Kök
Anna_H: Vi valde avsiktligt en 65 cm djup skiva (och 4 cm tjock) som vi helt enkelt lade ovanpå den gamla, så fick vi både bättre djup och högre bänk utan att göra om hela köket. På framkant av gamla bänken skruvade vi en tunn matchande eklist.
pelpet: Några förslag: Ersätt spisen med en candy trio, som är en spis med inbyggd diskmaskin. Eller bygg om skåpen (ja det går att göra). Eller ställ en bänkdiskmaskin på bänken. Eller flytta rören under diskbänken och ställ in en bänkdiskmaskin där under.
ccf: Jag håller på och byter själva "locket" på utsugsröret i min mammas kök (mot ett som skall minska ljuder lite). När jag monterade bort det nuvarande locket så noterade jag två saker som jag undrar lite över och tänket höra om ni kan förklara: 1. Ventilationsröret (ett sånt där böjbart spiralrör) är endast 100 nm i diameter, men precis i slutet sitter en tratt/dimensionsändring
-RB-: Jag är också intresserad av bilder på välanvända marmorskivor.
JohanLun: Utan att vara klar med monteringen av mitt kök (som jag gör själv) så får jag slå ett slag för Åraslöv, som bygger i massivträ, anpassar på millimetern som man vill ha det och ligger i prisnivå, ungefär som / kanske något högre, än tex Ballingslöv (vi tog in några olika offerter och det är ju lite äpplen och päron i det). Noteras skall att detta inte är samma leverantör som
Ögonfröjd: Sök på faktum komplettering på deras hemsida. https://secure.ikea.com/ms/sv_SE/catalog_categories/departments/kitchen/faktum/secure/komplettering.html Tror du måste beställa snarast då de utgår. Kolla även blocket där säljs många kök.
jonne72: Någon som vet vad detta är för blandare? Står ingen tillverkare på den vad jag kan se [bild]
Mirar: Lyckades få bort den nu. Det satt snäppfästen som höll i/drog tillbaka hällen + matlagningsklägg som klistrade fast den mot skivan. Det tog rätt mycket våld att få loss den från snäppfästena. (De i sin tur var fastskruvade i skivan.)
kimpano: Har handlat av dem två gånger och är supernöjd. Både med leveransen samt deras kundbemötande!
snowjim: Märkte att det blev ganska varmt i skåpen över kyl och frys precis som Larsa sa så det blev till att sätta dit galler. Det visades sig dock att gallerna precis fyllde upp ytan mellan skåp och tak så att såga ut hål för dem i täckskivan skulle aldrig gå. Istället fick jag såga sönder täckskivan och sätta upp fler hållare. Såhär blev det : [bild] http://i.imgur.com/PP90i9T.jpg
specter: Kul med fler svar. Jag tror baserat på de svar jag fått att det funkar med 10 cm mellan blandaren och köksskåp. Så nu letar jag bara efter en bra modell som alltså är max 50cm hög. Formen på blandaren ska vara likt den i första inlägget. Tacksam för alla tips!
Anonymiserad 137805: Det är ju temperaturen på vattnet i den sista sköljningen som torkar, lägre temp sämre resultat. Vissa maskiner har haft någon form av intern ventilation för att förbättra resultatet. Men i energispartidernas iver.....
JohanLun: [bild] Är det formaldehyd mon tro, sägs ju lukta värre om det blir fuktigt - vissa får starka reaktioner. Jag försöker numera undvika IKEA när det finns andra alternativ, tex begagnade möbler i riktigt trä...
nikasp: "Hur gör snickaren" för att på att bra sätt få upp den här på stabilt och snyggt sätt? Jag ska alltså slänga ut spisen och stoppa tillbaka skåpet för inbyggnadsmaskiner men sockeln saknas. Ikea-köket jag satte i somras hade ju enkla plastben som var justerbara i alla hörn. Finns något liknande att köpa färdigt? Ikea har ju lägre sockelhöjd så jag antar att de inte räcker
ensamresande: Det viktiga med lättbetong är att få infästningen så långt in i väggen som möjligt. 70 mm är inte mycket, så skenan bör nog helt klart använda för att fördela kraften på fler infästningar. För oss som inte har sett en IKEA-skena; hur stora är hålen i denna, alltså hur grova skruv kan du använda? Och vad är det för avstånd mellan hålen, alltså hur många skruv kan du få
Ögonfröjd: Svårt att föreställa sig med en sådan ritning. Prova att rita upp den i Ikeas program eller liknande!
