Vi kommer att bygga ett nytt kök och tittar på olika sorters bänkskivor. Har tagit in offert på Silestone och den hamnar på ca 50 000, vilket vi tycker är väldigt mycket. Ett andra alternativ vi skulle kunna tänka oss är laminat (ev kompaktlaminat), men vi är tveksamma till livslängden på en sån skiva. Vad är era erfarenheter? Kan tillägga att vi har småbarn i hemmet så det kommer nog slitas en del på skivan framöver.

Åsa Lund
Laminat av hygglig kvalitet håller säkert 20 år.
Då vill du nog byta igen oavsett

Vi kör oljad ek, 40mm. Blir den lite sliten kan man i alla fall slipa ner den och olja om... :)

Hamnar på runt 5 meter och 5500:- med bearbetning. (Hornbach.)

Kör Laminat själv sedan 13 år tillbaka, ser fortfarande bra ut men funderar att byta för omväxling. Har tidigare haft både Marmor och ekskiva men ekskivan slets betydligt fortare och marmorskivan kändes inte "rätt".

Funderar själv på ek. Stör mig på att man inte kan hitta priserna på hornbachs webb.
@Mirar: Vad är det för kvalité på träet hos Hornbach? Är det A/B eller B/C?

Kollade själv in granit ikväll på http://www.agelito.se/ . Mycket frestande att istället välja granit. Verkar hållbart om den inte är matt. Tydligen är det lättare att få fläckar på marmor än granit. Men jag tycker att svart/grått är så trist.

Cijsie skrev:
...Har tagit in offert på Silestone och den hamnar på ca 50 000, vilket vi tycker är väldigt mycket. ...
Oj, 50.000!

Vår laminatskiva från IKEA kostade 429 kr år 2010.
Efter sex år är den som ny, och håller vår livstid ut.
Hur länge skall ni ha er köksbänk?

Du vet väl att "Silestone" är rent fusk? Stenmjöl blandat med epoxi eller något annat lim :p

OT
Vad är det med ungdomen nu för tiden?
Pengar är gratis, för att räntorna är så låga?
50.000 är ju två månadslöner netto, minst.

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Cijsie!

Redigerat:
50' låter dyrt för den typen av skiva, såvida ni inte ska ha typ 15 meter? Är det en stenhuggare som lämnat offert eller finns det mellanled?

Har laminatskiva i köket sedan åtta år och den ser fortfarande ut som ny. I motsats till en träskiva behöver den inget underhåll. Om det skulle bli en skada så blir den förstås permanent, inte som exempelvis en ekskiva som kan slipas.

lb_gbg skrev:
@Mirar: Vad är det för kvalité på träet hos Hornbach? Är det A/B eller B/C?
Det finns några små kvistar (pärlkvistar), vilket jag inte såg när jag valde, lite irriterande . Vad ger det för kvalitet? (Storleken på dem är 2-3mm.)

Funderar faktiskt på hur man bör fylla igen de som har mikroskopiska hål.

Hornbach har rätt kass web. Undrar hur länge de tänker ha det?

Annars är jag helnöjd med ek. Det ser bra och mysigt ut och känns bra att jobba mot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.