Har en gammal vedspis Husqvarna 3027 som jag vill få ut ur köket. Men hur gör jag för att få ut den? Plockar man isär den?

En sån spis har ett andrahandsvärde. Sälj den och låt köparen forsla bort den! :)
Annars borde det gå att lyfta den utan att plocka bort något som inte är löst från början och ta på en rejäl säckkärra och rejäla spännband och hjälps åt några stycken som kan hålla så, den inte tippar.

• Gilla
Sjöbondens
  • Laddar…
Jo, jag vet att den har ett andrahandsvärde. Men nu är ju frågan hur man får ut den. Den är ju svintung, och verkar inte ens rubbas när man rycker i den.

hsd
Är den fastmurad

Några delar kan du säkert lossa eftersom det finns reservdelar att köpa. Men det sitter väl ett eller två stosar till skorstenen på baksidan som säkert kärvar. Så milt men bestämt våld och starka armar tror jag på.

Det ser ut som att man plockar isär den?

Här är en bild på reservdelar.
Får du loss hällen, så har mycket vikt försvunnit. Nu är det som Othahaiti säger, ett par stosar där bak som säkert gör det svårare att få loss spisen. Ev är den också ansluten till vattenrör, för att enkelt kunna fylla vattenvärmaren.
3027_cisternjarn.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hsd
En sådan är ju guld värd när strömmen har gått :rolleyes:

hsd skrev:
En sådan är ju guld värd när strömmen har gått :rolleyes:
Ja hade man en sån skulle jag helt klart göra allt för att kunna ha den kvar.
Jag har bara en med en platta "petit godin"

Det var ganska enkelt att få ut spisen. Jag satte en stor kofot mellan spisen och murstocken och bände. Då lossnade den från väggen. Tog sedan bort plattorna och hällen för att minska vikten. Sedan lirkade jag in en pirra under spisen, lyfte upp motsatta sidan eftersom det var helt omöjligt att vicka pirran med min kroppsvikt. Körde sedan ut spisen på pirran. Det var tungt som 17 och jag höll på att flyga i taket ett par gånger när jag inte höll pirran i rätt vinkel. Men tillslut gick det. Bra karl reder sig själv. :sly:

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.