Lazzeman: Jag ringde ett företag som säljer bänkskivor på nätet och dom kan leverera skivor med s.k. postformad kant på båda långsidorna, dvs. folien är neddragen över kanten men inte in under skivan. Det är "postform dubbel" och det har tillverkaren sagt att det inte blir bra så de säljer inte det längre. Jag får kolla hemma vad det är på den levererade skivan. [bild]
Micro: Tyvärr blir man aldrig nöjd med sitt egna jobb , man ser alltid felen som ingen annan ser.;) Fast jag är hellre missnöjd med mitt egna jobb än missnöjd med ett jobb jag har fått betala dyrt för och som jag ändå kunde ha gjort lika bra i slutändan.:)
snowjim: Armarna runt hällen är ganska bra faktiskt, tror inte det är något värt att klaga på. Man kan se vågorna runt diskhon här [bild] http://i.imgur.com/DgIsAEY.jpg Det går med andra ord att se i vissa ljus och man känner det. Vi har skickat ett skriftligt klagomål till leverantören och med tanke på hur stora fel det är så har vi lagt kompensationen på 7000 kr. Vi tänker då främst
Larsa: Kan inte komma på annat än att köra med cirkelsåg och klingan på 13mm djup. Men då får ju det inte vara en massa fix på den. Kommer damma, klingan kommer vara förstörd efter och maskinen mår inte så bra. Jag köpte en 300kr cirkelsåg på jula för liknande uppgift. Sen funkar magnet bra om det inte är allt för tjockt skikt. En liten neodynmagnet med hål i är perfekt, den
DFYD123: Jag kan tänka mig att det är en förinställd eftergångstid. Förmodligen går den 5 el 10 minuter när du trycker in vilket man i regel bör göra när matlagningen är klar
islander: [citat] Jag hade liknande tankar men "bar" stolarna åkte ganska snart ut, de är väldigt opraktiska helt enkelt, däremot gör ju köksön som sagt att man kan vara många och jobba samtidigt i köket, och det blir ofta "buffe" med maten uppställd på köksön.. Jag har 80cm på baksidan av ön, mot en vägg, det funkar men känns trång och man kan givetvis inte passera enkelt om någon redan
AndersS: Viktigt även att det finns tilluft, det måste tillföras lika mycket ny luft som den som den som ska sugas ut. Så viktigt med att det finns tilluftsventiler och att de är öppna.
AXS: Funderar på att installera en avfallskvarn för att bli av med matavfallet. I en ny diskbänk är det superenkelt, men min diskbänk är från 1954. Att borra hålet är inga problem, men för att få till falsen eller vad man nu ska kalla det vet jag inte hur man gör. Om det inte falsas så kommer det sticka upp 3 mm och då stannar så mycket vatten kvar i hon. Hur gör jag? Går det att
maverik: Halloj! Tänkte bara kolla om det är någon som har tips på hur man ska hitta dom här duktiga och kanske gärna inte dyraste snickarna som kan platsbygga ett litet kök? Bor i ett litet 1700-tals hus där allt blir väldigt special och det krävs att någon platsbygger de bänkar/skåp man behöver. Men tycker det är svårt att hitta någon lämplig för jobbet. Helst vill man ju ha någon
Faanskapet: Nu är spärren på plats! Så enkelt det var när man äntligen förstod hur den ska sitta. Tack för all hjälp, er kan man lita på! :D
xibeca: http://www.theofils.se/produkt/Tackpropp-1407--22177.aspx
Hilox: Det blev helt ok och denna gång har jag förberett för lite enklare på och avmontering av glaset. Tydligen så kan man få dessa polerade, vilket är ju trevligt :) Lite detaljjobb kvar... [bild]