4 048 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Takintegrerad köksfläkt över köksö.
Ju längre från det som skall sugas ut fläkten sitter ju sämre suger den ut. Tillverkarna försöker kompensera med att öka fläktkapaciteten och de sämsta har ända upp till 1100 kubikmeter luft /tim för att ändå inte fånga upp mer än en vanlig köksfläktskåpa med 125 kbm luft/tim Skillnaden ligger mest i var de sitter. Dagens designers skiter totalt i funktion utan vänder sig i första hand till kundernas fåfänga ,Hur kan någon tro att en fläkt sittande 2 m ovanför spisen ska suga ut lika bra som en som sitter 50 cm ovanför? Den luft som sugs ut genom fläkten måste dessutom ersättas med ny luft utifrån och, förutom att detta kan ta 8-12 kw av värmesystemets kapacitet när det är kallt ute, skapar det ett onormalt stort undertryck inomhus som skapar oönskade följder.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Svägerskan och hennes man har en takintegrerad fläkt.
Mannen är kock och gillar att laga mat, jag vill minnas att de inte tycker att den är det bästa köpet i husrenoveringen, men jag kan inte komma ihåg att de klagat väldigt mycket på den.
Mannen är kock och gillar att laga mat, jag vill minnas att de inte tycker att den är det bästa köpet i husrenoveringen, men jag kan inte komma ihåg att de klagat väldigt mycket på den.
Klicka här för att svara