Hej!

Håller på att planera renovering av köket. Har i det nuvarande köket en heltäckande diskbänk som är 1220 mm bred. Den står invid en vägg (vänsterkanten på diskbänken).
Har hittat en lämplig diskbänk Ifö Contura K12 H, men den mäter 1200 mm i bredd.
För att den ska passa måste jag montera en passbit på 2 cm mellan diskbänk och vägg, något som jag misstänker kommer att se fult ut. Finns det något sätt att komma runt det? Har ni några idéer om hur man kan få det att inte se fult ut?

Jag har följande alternativ:
1. Köpa diskbänken ovan och montera passbit och acceptera att det inte ser så snyggt ut.
2. Köpa en likadan, men specialbeställd, så att längden blir 1220 mm. Mycket dyrare.
3. Putsa upp den befintliga med Autosol. 0 kr i kostnad, men syns att den är gammal...

Som sagt, tar tacksamt emot idéer på alternativa lösningar. Vill inte ha infällnadsdiskbänk, tänker att vattnet nöter på bänkskivan och att det med tiden kommer att se slitet ut.

Mvh,
LB

Känns som att du är en person som är mån om detaljer. Det är jag också. Det är dyrt, men det är också det enda sättet att bli nöjd. Ergo: förkasta 1, kör på 3 om du kan acceptera det. Godset i gamla bänkar är oftast mycket rejälare än i nya.

En annan lösning som slog mig är att du kanske kan lyfta ut väggen 2 cm? Beror ju helt på hur köket ser ut i övrigt. Ganska mycket jobb, men sådana som du och jag tycker det är värt det.

Jag funderar på att istället kanske skaffa en diskbänk som är 1600 mm och skippa bänkskivan (på 80 cm) jag tänkte installera. Då kan jag ha en 42 cm bred bänkskiva mot väggen och sedan kommer diskbänken. Blir kanske det bästa alternativet! Är inte så stor fan av bänkskivor av trä/laminat, blir lätt missfärgningar.

Lägg på en 13 mm gips på väggen, och sen en list i nederkant? Eller 13+6 gips om du hellre vill det. Beror ju på hur köket i övrigt ser ut.

Känns som överkurs för mig att greja med gips. Men tack för tipset ändå, kanske kommer att behöva det i ngt annat byggprojekt :-)
Jag har hittat en lämplig diskbänk i alla fall som mäter 1600 mm och den kommer att passa perfekt! Som tur var upptäckte jag att den förra jag kollade upp bara mätte 600 mm i djupled och det kommer att vara för kort.
Tydligen har Ifö två webbsidor (?) och när jag gick in på den nyaste förstod jag att de hade en serie som hette Ifo Scandinavia och där fanns det heltäckande diskbänkar med djup 635 mm. Att det ska vara så krångligt att hitta dit.

Så den lösningen det blir är att jag beställer en måttanpassad bänkskiva på 460 mm som skall stå invid väggen och därefter monterar jag diskbänk 1600 mm och behöver inte bekymra mig om ful skarv.

Det här forumet är väldigt bra, har hittat mycket bra info i äldre trådar.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Kul att du hittade en lösning som du blir nöjd med! Posta gärna en bild eller två när det hela är på plats!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.