Hejsan
Jag hjälpte en kompis med att rita ett nytt kök i Ikeas homeplanner verktyg.
Det är ett traditionellt parallell-kök, ca 3m långt, med bänkskiva och kyl/frys i ett på ena sidan, och diskbänk med häll och ugn/micro-"pelare" på andra sidan.
Kostnaden för det med Bodbyn fronter blev 62 000:-, då ingår vitvaror för 23000, belysning för 4000 och matbord och stolar för 4000. Då ingår inte kakel/väggbeklädnad, passbitar, eldragning, el-uttag, fog, förbrukningsartiklar, lådinredningar, lister med krokar etc.
Det jag funderar över är hur Ikeas priser förhåller sig till Kvik, och andra leverantörer. Finns det någon som levererar en vettig kvalitet till bättre pris än Ikea?
Jag hjälpte en kompis med att rita ett nytt kök i Ikeas homeplanner verktyg.
Det är ett traditionellt parallell-kök, ca 3m långt, med bänkskiva och kyl/frys i ett på ena sidan, och diskbänk med häll och ugn/micro-"pelare" på andra sidan.
Kostnaden för det med Bodbyn fronter blev 62 000:-, då ingår vitvaror för 23000, belysning för 4000 och matbord och stolar för 4000. Då ingår inte kakel/väggbeklädnad, passbitar, eldragning, el-uttag, fog, förbrukningsartiklar, lådinredningar, lister med krokar etc.
Det jag funderar över är hur Ikeas priser förhåller sig till Kvik, och andra leverantörer. Finns det någon som levererar en vettig kvalitet till bättre pris än Ikea?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigare än ikea kommer du inte hitta.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Billigare än Ikea blir ju svårt men om man tittar på HTH GörDetSjälv kök så ligger de i samma prisklass men jag anser att man får betydligt bättre grejer för pengarna där och kan få till stånd vettigare lösningar.
Dessutom är de sjuuuukt mycket enklare att sätta ihop än Ikea då stommarna redan har pluggarna förmonterade och ryggarna inte behöver spikas.
De har även självexpanderande pinnskruvar så det enda man gör är att sätta i 8st snäckor och 8st pinnskruvar i hålen avsedda för detta och knacka ihop delarna samt föra in ryggen i ett fräst spår och spänna snäckorna... klart
Någon härinne har fått för sig att jag gör reklam för detta och tjänar pengar på det men så är knappast fallet.
Dessa GDS-kök är så prispressade så där finns inga rabatter för någon att få.
( Tilläggas kan att HTH även är dåliga på att göra reklam för det eftersom de inte tjänar några nämnvärda pengar på det utan mer har det som en alternativ lösning när/om de håller på att tappa en kund på ett forumkök. )
Billigast är att beställa det på deras hemsida men lägger man på 5% så får man bra hjälp i en närstående butik så man inte missar några detaljer och det kan vara all ide om man inte har 100% klart för sig vad man kommer behöva.
Kvik är i en dyrare prisklass.
Jag brukar bedöma de vanliga leverantörer i följande prisnivå:
Ikea
HTH GDS
Kvik
HTH Forumkök
Marbodal
Smedstorps kök
Ballingslövs kök
bla bla bla..............
Dessutom är de sjuuuukt mycket enklare att sätta ihop än Ikea då stommarna redan har pluggarna förmonterade och ryggarna inte behöver spikas.
De har även självexpanderande pinnskruvar så det enda man gör är att sätta i 8st snäckor och 8st pinnskruvar i hålen avsedda för detta och knacka ihop delarna samt föra in ryggen i ett fräst spår och spänna snäckorna... klart
Någon härinne har fått för sig att jag gör reklam för detta och tjänar pengar på det men så är knappast fallet.
Dessa GDS-kök är så prispressade så där finns inga rabatter för någon att få.
