kök som är byggt ungefär som ett U.osiris skrev:
Tack för alla svar! Vad har ni i era lådor som ni inte skulle vilja ha i ett skåp? Vi har två lådsektioner som ingår och resten är skåp, frågan är om vi ska byta ut fler skåp mot lådor... Jag skulle gärna vilja få till en högre lådsektion att ha skafferivaror i men då behöver vi nog sätta ugnen under spishällen... Det är inte lätt att försöka få till ett nytt kök från grunden men en väldigt rolig utmaning.
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Allt från kastruller och maskiner till skafferivaror vinner på att ligga i ett fullutdragsskåp. Vi har valt att ha assistenten på en assitenslyft, men ändå ha utdrag på så sätt kan man få in lite saker under maskinen när den är i nedfält läge
Tack! Luckorna är grå, men ser lite blåa ut i ljuset på bilden.GunId skrev:Jättefint kök! Vi har också funderat lite på blått nertill och sen en ljusare färg på överskåpen. Vi kommer ha ett större kök som är byggt ungefär som ett U.
Tack för alla svar! Vad har ni i era lådor som ni inte skulle vilja ha i ett skåp? Vi har två lådsektioner som ingår och resten är skåp, frågan är om vi ska byta ut fler skåp mot lådor... Jag skulle gärna vilja få till en högre lådsektion att ha skafferivaror i men då behöver vi nog sätta ugnen under spishällen... Det är inte lätt att försöka få till ett nytt kök från grunden men en väldigt rolig utmaning.
Vi har lite allt möjligt, men den stora vinsten är skafferiet. När matvaror ligger i skåp blir det omöjligt att se och få ut de som är längst bak. Med porslin är det lättare för man kan göra mer ordnade staplar av tallrikar osv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Vi har främst skafferivaror i utdragslådor, men även kastruller och grytor samt återvinningen (sjukt smidigt att dra ut lådan under vasken 20cm och kunna ösa rakt från vasken ner i matavfall eller liknande)
Renoverade vårat kök i vår förra lägenhet och vi hade bara lådor på alla underskåp och i hela skafferiet . Nu har vi flyttat till hus med nästan bara luckor och jag saknar lådor varje dag så otroligt mycket
Klicka här för att svara
