Vi är i begrepp att investera i nytt kök till vår nya lägenhet.
Har för en mycket bra peng kommit över 2000x600x30mm marmorskivor i vit carrara C. har fyra skivor.

Frågan är som följande:

bänkytan som skall fyllas är 3190mm
en skiva har uttaget för ho, så den placeringen är bestämd. vi tänker sedan placera hällen där skarven för denna skiva hamnar, 600mm bred. och sedan bygga vidare med en kapad skivbit till väggen.

1. går det att kapa skivan för att få två bitar att placera framför och bakom hällen?
2. kan ett sådant arbete utföras av "vanliga" hantverkare, duktiga killar men jag är helt novis, därav frågan.

Skiss av kökslayout med vit carrara bänkskiva, diskho och spishäll i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar.

S
Måtta och gör en detaljerad måttsatt ritning och lämna in skivorna till en stenfirma. De sågar med stor vattenkyld såg så det blir fina snitt.

Din 3-dskiss har ingen häll. Men det går att suga ett urtag i stenen också.

Tex Stenmagasinet. Deras verkstad ligger i Åkersberga.

• Gilla
Bberg
  • Laddar…
Det är alltså såhär jag tänkt. (fel bild först)
Vad kan kostnad tänkas bli hos stenfirma för att ta ut för häll samt kapa skiva?

3D-skiss av ett kök med marmorbänkskiva, vita kakelväggar och inbyggda skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har försökt att lämna in stenskivor för kapning men det tackar stenfirmorna tyvärr nej till!

De är väl rädda att få ersättningskrav om skivan spricker vi urtagen för ho eller häll.

Så är det nog!

Jag har investerat i en diamantskiva till en av mina Festool sänksågar till just detta ändamål... Sågat ett par bänkskivor och ytterligare ett par gamla marmor fönsterbrädor som behövde anpassas på djupet.
Kan ju inte påstå att det blir ett "fint" snitt och det är ju smått omöjligt att efterbehandla snittet likt en slipad kant man får från stenfirman.
Avslut mot vägg så är det absolut inget problem då ofta kakel eller mjukfog täcker mindre skavanker på snittytan.
Däremot kapa till bitarna som skall ligga framför och bakom hällen blir nog svårt att få till riktigt snyggt utan skavanker...

Och det är därför jag har två TS55:or - Den ena får mer stryk än den andra... :rolleyes:

Tack för god input.
Vi använder stenen men hoppar häll/inbyggnadsugn. får bli en snygg 60cm induktionsspis.
på så vis kommer bara rena och raka bitar av skivorn abehöva kapas. en fråga kvarstår dock:
en fog kommer hamna ganska synligt då skivorna är kapade så med diskhon. hur blir detta snyggast?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.