27 741 läst ·
35 svar
28k läst
35 svar
Hur överlever man bäst en köksrenovering?
FemTummar skrev:
Mina tips:
1. Se för fan till att hela ombyggnaden går fort som bara den. Prioritera hastighet, prioritera hastighet, prioritera hastighet.
Planera noga, lämna inga "det där bestämmer vi sen"-trådar öppna. Se till att allt finns, kolla noga. Montera gärna skåp innan om det bara finns plats. osv osv
prioritera hastighet, prioritera hastighet.
2. Var rationell med vilka tillfälliga lösningar som görs. Lägger du 18 timmar på tillfälliga lösningar med spis, DM, diskho osv osv, så har du plötsligt slösat bort en renoveringshelg.
Vilket inte lirar ihop med punkt 1.
Förbered alla tillfälliga lösningar maximalt innan du börjar riva.
3. Följ de råd som känns bra, av alla de utmärkta råd du fått i tråden. Du hade ju redan gjort en lista, den verkade inte så tokig. Nu detaljstuderade jag den inte.
Men, prioritera hastighet, prioritera hastighet ...
Som sagt har fokuset i tråden hittills varit att man själv gör själva renoveringen. Om man däremot planerar att leja en firma för detta så kan jag bara rekommendera att man så långt det är möjligt ordnar boende på annan plats. Bo hos släkt och vänner, res utomlands eller åk på klassisk campingsemester. Det förutsätter dock att man specar allt så långt det är möjligt innan byggkillarna börjar, och helst att någon man känner kan titta in på bygget då och då, eller att man kan göra det själv.
Jag hade stambyte i köket för några år sen nu, och förra året totalrenoverade jag badrummet. Jag avskyr att bo på en byggarbetsplats, så jag valde att inte sova en enda natt hemma under dessa två renoveringar. Bodde merparten hemma hos en kompis (bara halvtimma bort), men även 7-10 dagar hos päronen ute på landsbygden.
Jag hade stambyte i köket för några år sen nu, och förra året totalrenoverade jag badrummet. Jag avskyr att bo på en byggarbetsplats, så jag valde att inte sova en enda natt hemma under dessa två renoveringar. Bodde merparten hemma hos en kompis (bara halvtimma bort), men även 7-10 dagar hos päronen ute på landsbygden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 276 inlägg
Grattis, ni har en ursäkt att äta ute varje kväll
Nu finns ju köksmaskiner i alla möjliga utföranden, som kan placeras på alla möjliga ställen utanför köket. Många har redan nämnts i tråden.
* micro
* lös kokplatta, sketabilligt
* lös induktionsplatta, 350 kr i många affärer på rea
* miniugn, några hundringar bara
* elgrill, billigare än att gå på bio med nån
* grill med låga, finns många varianter
* micro (igen, finns alltså också i kombination med grill, varmluftsugn,
och speciella stekfunktioner,
jag har bakat vanligt bröd i min "micro")
* juicepress, passa på att bli vegan och rawfood-taliban (nyttigt och massvis med PK-poäng!)
* smörgåsjärn, finns många olika typer, kostar runt hundringen i bästa fall
* och förstås en vattenkokare, i min ungdom kokade jag ägg i en sån...
(med soppslev... av - på - av - på)
* äggkokare (Guds gåva till mänskligheten, tja efter ägget då kanske)
Del 2 av det hela är att anpassa sig till den lokala matbutikens utbud:
* micro (igen ja, saggiga pizzor och konstiga färdigrätter som kallas "filé" men ser ut som skor)
* kalla rätter (sill är mycket bra mat, räcker med det och knäcke, ägg och en kall en)
* det är numera vanligt med färdigmat i matbutik (micron igen då eller? alternativt kalla grejer.)
* bröd - i min barndom åt vi smörgåslunch när skolköket byggdes om under några veckor,
på norskevis, lite trist i längden men alla överlevde den gangen också
Jag tror den stora frågan är denna: måste man ha variation eller ej? Om ja: då måste du lägga upp en plan med en massa bra exempel på ovanstående. Om nej: välj en endaste grej du står ut med och kör på det tills du är klar.
* micro
* lös kokplatta, sketabilligt
* lös induktionsplatta, 350 kr i många affärer på rea
* miniugn, några hundringar bara
* elgrill, billigare än att gå på bio med nån
* grill med låga, finns många varianter
* micro (igen, finns alltså också i kombination med grill, varmluftsugn,
och speciella stekfunktioner,
jag har bakat vanligt bröd i min "micro")
* juicepress, passa på att bli vegan och rawfood-taliban (nyttigt och massvis med PK-poäng!)
* smörgåsjärn, finns många olika typer, kostar runt hundringen i bästa fall
* och förstås en vattenkokare, i min ungdom kokade jag ägg i en sån...
(med soppslev... av - på - av - på)
* äggkokare (Guds gåva till mänskligheten, tja efter ägget då kanske)
Del 2 av det hela är att anpassa sig till den lokala matbutikens utbud:
* micro (igen ja, saggiga pizzor och konstiga färdigrätter som kallas "filé" men ser ut som skor)
* kalla rätter (sill är mycket bra mat, räcker med det och knäcke, ägg och en kall en)
* det är numera vanligt med färdigmat i matbutik (micron igen då eller? alternativt kalla grejer.)
* bröd - i min barndom åt vi smörgåslunch när skolköket byggdes om under några veckor,
på norskevis, lite trist i längden men alla överlevde den gangen också
Jag tror den stora frågan är denna: måste man ha variation eller ej? Om ja: då måste du lägga upp en plan med en massa bra exempel på ovanstående. Om nej: välj en endaste grej du står ut med och kör på det tills du är klar.
När jag byggde huset åt jag osedvanligt mycket varmkorv i bröd, grillad hamburgare, mackor, och grillad tjock korv med massor av kryddor (choritzo och sånt) med potatissallad.Enolf skrev:
När jag nu tänker efter känns det som att det var inget annat än det under ett år, typ.
Jag överlevde, och numera kan jag återigen faktiskt äta dessa rätter.
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Som du själv säger så blir det mycket grillning. Vi har ställt gamla kylen och frysen i matrummet så vi kan fortsätta använda dem under tiden, samma med mikron.
Diskar gör vi nere i tvättstugan och det är väl det jobbigaste att bära upp och ned disken hela tiden.
Vi har grillat en hel del, en hel del köpmat men även mat som är enkelt att äta utan tillgång till spis. Som plockmat (färdiggrillad kyckling, revbensspjäll, frukt, salami, oliver, lite av varje) och vissa kvällar blir det bara lite mackor.
Diskar gör vi nere i tvättstugan och det är väl det jobbigaste att bära upp och ned disken hela tiden.
Vi har grillat en hel del, en hel del köpmat men även mat som är enkelt att äta utan tillgång till spis. Som plockmat (färdiggrillad kyckling, revbensspjäll, frukt, salami, oliver, lite av varje) och vissa kvällar blir det bara lite mackor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden