C
ccf: Det här känns iofs både lite smart och snyggt: [bild]
19 svar · 5,6k läst
·
C
ccf: Jag tror inte att den du länkade till (Franke Stil Extern) har ett kolfilter. Ring Trivselkök och fråga. De är återförsäljare av Franke och jag fick bra hjälp av dem när jag försökte förstå min egen fläktlösning (visade sig vara en "Centralventilation villa" trots att jag bor i en lägenhet). Till slut valde jag en Fjäråskupanfläkt, de har också modeller som funkar med
10 svar · 2,9k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Att man inte ska ha kan man väl inte säga för Ikea liksom alla andra måste ju ha ett mått att följa vilket förvisso bara är viktigt när man har högskåp i en uppställning med bänkskåp och väggskåp. I annat fall förstår jag din tanke. Men det går bara att frångå om mm bara har bänk och väggskåp.
14 svar · 4,9k läst
A
A-Man_08: [citat] Men det kan ju knappast skada att göra rent ytan så det fäster bra när man lägger på nytt?
14 svar · 15,7k läst
·
K
Krille4: Vi har byggt med 120 cm på kortsidan och 140 cm på långsidan och jag skulle rekommendera minst 140 cm om ni ofta är flera i köket.
8 svar · 23,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo behörigheten är ju till för att visa på sin kompetens, något som är bra att fråga efter. Nu skriver TS i första inlägget att släktingen är extremt kompetent så då tillför ju inte ett behörighetsbevis någonting i denna fråga. Inte för att det är dåligt på något vis, men TS frågade om "lagligheten" i anläggning och den är ju fin eftersom de krav som lagen ställer på
11 svar · 7,2k läst
Demmpa
Demmpa: Frånluftsdonet är en del av allmänventilationen, dem måste ha fri tillgång till luften i köket, med andra ord så går blå placering bort.
15 svar · 3,8k läst
·
T
tank77: Tja, det beror ju på hur stora plattor du ska ha? Mosaik kräver väldigt fint och jämnt underlag till exempelvis!
2 svar · 1,9k läst
LillaHon
LillaHon: Jaga säger jag :( De hade satt en standardtext om att anpassa el till vitvaror, ugn/spis o fläkt. påtalar innan jobb påbörjas att fläkt finns redan, så även uttag sedan tidigare till kyl, frys o disk. Endast ugn o häll är ny inredning är aktuell. De drar av två tim jobb o 500kr material. I övrigt omdragning av el 1 dm. Inga fräsningar i betong eller andra omdragningar. IKEAs armatur
6 svar · 5,3k läst
J
JohanLun: @gnagare, skitsnyggt! Vi ska snart montera vårt Åraslöv kök. Min erfarenhet så långt är att företaget är jättebra att ha att göra med, kvalité är mkt hög till rimliga priser. Jag har sekelskiftesstil för att matcha mitt hus, men de har en funkismodell också... http://www.araslov.se/index.php/koken/kok-angadal/
17 svar · 15,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Men det är ju även de olika skenorna som gör sitt till ;)
11 svar · 8,6k läst
·
anders07
anders07: Man får ofta såga till luckor eller passbitar för att få andra vitvaror att passa. Skenorna som man monterar ugn/micro på kan man behöva skruva fast med vanliga skruv om de inte passar i IKEA's förborrade hål. Det går att lösa men det kan ju förstås bli lite meck... Min Bosch ugn fick jag såga av ena luckan ovanom lite. Tror jag fick såga bort typ 8 mm av den i övre kant.
1 svar · 10,0k läst
C
ccf: Klaffbeslaget på sida 66 i Blumkatalogen (http://publications.blum.com/2015/catalogue/sv/) borde kanske funka? Till det finns en öppningsbegränsare för 75 grader så luckan borde kunna hållas öppen även om den inte öppnas 105 grader.
6 svar · 4,6k läst
·
anders07
anders07: Jag skulle inte lägga en bar/ö på den ytan, det kommer att stänga av utrymmet som då riskerar att kännas mindre. Som de andra sagt så se till att få in kylen/frys mot köksbänken. I övrigt så satsa så mycket som möjligt på utdragslådor och utdragsskåp!
