Tror processen för detta inte tillåter det. Är säkert högt tryck och eller temperatur. Men det är ju en gissning. Dock skulle säkerligen ett redan dyrt material bli hutlöst dyrt om det nu gick. Återigen gissning.ghoti skrev:Förståeligt att det inte är en standardprodukt, en granitskiva i den dimensionen väger ca 120 kg/cm om jag räknat rätt, dvs 240-480 kg för hela bänken beroende på preferenser. Det blir fort dyrt att hantera så stora saker inomhus. Finns det någon metod för att "gjuta ihop" skarvar så att de inte syns? Föreställer mig att kompositmaterial lite förenklat består av stenmjöl och lim och borde kunna framställas även ute i fält?
Gissar att hos en lokal stenhuggare skulle prislappen bli för hög. Kan dock vara värt att kolla för ibland blir man förvånad på ett positivt sätt. Sedan har man ju hanteringen som kan vara väl så dyr/besvärlig.-RB- skrev:Jag har lite svårt att se att maxgränsen skulle vara 2500 för granit om du går till en stenleverantör. Jag var själv och tittade hos en lokal stenfirma och fick gå in och titta på lagret. Det var rätt så rejäla stenflak de hade där. Jag skulle tro att de kan få ut bitar som är åtminstone 4000 x 2500 mm. Förmodligen något större. Dock kan ju hanteringen av större skivor vara ett problem. Kolla runt lite hos lokala stenleverantörer, är mitt tips.
Är det på en öppen yta (mitt på en stor köksö) eller i ett hörn? Har själv skarv i stenskiva i ett hörn som jag inte tänker så mycket på men skulle aldrig kunna leva med den skarven på en köksö. Nu går det kanske att göra skarvarna snyggare än den jag har men det är nog svårt att få det bra på en högblank yta om man inte samtidigt väljer en förlåtande mönstring/färg vilket i sin tur troligtvis skulle betyda en "porös" granit som måste behandlas.arneri68 skrev:
Vi har spishällen i ett hörn vriden 45 grader, så hörnen är 135 grader.Nizztos skrev:
En duktig hantverkare borde kunna fixa till så att skarvarna syns minimalt.
En skiva på 3,5 x 1,25 väger nästan 400 kg. Gissar att den blir väldigt känslig att lyfta samt bearbeta.
Klicka här för att svara