Byggahus.se

Alternativ till silikon?

1. S
    Medlem Nivå 13
    Hej,

Vi har nyss satt kakel och ska sätta mjukfog i hörnen och längs skiva. Vad jag förstår så är det silikon man ska använda här? Finns det anledning till att välja annat, ex Tec7? Eller ska det kanske vara speciell silikon?

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Silikon blir utmärkt. Våtrumssilikon håller sig mögelfri lite längre. Silikon är inte övermålningsbart om nu det skulle vara någon nackdel. Jag tycker att tec 7 är svårare att få snygg, dessutom 3 ggr så dyr?

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 13
    Silikon var helt klart de värsta jag jobbat med. Vi satte tejp överallt för att det inte skulle kladda men när man drog bort tejpen så blev silikonen deformerad så man var tvungen till att köra med fingret igen. Efter som tejpen var borta så kladde det friskt på yterna runt om och silikon kan man inte bara tvätta bort.

Satte silikon fog endast där det var tvunget, resten satte vi latexfog som är MYCKET lättare att jobba med.

Jag vet ju att mitt största problem var troligen att jag satt för mycket silikon men även där det var mindre ville det gärna också kladda.

Så, använd silikon så lite som möjligt är min riktlinje ;)

4. T
    Medlem · Nivå 11
    Övning ger färdighet! Du kan sköra bort härdat silkon med rakblad om du vill snygga till.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 6
    Drog du bort tejpen direkt efter du hade dragit med fingret?

Såhär ser arbetsgången ut:
    1. Tejpa med maskeringstejp
    2. Applicera silicon
    3. Dra med fingret för att få en fin runt form på fogen (använd saliv eller diskmedelsvatten på fingret)
    4. Dra direkt bort maskeringstejpen

Om det blir deformation på fogen vid borttagning av tejp, gör följande:
    5. Spraya med diskmedelsvatten längs hela fogen samt några cm utanför på bänken och väggen för att undvika att nästa dragning med fingret kletar ut siliconet på vägg eller bänkskiva.
    6. Dra försiktigt med fingret för att jämna till fogen.

Om du har ett stort mellanrum mellan bänkskiva och kakel så blir det ofta en bred fog, vilket gör det betydligt svårare att applicera snyggt.
    Den optimala fogen är nog inte mer än sisådär 5 mm i bredd.

Ett vanligt fel som många gör är att de lägger på för mycket silicon vilket gör att när det väl ska dras av med fingret så bara kladdar det. Använder man istället lite mindre mängd vid appliceringen blir det som om fingret bara precis formar till det utan att det följer med något på ditt finger. Då har du uppnått perfektion :)

• Laddar…
  6. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 16
    Ja du snowjim... det är nog vad man är van vid... själv HATAR jag latex...

Gör man som TuXy skriver så blir det jäkligt snyggt med silikon.
    Jag tejpar alltid för ett 100% resultat och använder en sprayflaska med diskmedelvatten och det kladdar aldrig.
    När tejpen är bortdragen så brukar tejpen skapa små små fasningar på silikonkanterna men duschar man då över och drar lätt med fingret så trycks dessa bara ner mot underlaget och det blir perfekt.

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 10
    Diskmedel och att dra bort tejpen på rätt sätt underlättar. Samt att inte lägga för mycket silikon. Man ska inte lägga för mycket på och sedan jämna ut det med att dra bort överflödigt. Gör en fog som är så nära slutresultatet som möjligt den ska bara jämnas till så lite som möjligt