Kök
Pellefa: Hej [bild] såg dessa lådhandtag idag i en utställning där köket bara var en "sidoprodukt" så säljaren hade ingen koll på kökskomponenterna. Någon som känner igen dessa...? Tack på Förhand /Pelle
pjkw: Vi valde bänkskiva från marbodal, de hade bl.a. lite roligare sortiment av kantlister jag föll för. Direkt billigt blev det inte men det var ho och underlimning av ho som framförallt kostade, något jag inte ångrar en sekund.
jessss: Tack snälla! Smart idé ang lådfronten/dörren i hörnet, det hade jag inte tänkt på. Satte täckskivan i fas med lådfronten och det blev toppen 👍🏻
Enk Projektet: I min LG så verkar inte matning funka...eller om det slirar någonstans... Is bildas så lådan blir full men det går nästan aldrig att få ut någon isbit..luckan öppnas men det verkar inte mata fram något..någon som har något förslag??
Henri: Jonatan79 Anser tvärtom att micro är fantastiskt bra i köket. Behöver inte vara dyr, duger bra med en för endast några hundralappar.
jessss: Tack för era svar! Vatten och avlopp flyttades utan några bekymmer :D
Johan Arkitekten Engström: Som långvuxen är det en befrielse att arbeta i ett kök utan överskåp. Det är definitivt en trend som kommit för att stanna. Detta beror på att vi i dag gärna bygger ut våra kök och försöker efterlikna restaurangköket eller storköket på landet. Det hänger ihop med det ökade intresset för att laga mat från grunden och då behövs plats. Hur löser man då all nödvändig
jakobbohem: [bild] Tack Jag tillverkade ett verktyg av en isskrapa som de tipsade om på länken du skickade och det gick till sist. Men lätt var det inte -gamla vattenlåset satt som berget. Tack för hjälpen! / Jakob
martinradbo: Detta borde ligga under nån garage-tråd men tror att jag får bättre svar här i köksforumet. Jag tänker köpa ikeas stommar för att bygga arbetsbänk i garaget. 30 mm tjock träskiva (80 cm djup) ovanpå stommarna sen. MIn önskan är att ta skåpen som är 80 cm höga för att maximera antalet lådor. Samtidigt vill jag hålla ner höjden på bänken så tanken är att ställa stommarna
Exxi: Beror ju lite på hur tjock skiva du ska ha. Det skulle funka och gjuta in små träreglar och sedan skruvar upp men glöm inte plasta så det möglar. Och även förankra trät med tvärgående järn så inte regeln åker ut när du drar fast något i den. Eller gör en exakt form av den diskhon du ska ha och gjut in bultar sen på men allt och dra åt med mutter.
Spoz: Nu går några diskbänkar från Ifö:s standardsortiment att få med 635mm djup. Jag beställde från Sigro för en vecka sedan, har fortfarande inte fått någon information om när den levereras. Stod 5 dagar kvar av kampanjpriset då också... http://www.sigro.se/sv/products/ifoe-scandinavia-heltaeckande.php
nicmarxp: Tack, jag såg att den sidan var fristående. Fattar bara inte varför de byggt det så här.. Då får det bli rivning, får ingen lust att källsortera när det är så få fack som det e just nu :p
Robban8: Jag satte upp överskåp i tvättstugan förra veckan, självklart med täcksidor även under skåpen!!
DFYD123: Antingen väljer du precis som du säger en diskmaskin med lucka som "glider" eller så får du gersåga luckan under
gza: Har ett Marbodalkök från 2011 som jag har tröttnat på och eftersom stommarna är så pass nya så känns det rätt vettigt att bara byta luckor. Eftersom Marbodal själva är värdelösa på att tillhandahålla priser och ska göra det så komplicerat för sig så tänkte jag beställa luckor någon annanstans. Jag har varit i kontakt med några stycken men de kan tyvärr bara göra luckor
MichaelOberg: Såg denna vattenkranen på en restaurang. Någon som vet vart man köper eller hur man bygger en egen? Tänkte ha den utomhus till ett utomhuskök. Med vänlig hälsning, MichaelOberg [bild]
Stadsbonden: Bygg en ram med 45x45, klä in med gipsskivor, spackla, måla. :thumbup:
peterwesterlund: [citat] Aaah det kan mycket väl stämma. Tack!
cpalm: Sickel har ju redan föreslagits ett antal gånger och det torde vara det lämpligaste verktyget för denna uppgift.
ccf: Jag tror inte att den du länkade till (Franke Stil Extern) har ett kolfilter. Ring Trivselkök och fråga. De är återförsäljare av Franke och jag fick bra hjälp av dem när jag försökte förstå min egen fläktlösning (visade sig vara en "Centralventilation villa" trots att jag bor i en lägenhet). Till slut valde jag en Fjäråskupanfläkt, de har också modeller som funkar med
Paul-Staffanstorp: [citat] Att man inte ska ha kan man väl inte säga för Ikea liksom alla andra måste ju ha ett mått att följa vilket förvisso bara är viktigt när man har högskåp i en uppställning med bänkskåp och väggskåp. I annat fall förstår jag din tanke. Men det går bara att frångå om mm bara har bänk och väggskåp.
A-Man_08: [citat] Men det kan ju knappast skada att göra rent ytan så det fäster bra när man lägger på nytt?
Krille4: Vi har byggt med 120 cm på kortsidan och 140 cm på långsidan och jag skulle rekommendera minst 140 cm om ni ofta är flera i köket.
Bo.Siltberg: Jo behörigheten är ju till för att visa på sin kompetens, något som är bra att fråga efter. Nu skriver TS i första inlägget att släktingen är extremt kompetent så då tillför ju inte ett behörighetsbevis någonting i denna fråga. Inte för att det är dåligt på något vis, men TS frågade om "lagligheten" i anläggning och den är ju fin eftersom de krav som lagen ställer på