( Tilläggas kan att HTH även är dåliga på att göra reklam för det eftersom de inte tjänar några nämnvärda pengar på det utan mer har det som en alternativ lösning när/om de håller på att tappa en kund på ett forumkök. )
Billigast är att beställa det på deras hemsida men lägger man på 5% så får man bra hjälp i en närstående butik så man inte missar några detaljer och det kan vara all ide om man inte har 100% klart för sig vad man kommer behöva.
Kvik är i en dyrare prisklass.
Jag brukar bedöma de vanliga leverantörer i följande prisnivå:
Ikea
HTH GDS
Kvik
HTH Forumkök
Marbodal
Smedstorps kök
Ballingslövs kök
bla bla bla..............
Redigerat:
Har monterat två IKEA, ett kvik och ett HTH GDS-kök genom åren. Anser att kvalitétsmässigt så är de jämbördiga. Kvik får plus för att stommarna var förmonterade. IKEA får plus för att de har fler valmöjligheter jämfört med HTH och är billigare än Kvik. IKEA får dessutom plus för att de är de enda som har levererat allt enligt beställning i rätt tid.
Skulle jag montera ett femte kök idag (vilket jag skall inom ett par år) hade det blivit ett IKEA-kök.
Skulle jag montera ett femte kök idag (vilket jag skall inom ett par år) hade det blivit ett IKEA-kök.
För oss som kanske bara byter 2-3 kök under en livstid så borde inte tiden att sätta samman stommarna ha så stor betydelse, såvida man inte värderar sin egen tid högt i pengar. Så jag skulle utgå från kvalité och kombinationsmöjlighet/tillbehör utifrån pris.
Ett exempel var tidigare IKEA-stommar med lösa bakstycken, visst var det ett pillarbete att spika dem för hand, men hade man en klammer/spikpistol så blev det ett snabbjobb.
Ett exempel var tidigare IKEA-stommar med lösa bakstycken, visst var det ett pillarbete att spika dem för hand, men hade man en klammer/spikpistol så blev det ett snabbjobb.
Jag har bara köpt ett kök och det blev hth (bara för dom hade den färgen jag ville ha). Ikea fick också in färgen (men lite annan kulör), precis såg det när jag beställt.Paul-Staffanstorp skrev:Billigare än Ikea blir ju svårt men om man tittar på HTH GörDetSjälv kök så ligger de i samma prisklass men jag anser att man får betydligt bättre grejer för pengarna där och kan få till stånd vettigare lösningar.
Dessutom är de sjuuuukt mycket enklare att sätta ihop än Ikea då stommarna redan har pluggarna förmonterade och ryggarna inte behöver spikas.
De har även självexpanderande pinnskruvar så det enda man gör är att sätta i 8st snäckor och 8st pinnskruvar i hålen avsedda för detta och knacka ihop delarna samt föra in ryggen i ett fräst spår och spänna snäckorna... klart
Någon härinne har fått för sig att jag gör reklam för detta och tjänar pengar på det men så är knappast fallet.
Dessa GDS-kök är så prispressade så där finns inga rabatter för någon att få.
( Tilläggas kan att HTH även är dåliga på att göra reklam för det eftersom de inte tjänar några nämnvärda pengar på det utan mer har det som en alternativ lösning när/om de håller på att tappa en kund på ett forumkök. )
Billigast är att beställa det på deras hemsida men lägger man på 5% så får man bra hjälp i en närstående butik så man inte missar några detaljer och det kan vara all ide om man inte har 100% klart för sig vad man kommer behöva.
Kvik är i en dyrare prisklass.
Jag brukar bedöma de vanliga leverantörer i följande prisnivå:
Ikea
HTH GDS
Kvik
HTH Forumkök
Marbodal
Smedstorps kök
Ballingslövs kök
bla bla bla..............
