Kök
holetaker: Sätt upp dom listerna NI tycker om. Under skåpen hade jag inte trasslat med lister, mer än på sidorna då. Taklisten tyckte jag var helt ok och jag hade satt dom ovanför skåpen oxå.
Oldboy: Det är normalt vid alla typer av luftventiler. Det bildas luftströmmar/virvlar på samma sätt hela tiden vilket gör att damm samlas på närliggande ytor. (Förr fanns det luftfilterburkar till bilmotorer/förgasare som byggde på denna princip. De var fyllda med olja och luften tvingades gå i skarp s-kurva el ngt likn så att alla fasta partiklar (tyngre än luften) fortsatte i tangentens
Thomas Svensson: Hej igen, och tack för alla svar! Portabel spisplatta är antecknad, eftersom spisen (Yes, en elspis) är fastinkopplad så kommer den väl vara urkopplad helt och hållet ett tag. Så en sådan kommer få införskaffas. Har kollat med Bosch och deras häll och ugn skall fungera båda mot en- och trefas, låt oss hoppas att det stämmer när det väl gäller. Bo.Siltberg - tack för de lugnande
BirgitS: Det står i alla fall att denna Bygg-Ole-skiva från Bo Andren är 30 mm: https://www.xlbygg.se/byggole/nacka/sortiment/kok/bankskivor/mass-bank-ek-rund-framk-oljad-ekon-30x610x3000-1st-13024
Anna_H: Det är klart att du kan såga ur skåpen, men det vore väl bättre att flytta avloppen. Och ska du inte lägga golv innan du sätter skåpen?
Räknenisse: Tycker också linoleum i en grå färg som passar till luckorna!
arneri68: [citat] Vi är inte så tjocka så att det är inget problem.:D Nä, men vi fick anpassa layouten efter rummets mått och andra önskemål. För oss fungerar hörnspis utmärkt och utrustning är ett steg närmare både till vänster och höger.
Niq: Diskmedel och att dra bort tejpen på rätt sätt underlättar. Samt att inte lägga för mycket silikon. Man ska inte lägga för mycket på och sedan jämna ut det med att dra bort överflödigt. Gör en fog som är så nära slutresultatet som möjligt den ska bara jämnas till så lite som möjligt
Paul-Staffanstorp: Det finns inte många andra alternativ än bråckjärn och tigersåg till dessa gamla platsbyggda och oftast massiva träkök.
snowjim: Då är fogen satt, såhär blev det : [bild] http://i.imgur.com/AJJuVEq.jpg [bild] http://i.imgur.com/rLdUhRd.jpg [bild] http://i.imgur.com/1kGAMkt.jpg Jag fyllde givetvis inte upp hela hålet utan satte på bredden så gott det gick.
Fjojtmehmet: Tänker du även byta bänkskiva? Om du ska behålla bänkskivan blir det svårt eftersom nya hon är mindre Det brukar sitta klämmor under, lossa dessa och tryck upp hon underifrån då brukar silikonet flexa lite och då skär du av det med brytbladskniv
Micke_xyz: Lånar tråden och efterlyser en mikro med följande krav/önskemål: Fristående Svart Digital tidsinställning Enkel att byta effekt eller starta snabbt även på annan effekt än 100%. Annan effekt än 100% får gärna vara kontinuerlig lägre effekt, inte 100% effekt delar av tiden. Jämn värmefördelning. Att den är smart nog att sluta pipa när man öppnat luckan. Övriga funktioner
Hubbe2: Jag använde diapol för granitskivor och då fixade de ju med mätning och montering. Sjuk prisskillnad mot köksbutikerna. De var även galet snabba, både att komma ut och mäta men även med leveransen. Vi är supernöjda med resultat då allt passade perfekt och de hade fått med alla små detaljer som delfasad kant mot skåp osv. Även passningar i hörn var suverän, trots lite bågiga
Anonymiserad 137805: Ja det finns ju lite olika sätt att fästa dessa men jag vet inte om någon tabell över olika storlekar och jag har inte sett några andra Kina ugnar i Sverige förutom Baumatic då, där är ju samma problem med reservdelarna. tom electrolux koncernens ugnar har otroligt många olika att välja på
Mirar: [citat] Det finns några små kvistar (pärlkvistar), vilket jag inte såg när jag valde, lite irriterande . Vad ger det för kvalitet? (Storleken på dem är 2-3mm.) Funderar faktiskt på hur man bör fylla igen de som har mikroskopiska hål. Hornbach har rätt kass web. Undrar hur länge de tänker ha det? Annars är jag helnöjd med ek. Det ser bra och mysigt ut och känns bra att jobba mot.
Peder Andersson: [citat] Hej! Ser att det är en väldigt gammal tråd. Men jag har rivit ut ett rum sån såg ut precis sån ditt rum med den träaktiga mattan och det svarta under. Så jag skulle gärna vela veta vad provet visade på det svarta om du skickade iväg det på analys? Mvh
Bberg: Tack för god input. Vi använder stenen men hoppar häll/inbyggnadsugn. får bli en snygg 60cm induktionsspis. på så vis kommer bara rena och raka bitar av skivorn abehöva kapas. en fråga kvarstår dock: en fog kommer hamna ganska synligt då skivorna är kapade så med diskhon. hur blir detta snyggast?
jonmo: Kul att du hittade en lösning som du blir nöjd med! Posta gärna en bild eller två när det hela är på plats!
Anna_H: Vi valde avsiktligt en 65 cm djup skiva (och 4 cm tjock) som vi helt enkelt lade ovanpå den gamla, så fick vi både bättre djup och högre bänk utan att göra om hela köket. På framkant av gamla bänken skruvade vi en tunn matchande eklist.
pelpet: Några förslag: Ersätt spisen med en candy trio, som är en spis med inbyggd diskmaskin. Eller bygg om skåpen (ja det går att göra). Eller ställ en bänkdiskmaskin på bänken. Eller flytta rören under diskbänken och ställ in en bänkdiskmaskin där under.
ccf: Jag håller på och byter själva "locket" på utsugsröret i min mammas kök (mot ett som skall minska ljuder lite). När jag monterade bort det nuvarande locket så noterade jag två saker som jag undrar lite över och tänket höra om ni kan förklara: 1. Ventilationsröret (ett sånt där böjbart spiralrör) är endast 100 nm i diameter, men precis i slutet sitter en tratt/dimensionsändring
-RB-: Jag är också intresserad av bilder på välanvända marmorskivor.
JohanLun: Utan att vara klar med monteringen av mitt kök (som jag gör själv) så får jag slå ett slag för Åraslöv, som bygger i massivträ, anpassar på millimetern som man vill ha det och ligger i prisnivå, ungefär som / kanske något högre, än tex Ballingslöv (vi tog in några olika offerter och det är ju lite äpplen och päron i det). Noteras skall att detta inte är samma leverantör som
Ögonfröjd: Sök på faktum komplettering på deras hemsida. https://secure.ikea.com/ms/sv_SE/catalog_categories/departments/kitchen/faktum/secure/komplettering.html Tror du måste beställa snarast då de utgår. Kolla även blocket där säljs många kök.
jonne72: Någon som vet vad detta är för blandare? Står ingen tillverkare på den vad jag kan se [bild]
Mirar: Lyckades få bort den nu. Det satt snäppfästen som höll i/drog tillbaka hällen + matlagningsklägg som klistrade fast den mot skivan. Det tog rätt mycket våld att få loss den från snäppfästena. (De i sin tur var fastskruvade i skivan.)
kimpano: Har handlat av dem två gånger och är supernöjd. Både med leveransen samt deras kundbemötande!