6 svar · 2,7k läst
·
Ögonfröjd
Ögonfröjd: Den nedre lådan är endast 45cm djup för att få plats med rör dragningar!
7 svar · 2,2k läst
Ögonfröjd
Ögonfröjd: Låter jätte smart. Tycker också du ska fundera på att platsbygga och köpa luckor i samma stil som resten. Tänk på att inte placera ho och spis i direkt anslutning till varandra ha gärna 80cm arbetsyta i mellan.
7 svar · 1,5k läst
·
Fel av Åke
Fel av Åke: Snyggt!:) Gillade idén med väggplatta i anslutning till bänkskivan. Är både bänkskivan och väggplattan från IKEA? Vad använde du slutligen för lim till väggplattan? Kul att du delar med dig av vad du gjort!
35 svar · 13,4k läst
·
M
moperandi: Hittade bara en på engelska: http://http://www.ikea.com/ms/en_GB/pdf/metod/metod_installation_guide_2014.pdf
3 svar · 2,1k läst
N
Novisfixaren: Måste spinna vidare på köksfunderingar står och funderar på passbitar har pärlspont i köket skulle man kunna tänka sig att ha pärlspont som passbitar eller gör man aldrig så? Pärlsponten är lätt att spackla skruva o.s.v... Harsvårt att kapa passbitarna snyggt... Har nån passbit som är 15cm bred. Köksluckorna är off-white och pärlsponten vit. Kapa bort pärlmönstret på de
21 svar · 5,3k läst
·
nikasp
nikasp: Inget att ha enligt hon på Ikea, i alla fall om man är familj och inte lagar lite så jag stod över Blocket-annons.
1 svar · 5,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det var nog isåfall i laminatslöjd då... :cool: I träslöjden utmärkte jag mig aldrig speciellt hårt. :o
10 svar · 11,2k läst
T
trojlee: Hej Håller precis på att byta till nytt modernt kök. Finns här några bra tips på stilrena köksdetaljer som skulle vara fint i ett modernt kök? Allt ifrån globalknivar, ljuslyktor till tavlor:)... Skulle vilja kunna avveckla lite gammalt köksgeråd som man helst inte vill ska stå framme för det är så fult:p // M
0 svar · 1,1k läst
anders07
anders07: Här finns en bra artikel: http://www.dinbyggare.se/lar-dig-anvanda-en-handoverfras/
6 svar · 1,3k läst
O
OWbygg: Jag tror att det från början har varit en köksventilation/imkanal utan fläkt. Någon gång har någon ”skummat” fast ett rör eller slang för att kunna installera köksfläkt. Denna någon har troligen inte funderat över om en köksfläkt FÅR installeras i denna kanal. Eftersom eternitkanaler brukar vara sammanfogade utan tätning gissar jag att den varken är tät nog för att inte
15 svar · 6,8k läst
·
C
cullberg: Det går att beställa även om de utgåt! Dock med några månaders lev.tid. och en hel del dyrare. Hör av dig om det inte löser sig.
3 svar · 3,3k läst
R
Roy_eriksson88: gammal tråd igen men hur gick det? många trådar om att köpa ikea kök i polen men ingen som verkar ha gjort det..
8 svar · 9,3k läst
I
Ikitsa: Funderar fortfarande starkt på kompaktlaminat/genomfärgad laminat. Hittat ett företag, Lamipro, som verkar ha en del laminat i just den kulören jag söker efter. Någon som har erfarenhet av dem?
8 svar · 5,9k läst
·
C
ccf: Idag har jag en stor ho som rymmer långpannor och jag fyller den gärna så att den helt täcker dessa. Jag tycker det är ganska krångligt att komma åt ventilen för att tömma hon (med en vattenfylld långpanna som måst lyftas för att komma åt ventilen) så jag ser fram emot fjärrmanövreringen :). Jag har nu valt en manövrering med vred, återkopplar när den är inkopplad (blir i
5 svar · 3,8k läst
·
A
AndersS: [citat] Jag har en 30-årig Bosch och trycker du riktigt hårt stannar slippapperet helt och enbart maskinen "skakar". Påverkas även av vilken hastighet du kör med hur hårt tryck man får använda.
8 svar · 9,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.