Var inget problem att få göra det själv kittet, var ett separat sortiment ifrån det vanliga forum (jag blandade mellan dessa), sen hade inte forum den färgen på luckan jag ville ha. Dock verkar du inte ha satt upp väggskåp, hth har två lösningar ena är för göra det själv och en för forum. Med väggar av betong är lösningen jag fick värdelös. Var en planka jag skulle montera på väggen och sen hänga på skåpet på denna (ingen efterjustering alls). Ikea och hth forum har bättre lösning, men just forum så måste du ta ner skåpet när du ska justera (fördelen är att du inte ser beslaget inne i skåpet).
Du ser vad jag menar på hths göra själv katalog (finns på hemsidan).
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Elgigantens epoc bör man se på också. Liite dyrare än ikea när vi kolla men enligt många bättre kvalite och med internationella standarder för hålbilder o dyligt...
Billigare än ikea hittar man inte, men man kan nudda ikeas pris med 7-8000 och då få ett betydligt bättre kök än ikea från kvik.
Har jobbat som köksmontör på kvik och även monterat åtskilligt med ikea kök. Valet är lätt nu när ikea har gjort om sin serie sen ngt år tillbaka till det sämre. Skulle lätt lägga mellanskildnaden på ett kvikkök då de håller högre kvalitet, bättre lösningar, bättre täcksidor, bättre sortiment än ikea.
Som det är nu, är ikea skräp att montera professionellt. Gör man det själv, då kan jag köpa tanken med ikea, samt godtar deras värdelösa täcksidor som enbart klarar max 240 i takhöjd, samt inte har en tidspress att tänka på. ikea har gått från riktigt riktigt bra kök fram tills den nya serien då allt är bantat och stommarna veka och montagebeskrivningarna helt absurt dåligt förklarade.
Känner till fler och fler snickarfirmor som avsäger sig köksmontering när det kommer till kännedom att det berör ikea kök. Det är helt enkelt skildnad på att skruva ett kök åt sig själv, än att arbeta med det dagligen proffessionellt.
Ikea skall man montera själv. Så fort man lejjer bort det jobbet så är vinsten i princip uppäten.
Har jobbat som köksmontör på kvik och även monterat åtskilligt med ikea kök. Valet är lätt nu när ikea har gjort om sin serie sen ngt år tillbaka till det sämre. Skulle lätt lägga mellanskildnaden på ett kvikkök då de håller högre kvalitet, bättre lösningar, bättre täcksidor, bättre sortiment än ikea.
Som det är nu, är ikea skräp att montera professionellt. Gör man det själv, då kan jag köpa tanken med ikea, samt godtar deras värdelösa täcksidor som enbart klarar max 240 i takhöjd, samt inte har en tidspress att tänka på. ikea har gått från riktigt riktigt bra kök fram tills den nya serien då allt är bantat och stommarna veka och montagebeskrivningarna helt absurt dåligt förklarade.
Känner till fler och fler snickarfirmor som avsäger sig köksmontering när det kommer till kännedom att det berör ikea kök. Det är helt enkelt skildnad på att skruva ett kök åt sig själv, än att arbeta med det dagligen proffessionellt.
Ikea skall man montera själv. Så fort man lejjer bort det jobbet så är vinsten i princip uppäten.
Att det är internationell standard (istället för svensk antar jag då) betyder det att inga tillbehör köpta i sverige kommer att passa?pallekuling2000 skrev:
epoc ska du dock inte ens ta i med tång. Epoc är den köksleverantör med flest anmälningar, och det med rätta.
Man skulle kunna göra en skräckfilm om deras kundservice och väntetider när saker saknas eller blir fel. Epoc tom slår exorsisten när det kommer till skräckhorror.
Man skulle kunna göra en skräckfilm om deras kundservice och väntetider när saker saknas eller blir fel. Epoc tom slår exorsisten när det kommer till skräckhorror.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo jag har satt åtskilliga kök genom åren så jag vet att HTH Forum hängs med justerbara beslag på skena men inte nu längre då det är samma som GDS.Broken arrow skrev:Jag har bara köpt ett kök och det blev hth (bara för dom hade den färgen jag ville ha). Ikea fick också in färgen (men lite annan kulör), precis såg det när jag beställt.
