1 484 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
El nytt kök hjälp.
Hallå.
Jag har börjat bygga ett nytt kök i mitt hus.
Köket kommer ha spis hell, Ugn och inbyggd micro, en seperat kyl och separat frys, diskmaskin.
Nu har jag kommit så jag ska sätta i dosor och dra rör för elen.
Mina frågor:
1. Hur placerar jag uttagen! Höjder?
2. Vad för säkringsgrupet rekommenderar ni till detta. Kommer även ha utag under överskåpen samt belysning intågar vitrinskåp.
Köket kommer ha spis hell, Ugn och inbyggd micro, en seperat kyl och separat frys, diskmaskin.
Mina frågor:
2. Vad för säkringsgrupet rekommenderar ni till detta. Kommer även ha utag under överskåpen samt belysning intågar vitrinskåp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hallå själv
Nu har du kommit till det stadium då du bör kontakta en elektriker.
Han/hon har svaren på alla dina frågor.
Och du tänker väl ändå inte göra elinstallationen själv?
Nu har du kommit till det stadium då du bör kontakta en elektriker.
Han/hon har svaren på alla dina frågor.
Och du tänker väl ändå inte göra elinstallationen själv?
1. Beror på dina maskiner och hur köket ska vara byggt.Cabelguy skrev:Hallå.
Mina frågor:
2.
En trefasgrupp i 20-rör till häll,
en enfasgrupp till ugnen
en enfasgrupp till DM
en enfasgrupp till kyl+frys
två-tre enfasgrupper till övrigt, dvs micro, uttag, spiskåpa och belysning.
Man kan uppgradera något med en separat matning till micro.
Man kan förenkla om det kniper t.ex. pga av att det saknas befintliga rör osv till:
en trefasgrupp till häll + ugn
en enfasgrupp till DM
två eller tre enfasgrupper till kyl+frys, micro, uttag, spiskåpa och belysning och sen fördela detta med stor eftertänksamhet.
Nej, det beror ju som sagt på.
Till DM sätter du ett envägs-uttag på ca 40-60 cm ög i diskbänksskåpet bredvid DM.
Uttag till kyl/frys brukar sättas i överskåpet över, säg ca 10-15cm över botten.
Uttag till ugn och micro i skåpet som den är i. Var uppmärksam på ugnen, det brukar vara snålt om plats bakom, du får nog kolla hur just din ugn ser ut.
Uttag till hällen beror helt på hur hällen och skåpet under ser ut. Ofta, men inte alltid, finns det plats precis under hällen på väggen bakom.
Sitter befintlig infälld spisdosa på rätt ställe fungerar nästan alltid ett infällt perilex-uttag där. Utanpåliggande uttag är det gnöligare med.
Allmän-uttag beror på var du vill ha dom. Är det på vägg, under väggskåpen, hörnboxar ...?
Till DM sätter du ett envägs-uttag på ca 40-60 cm ög i diskbänksskåpet bredvid DM.
Uttag till kyl/frys brukar sättas i överskåpet över, säg ca 10-15cm över botten.
Uttag till ugn och micro i skåpet som den är i. Var uppmärksam på ugnen, det brukar vara snålt om plats bakom, du får nog kolla hur just din ugn ser ut.
Uttag till hällen beror helt på hur hällen och skåpet under ser ut. Ofta, men inte alltid, finns det plats precis under hällen på väggen bakom.
Sitter befintlig infälld spisdosa på rätt ställe fungerar nästan alltid ett infällt perilex-uttag där. Utanpåliggande uttag är det gnöligare med.
Allmän-uttag beror på var du vill ha dom. Är det på vägg, under väggskåpen, hörnboxar ...?
Klicka här för att svara