G
gmanhem: Hej. Jag söker en överbliven bit eller liknande på minst 90 cm av IKEA's bänkskiva Numerär i Ek för att komplettera i vårt kök. Jag hämtar gärna upp i Östergötland, Skaraborg, upp mot Örebro eller ner mot Jönköping. Ge mig gärna ett pris på vad ni önskar för er överblivna bit! Tack på förhand!
0 svar · 828 läst
M
MRAnonymus: Rättar mig själv. Kant i kant eller kanske 1mm bakom lådkant kom täcksidan!
26 svar · 36,3k läst
M
MRAnonymus: Jag byggde nyss epoq högskåp med likadan micro och liknande siemensugn. Jag tog helt sonika bort fötterna på micron så den blev den att "täcka" hyllplanet under sig. På ovansidan ovanför själva listen till luftintaget så tillkom bara en passbit. på 9cm ungefär. Många sätter galler men nja. Har så välventilerat ändå!
8 svar · 28,0k läst
·
M
MRAnonymus: Går det inte att ändra skåpbredder så har du vips kanske bara en femma per sida att ta hänsyn till? Centrerat skulle jag nog ha byggt det. Annars passbit på sidan så det blir lätt att öppna dörrarna...
3 svar · 3,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Riv brandvägg, sätt kyl/frys längst in mot kortväggen och se till att ha gott om utrymme på båda sidor om spishällen, alt rita upp ett nytt alternativ där ni utnyttjar även kortsidan så det blir ett u-kök.
13 svar · 5,6k läst
·
M
Mikael_Swe: [citat] Jag ska kolla mer på sajten, ser till att även maila dom. Tack för tipset!
8 svar · 7,3k läst
·
nikasp
nikasp: Har kört med Clas Ohlsons oscillerande maskin med dubbla huvuden och proffsbilpolermedel. Ett ganska skarpt/avverkande medel och lammullshätta och hällen blev superblank men tyvärr är det ~15-20 års inbrända efffekter kvar. Jag började med skumgummmirondeller och de blev snabbt bruna men avverkade för lite. Spisen ser dock väldigt mycket bättre ut men inte som ny som jag hade hoppats.
18 svar · 64,8k läst
A
aleklint: [citat] Just ja, så kan man ju göra, bra, tack för tipset!
9 svar · 5,8k läst
·
M
Mikael_Swe: Jag sitter i samma båt. Vill inte ha IKEA underverk, utan byta ut mot bättre kolfilterfläkt. Har ni förslag på kvalitetsfläkt som passar i skåpet? Har även tänkt att ha skåp hela vägen upp till taket, måste man bygga ventilationshål till höger om skåpet? [bild]
9 svar · 17,2k läst
·
T
tank77: [citat] Sedan det nya IKEA-köket kom har det inte varit några köksveckor och kommer nog inte att återkomma dom närmaste åren!
8 svar · 6,7k läst
P
Peter_K: [citat] La plastkilar mellan för att få det plant. Var inga problem att hänga upp skåpen och allt livar.
35 svar · 18,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du måste lista ut var det där röret tar vägen, ifall det är ett elrör som går till centralen eller en kopplingsdosa i närheten. Den kabel som sitter där nu måste ju ta vägen någonstans, men det ser inte ut som en elkabel. Den kanske går att använda just för att se vart röret tar vägen, ryck lite i den och lyssna. Eller stoppa i en dragfjäder i röret och lyssna. Är det ett
3 svar · 1,4k läst
P
P_B_: [citat] Tack!
2 svar · 1,0k läst
N
nochl: [citat] Vi kom på att vi glömt ventilationen. Det slutade med 86cm höga väggskåp. Det blir nog bäst. Tack /nochl
6 svar · 1,2k läst
M
Mikael_Swe: Köpte ni den skivan tillslut?
1 svar · 3,7k läst
J
ja73: Jag kopplade in spis och diskmaskin i tvättstugan, ställde även dit några skåp med bänkskiva. Köksbord med micro, kaffekokare och kyl+frys hade vi i vardagsrum. Två vuxna och barn 4 och 7.
