Vi har precis köpt en lägenhet och ska renovera lite.
Först ut är köket, som vi kommer att få hjälp med, men vill gärna ha lite rådgivning inför det. Är helt novis.

Tanken är att byta ut en Electrolux EKE 6100 - fristående spis, till inbyggnadsugn, bänkskiva och induktionshäll.
Har kollat på IKEA och dom billigare alternativen där.
För att få plats på samma ställe behöver ju maxbredden på allt det nya vara 60 cm (som EKE 6100 är). Höjden på stommarna till vänster och höger om spisen är ungefär 85 cm (upp till bänkskivan - plus nuvarande bänkskiva som ska bytas som är ungefär 3 cm).

Vad ska vi köpa för typ av stomme för att få plats?

Hade varit super med några råd om hur vi ska tänka.

BirgitS
Menar du att du bara ska ersätta spisen med en skåpstomme och inte byta ut andra bänkskåp?
I så fall tänk på att Ikea numera har låga socklar och det kan se tokigt ut om man har bänkskåp med varierande sockelhöjd.

Ja, jag hade hoppats att det skulle kunna gå att lösa på det viset. Så att skåpstommen skulle bli 60 cm bred och runt 85 cm hög.
Men det kanske helt enkelt får bli en ny fristående spis bara?

Ikea har ju stommar för sina vitvaror, kostar väl 866 för en stomme med låda under för deras inbyggnadsugn?
hade jag varit er så hade jag boat tid med IKEAs kökspersonal, tagit med mått och fått det uppritat. De ger ovärdeliga tips på vägen och ritar snabbt, samt så får ni med er bra saker gällande planering.
sen har ni något att utgå från oavsett ifall det är platsbyggt, platsbyggt med ikea eller bara byta ut några saker.
Men jag hade inte byggt in "bara" ugnen från IKEA utan stommen från IKEA.

När ni ändå är igång; se över elen till spisen ni har idag och hur många faser den har, det kan skilja mot var er nya häll kräver och ugnen likaså, tror det är enfas för häll och två fas för inbyggnadsugn. Eller tvärtom. Oavsett vilket krävs det oftast att väggkontakten görs om.
Brainstorma även ifall ni vill ha ny el dragen, ledlister någonstans, pop up uttag, extra väggkontakter?
När ni gör om ordentligt är det ett ypperligt tillfälle att förbereda eller installera även el, nya rördragningar och liknande. För framtida behov och användande.
Kul projekt ni har!

Inte mitt kök men inspiration kanske

http://www.frokenfokus.se/2015/11/22/pimpa-ett-ikea-kök-till-shaker-stil-29362691

men lättaste quick fixen är ju självklart en ny ugn, rätt och slätt.

BirgitS
Ikeas stommar är 80 cm höga sen tillkommer 8 cm sockel, medan vanlig sockelhöjd är ca 17 cm.
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/kophjalp/fy17/ikea_kophjalp_METOD_2017.pdf sidan 40 och framåt, sidan 52 för skåp avsett för ugn och häll

Sen har ju fristående spisar en del fördelar som jag ser det, oftast lägre pris, bättre spillskydd, större yta särskilt om man har styrning framtill i stället för att touch-styrningen ska ta plats från plattorna, lättare att byta ut.

Du vet väl om att ett utbyte av spis kan kräva att en elektriker kommer och drar om elen till spisen/hällen.

richardtenggren
Tycker största fördelen med inbyggnadsugn är att man kan placera den något högre än en traditionell spis, vilket är mer ergonomiskt. Men det finns väl vräkiga och snygga fristående spisar att köpa?

BirgitS
richardtenggren skrev:
Tycker största fördelen med inbyggnadsugn är att man kan placera den något högre än en traditionell spis, vilket är mer ergonomiskt. Men det finns väl vräkiga och snygga fristående spisar att köpa?
Ja, men här gällde det tydligen att bara byta ut en befintlig 60 cm spis och bänkskiva på ett enkelt sätt.

Tack för många svar!
Eftersom IKEASs stommar går upp till 88 cm kommer det nog se lite fult ut bredvid den rostfria diskbänken vi har till höger om spisen, som mäter 88 cm inkl själva bänken.

Så jag antar att det blir lite trixigt att försöka få till något som mäter 88 cm totalt i höjd. Och i så fall får det ju bli en fristående spis, eftersom vi inte tänkt byta resten av stommarna.

richardtenggren
BirgitS skrev:
Ja, men här gällde det tydligen att bara byta ut en befintlig 60 cm spis och bänkskiva på ett enkelt sätt.
Precis, därför känns det lite onödigt, vilket kanske inte framgick riktigt i mitt inlägg :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.