Var inget problem att få göra det själv kittet, var ett separat sortiment ifrån det vanliga forum (jag blandade mellan dessa), sen hade inte forum den färgen på luckan jag ville ha. Dock verkar du inte ha satt upp väggskåp, hth har två lösningar ena är för göra det själv och en för forum. Med väggar av betong är lösningen jag fick värdelös. Var en planka jag skulle montera på väggen och sen hänga på skåpet på denna (ingen efterjustering alls). Ikea och hth forum har bättre lösning, men just forum så måste du ta ner skåpet när du ska justera (fördelen är att du inte ser beslaget inne i skåpet).
Du ser vad jag menar på hths göra själv katalog (finns på hemsidan).
Dock behöver man inte använda träribban som medföljer utan kan borra och skruva genom den som sitter i skåpen istället. Skillnaden är att man inte får dolda infästningar men det har i princip inga andra leverantörer heller.
Du har ingen justermöjlighet på Ikea heller trots skenan så du vet det. 😉
På HTH gamla forumkök justerar man UTAN att ta ner skåpen naturligtvis. Annars faller ju idén med justerbara beslag. 😅
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag skulle absolut välja IKEA-kök av den anledningen att det finns flera andra leverantörer av skåpdörrar som passar IKEA-stommen. Det är bara att byta ut dörrarna om du tröttnar på köket istället för att du måste byta ut hela köket ifall du inte gillar deras övriga sortiment på skåpluckor.
ja det där med ikeas skena på väggen, och sen inte ha möjlighet att justera skåpens lutning ut/in i nederkanten är juh helt absurt. Är väggen inte i lod. så hänger inte heller skåpen i lod. Så dumt så det inte finns ord.
Alla lågprisfabrikat som IKEA, HTH, Kvik m.fl är ungefär lika svåra eller lätta att montera. Jag har byggt både IKEA (den gamla och nya) och Kvik. Alla lågprisfabrikat använder Blum eller Hefele beslag även om det finns graderingar inom Blum där IKEA har en serie med en enkla konstruktion. De har ungefär samma densitet på skivorna. Ibland något lägre som kompenseras av tjockare skivor. Men sedan skiljer det sig. Paul försöker med en d...s envishet hävda att HTH är bäst i massor av forum oavsett fråga. Att han förnekar någon koppling till HTH är det få som tror på. Men undvik HTH. Deras mått bygger på en kökstandard som försvann 1997. Det innebär alldes för höga socklar som stjäl utrymme och bänkskivor som är 600 mm djupa. Sockeln bör vara mellan 80-100 mm hög. Att 150 mm krävs för VVS stämmer bara i ett fåtal mycket unika fall då avloppet är många meter bort. Längre bort än de flesta kök är i längd och även då går det att lösa på annat. Bänkskivor som är 600 mm som det var, i den tack och lov, försvunna köksstandarden är ofta för grunda för matlagning. När man förbereder mat måste man ofta ställa det som är klart eller förvara råvaror åt sidan med en sådan bänk. Med en djupare bänk ställer man det som är färdigt eller råvarar innanför beredningsytan och spar mycket plats i sidled. IKEA har gått över till 635 mm som är bättre men helst bör det var 670-700. KVIK har djupare skåp och även några andra om du lämnar lågprisfabrikaten. Allt i köksstandrarden är inte omodernt som vissa minimimått mellan skåpsrader och utrymme för köksbord. Men den tillkom strax efter kriget då man lagade mat på ett helt annat sätt och så många bostäder skulle byggas att all köksinredning hade ett SIS nummer så att köken gick fort att planera och bygga. Så tänk inte bara pris utan att du får ett kök som fyller de krav som ställs idag, inte de som ställdes på 50-talet. För det behöver du inte ge avkall på ett bra pris det gäller bara att tänka till lite extra. Och om du inte lagar mat regelbundet låt någon som gör det planera köket. Eller i alla fall ha sista ordet.