Hej!

Har två frågor:

Är i sluttamparna av köket och ska strax kakla mellan bänkskiva / överskåp.

1. IKEAS täcksidor för överskåp bygger 1.3cm utöver skåpets djup om man lägger de mot väggen och dörrarna är ju nästan 2cm tjocka. Om man placerar de längre ut kommer det ju uppstå en glipa om man inte kaklar t.ex. Hur har ni monterat era?

2. Helst vill vi sätta in spotlights under skåpen utan synliga kablar. Hur har ni löst detta? Min första tanke var att sätta dig täcksidan nu innan kakling, borra för spotlights samt fräsa i täcksidorna för kablarna. Problemet som jag ser det med detta är att om en spotligt t.ex. skulle gå sönder går det inte att byta ut den i framtiden. Funderar därför på att kakla först och sätta fast täcksidorna efter kaklingen istället. Hur har ni andra gjort och tänkt här?

Ganska simpla frågor, men känner mig lite kluven i lösningen :)

1. Täcksidorna brukar monteras hela vägen bak mot vägg. Men om det uppstår problem bör du ju kunna skjuta fram den så den hamnar i liv med luckorna. Fog sätter du i bakkant.

2. Jag brukar montera en täcksida under skåpen och fräsa in kablarna. Täcksidan bör inte gå ovanför kaklet, för du bör ju kunna demontera täcksidan och byta spottarna, åter igen så fixar fog mellanrummet om du så önskar.

TuXy skrev:
1. Täcksidorna brukar monteras hela vägen bak mot vägg. Men om det uppstår problem bör du ju kunna skjuta fram den så den hamnar i liv med luckorna. Fog sätter du i bakkant.

2. Jag brukar montera en täcksida under skåpen och fräsa in kablarna. Täcksidan bör inte gå ovanför kaklet, för du bör ju kunna demontera täcksidan och byta spottarna, åter igen så fixar fog mellanrummet om du så önskar.
Tack för svar!

Brukar du montera täcksidorna innan eller efter kakling? "Täcksidan bör inte gå ovanför kaklet", vad är "ovanför" i detta fall? Ovanför som upp mot taket eller ovanför som utanför kaklet ;) Innebär det kakla hela vägen upp mot skåpet och sedan efter det montera täcksidan under skåpet?

Lutar åt att kakla hela vägen mot skåpet och först därefter montera täcksidorna, men osäker...

Vi satte täcksidorna i liv med luckorna (som dessutom var dom lite extra djupa Voxtorp). Glipan mot väggen satte jag kvarsstav eller smyglist beroende på vad som blev bäst för att täcka igen.

Sätter man kakel hyfsat nära stommarna så får man lite med spelrum hur långt man vill gå ut med täcksidorna, dvs skivorna ligger an mot kakel - Själv väljer jag alltid den lösningen då jag tycker att det är snyggare att sidorna verkligen går ut till luckans kant, nackdelen är ju självklart att täcksidorna måste anpassas på bredden någon millimeter... Smaksak helt enkelt.

maskan skrev:
Tack för svar!

Brukar du montera täcksidorna innan eller efter kakling? "Täcksidan bör inte gå ovanför kaklet", vad är "ovanför" i detta fall? Ovanför som upp mot taket eller ovanför som utanför kaklet ;) Innebär det kakla hela vägen upp mot skåpet och sedan efter det montera täcksidan under skåpet?

Lutar åt att kakla hela vägen mot skåpet och först därefter montera täcksidorna, men osäker...
Korrekt. Först kakel, sedan täcksidan under och sidan om skåpen för min del.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.