21 895 läst ·
17 svar
22k läst
17 svar
Bänkskiva hörn, blir GALEN!
Jonstorp skrev:För 6 månader sedan byggde jag kök och gjorde just 2 st 45-graders (nästan) hörn. Då jag gjorde två stycken kunde spillet minimeras.
I mitt fall var väggen inte exakt 90 grader så jag gjorde en enkel mall av board för att få exakt rätt vinkel på snitten och kapade dessa med en ny klinga. Gjorde ett par styrningar för att få höjden 100% rätt med hjälp av pluggar/domino och sedan två spännbeslag för att kunna dra ihop skarven rejält. Längs fogen vanligt vattenbeständigt trälim.
Slipade av skarv och bänkskiva med 320-papper och vaxade med osmo. Perfekt resultat och inga problem med rörelse under vinter, vår eller sommar. Skarven är 100% tät.
Tid:
Åtgång en kväll
Verktyg:
Såg med vass klinga
Domino för pluggar, borde gå att borra för vanlig plugg eller kex eller fräsa spår för att lägga en styrremsa.
Fräs för spännbeslagen, funkar med borr och stämjärn.
Slipmaskin.
Trälim
Special:
Spännbeslag
Herregud, klockren beskrivning! Verkar kanske inte helt kört för min 45 vinkel ändå! Ska kolla upp mer noggrant imorgon. Tack så hjärtligt :wow:
Hej Vajua.
Vid en gerning på 45 så har du två skivor som gärna rör sig då en bänkskiva sväller/krymper som mest på längden. Kör du rak skarv har du en bänkskiva med den egenskapen. (Tänk foder, samma där)
I båda fall bör man kexa/tappa, limma och komplitera med infällda tvingar samt montera skivan så den kan röra sig mot skåpstommarna, som nämts tidigare.
Det är mao mera riskfyllt med en 45 skarv. Själv har jag fått justera en hel del bänkskivor genom åren, som skitit sig, och det kan dröja 2-3 år innan en dålig skarv ger med sig.
Lycka till/Nils82
Vid en gerning på 45 så har du två skivor som gärna rör sig då en bänkskiva sväller/krymper som mest på längden. Kör du rak skarv har du en bänkskiva med den egenskapen. (Tänk foder, samma där)
I båda fall bör man kexa/tappa, limma och komplitera med infällda tvingar samt montera skivan så den kan röra sig mot skåpstommarna, som nämts tidigare.
Det är mao mera riskfyllt med en 45 skarv. Själv har jag fått justera en hel del bänkskivor genom åren, som skitit sig, och det kan dröja 2-3 år innan en dålig skarv ger med sig.
Lycka till/Nils82
Att skivor sväller mest på längden stämmer inte, se http://www.svenskttra.se/om_tra_1/tra-och-fukt/traets-fuktrorelserNils82 skrev:
Ekskivor brukar vara byggda av stavar med årsringarna på vertikalen (när skivan ligger), dvs man får en radiell krympning på bredden och längsgående på längden.
Att årsringarna läggs så är första hand för att minimera risken för kupning och andra hand hårdhet.
Ytterliggare ett skäl till att undvika 45 graders snitt i träskivor är att snittytan i ändträ blir längre och hamnar troligtvis i en arbetsyta vilket ökar risken för fuktuppsugning i ändträ.
Klicka här för att svara