Hej!
Jag har köpt in kakel till köket. Det är rektangulära klinkers med en höjd på 2,5 cm. Fick hem en provplatta och med fog och allt blir det 10 cm med fyra klinker i en kolumn.
Jag tänkte ha 50 cm mellan bänkskiva och överskåp. Ska jag lägga till några millimeter för fogen (bänkskiva - nedre gräns kakel samt övre gräns kakel- väggskåp) eller ska det vara exakt 50 cm?

Avståndet mellan bänkskiva och överskåp är 50 cm ett vanligt mått, förutom IKEA som har ett högre mått att ta hänsyn till om man vill att överskåpen ska linjera med eventuella högskåp. Ett tips är att när man kaklar är att ha en masonitskiva mot bänken för att få några millimeters avstånd mellan bänkskiva och kaklet, där man sedan lägger en mjukfog. Masonitskivan skyddar också bänkskivan under arbetets gång. I ovankant lägger man också en mjukfog mellan kakel och överskåp. Är kanske svårt att sätta upp överskåpen så exakt, får då reglera detta genom att kapa översta plattan.

Förr hade man en "kakellist" i överkant av kaklet.
Det falsade över kaklet lite, och kunde kapas till för att ta upp höjdskillnader till överskåpen.

Och i denna list kunde man sätta upp krokar för att hänga upp grytlappar och annat, och sätta den oundvikliga lampan över diskbänken.

Förr var ju kakelplattorna "alltid" 15x15 cm, så kakellisten behövde vara 5 cm med bänk - skåpavståndet 50 cm.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.