7 svar · 1,8k läst
anders07
anders07: Vattenrören går ju att böja. Böj försiktigt bara så de inte veckar sig! Att laga golvet görs lämpligen genom att lägga ett par reglar under och dra fast med vinkeljärn eller skruva genom befintligt bjälklag/reglar. Sen är det bara att såga till någon skiva i lämplig tjocklek och lägga på. Limma gärna både mot reglen under och lägg den inte helt mot befintlig skiva så det
1 svar · 1,6k läst
·
S
strophlex: [citat] Håller helt med där. Det är ganska mycket man kan mixtra med.
6 svar · 3,8k läst
R
Anonymiserad 137805: Lösningen är att köra med hög temperaturinställning ECO programmen eller lågtemp alternativen är ca 50C och gör att allt fett från disken fastnar i kalla delar där vatten står stilla, tex. avloppsslang och nivåsystem. Detta "fel" har alltid funnits på alla maskiner (jmf "ankan" i torsvikarna) men har ökat på senare år i och med att tillverkarna tävlar om att göra av med minst
7 svar · 37,4k läst
A
A-Man_08: Köp en plast matta och lägg in med uppvik på kanterna det krävs så lite så det borde inte kosta så mycket.
4 svar · 6,9k läst
·
J
joasag: [citat] Skulle jag verkligen inte tro, detta används på massvis av bilar, taxibilar etc. Och de tvättas i årtal utan problem. Så köper du något riktigt märke så tror jag det sitter som berget! 3M har till och med något som är gjort för möbler: https://www.youtube.com/watch?v=zL8Vddav67o 3M DI-NOC
7 svar · 8,6k läst
·
L
Anonymiserad 137805: nej du har inga kolfilter! det skall sitta ett på var sida och låsas i mitten på bygeln som sitter i mitten. troligtvis har den inte varit bättre än vad den är, utblåset har ju mindre area och upplevs som en starkare luftström. ny fläkt betyder också ny eller ingen micro
7 svar · 2,9k läst
·
F
falkn: Jag har också den matta varianten specifikt avsedd för bänkskivor kallad Top oil.
8 svar · 11,7k läst
P
ph123: Finns en våtrumsskiva från fibo-trespo som heter cracked cement. liknar betong och är helt vattentätt vilket kanske är en fördel i ett kök?
14 svar · 8,4k läst
·
fremax
fremax: http://www.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/3570-en-tyst-minut-till-minne-av-stew.html Med vänlig hälsning, fremax
16 svar · 16,6k läst
P
Pysslarn: Vill du ha rostfritt tycker jag att du skall ha det! Plåtslagaren kan säkert hjälpa dig. Kolla om det finns olika varianter på yta så du får det som passar dig bäst. Lycka till! //Ronnie
7 svar · 3,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Rent spontant känns det bättre för mig att ha diskmaskinen närmast väggskåpen om det stämmer på ritning att den är i köksön nu? Jag skulle heller inte ha diskho på ön, dels pga svårare/dyrare installationskostnad och praktiskt för det man handdiskar skulle jag inte vilja ha framme på ön utan smidigare att ha hela ön som arbetsplats/barhäng. Kanske flytta det vänstra
1 svar · 885 läst
·
P
pjkw: Såg något liknande i nått inredningsprogram och då var det indiskt... https://www.google.se/search?q=indisk+tallrikshylla&safe=off&espv=2&biw=1920&bih=1095&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=pioMVa6TEaKAywOg4YHoAg&ved=0CAYQ_AUoAQ#safe=off&tbm=isch&q=indian+dish+rack http://www.tse-tse.com/en/storage/70-large-kitchen-rack.html lär väl kosta en tia om man köper dom i indien :)
3 svar · 1,6k läst
·
R
Robert Kooijman: Stänkskydd: "Allt behöver underhållas, även med glasskivor och kakel." Håller med. Enda grej jag kan tänka som behöver knappast underhåll och är lätt att hålla ren är en skiva med teflonbelägg på sig (à la stekpannan). Om man har ingenting emot grått... Glaserade kakel utan fog är kanske ett alternativ. Men om man ordentligt impregnerar en vanligt fog med (tung) olja, och sen
29 svar · 9,4k läst
·
6
62_an: Har ett Faktum-kök som jag ännu inte gjort helt klart. Bl.a. så har jag inte satt in inredningen i 57-skåpet som finns längst ner under ugnen i det höga inbyggnadskåpet. Anldningen är att delarna inte passade :| Hade från början tänkt ha två st lådor innanför dörren med specialfronterna för inbyggda lådor. Men det visar sig att lådorna är för djupa för inbyggnadsskåpet som
0 svar · 686 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.