Hej Alla ni glada byggahusare.
Vi håller på och laddar ekonomi och energi för att ta oss an köket i vårt hus.
Funderar just nu över olika layouter och tänkte bygga lite energi med glada tillrop från er.
Här kommer tre layouter ge gärna input och funderar på alla.
De vita "kuberna" i hörnen till vänster är. skafferi och nedgång till källaren. (Skafferi uppåt)
De vita "kuberna" i förlängningen på köksbänken ska bli vedspis och spiskåpa.
Kom igen med tankar och ideer.
Vi håller på och laddar ekonomi och energi för att ta oss an köket i vårt hus.
Funderar just nu över olika layouter och tänkte bygga lite energi med glada tillrop från er.
Här kommer tre layouter ge gärna input och funderar på alla.
De vita "kuberna" i hörnen till vänster är. skafferi och nedgång till källaren. (Skafferi uppåt)
De vita "kuberna" i förlängningen på köksbänken ska bli vedspis och spiskåpa.
Kom igen med tankar och ideer.
Hej,
Tycker alternativ ett såg bäst ut. Placeringen av spis i hörnet är ganska trevligt och du får lite utrymme "bakom" plattorna som är lite ovanligt. Så länge det inte stjäl för mycket av ert utrymme så skulle jag köra på det
Oftast är det just starten på ett projekt som kräver mest energi, att gå från tanke till handling. Sen flyter det bara på, lycka till!
Tycker alternativ ett såg bäst ut. Placeringen av spis i hörnet är ganska trevligt och du får lite utrymme "bakom" plattorna som är lite ovanligt. Så länge det inte stjäl för mycket av ert utrymme så skulle jag köra på det
Oftast är det just starten på ett projekt som kräver mest energi, att gå från tanke till handling. Sen flyter det bara på, lycka till!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
1. Hörnspis fungerar dåligt om man är två som lagar mat tillsammans eftersom en person alltid blockerar hela spisen. För kort bänk på den viktigaste arbetsbänken mellan diskho och spishäll.
2. När diskmaskinen är nedfälld blockerar den hela det viktiga arbetshörnet. Bra avstånd mellan diskho och spishäll.
3. Alldeles för lite utrymme mellan diskho och spishäll. För långt från kyl och frys till både ho och häll så det blir ingen bra arbetsgång.
Jag tycker att alternativ 2 är bäst men skulle placera diskmaskinen på andra sidan om diskhon.
Sen förstår jag inte nyttan av en liten ho på köksön. Vad är den tänkt att användas till?
2. När diskmaskinen är nedfälld blockerar den hela det viktiga arbetshörnet. Bra avstånd mellan diskho och spishäll.
3. Alldeles för lite utrymme mellan diskho och spishäll. För långt från kyl och frys till både ho och häll så det blir ingen bra arbetsgång.
Jag tycker att alternativ 2 är bäst men skulle placera diskmaskinen på andra sidan om diskhon.
Sen förstår jag inte nyttan av en liten ho på köksön. Vad är den tänkt att användas till?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jag tycker alternativ ett är bäst men hade tagit bort hon i köksön. Jag står alltid ensam vid spisen så jag tycker inte det gör något att det inte går att stå två där.
Jag tycker inte avståndet mellan kyl/frys och spis är ett problem. Men det är skönt att ha en avställningsyta nära kylen.
Ett annat alternativ är att sätta diskhon i hörnet, men sätt då inte sopsorteringen där. Alltid står det någon och diskar när man ska slänga skräp
Jag tycker inte avståndet mellan kyl/frys och spis är ett problem. Men det är skönt att ha en avställningsyta nära kylen.
Ett annat alternativ är att sätta diskhon i hörnet, men sätt då inte sopsorteringen där. Alltid står det någon och diskar när man ska slänga skräp
En tanke som slog mig, ni har på alla skisser ritat med ett litet bord med plats för fyra. Samtidigt verkar det som om ni utformat ön för att två personer ska kunna sitta där. Nu vet jag ju inte hur många ni är i hushållet men tror ni att ni kommer sitta vid ön? Annars kan det kanske vara en ide att skippa upphöjningen på ön? Men fortfarande absolut alternativ 1 och ABSOLUT en ö 
Jag har också hört det där med hörnspis och att man inte kan laga mat två stycken men oftast är vi bara en vid spisen. Har en kompis som har hörnspis och där fungerar det bra.
Tycker det känns "mysigar" med hörn spis och slippa få ett skarpt hörn.
Har inte tänkt så mycket på vart diskmaskinen skall sitta men du har helt rätt i att den borde hamna mycket bättre närmare kyl och frys på alternativ två.
spännaden lösning med ho i hörnet, ska nog testa rita en sådan också.
Lär nog rita din variant med Jonatan.
Vi är två vuxna och två barn i familjen. Tanken med bordet är att äta lunch och middagarna där. Stolarna vid ön har jag snott som ide från mina föräldrar. Mycket bra plats att hänga på när man är där och får mat. Man kan lixom vara med och laga mat utan att laga mat.
Sen är tanken att använda dem vid frukost och kvällsfika som vi oftast äter på olika tider.
Tanken med Ho i ön är att exempelvi användas när man gör sallad, bakar och bli kladdig, vill ha vatten till bordet. Lite över kurs kanske men ska ända dona med avlopp och sånt så halva jobbet känns gjort. Man kan ju bara förbereda med avlopp och vatten utan att sätta dit ho direkt så får man känna in lite.
Vad tänker ni om diskmaskin i ön?
Tycker det känns "mysigar" med hörn spis och slippa få ett skarpt hörn.
Har inte tänkt så mycket på vart diskmaskinen skall sitta men du har helt rätt i att den borde hamna mycket bättre närmare kyl och frys på alternativ två.
spännaden lösning med ho i hörnet, ska nog testa rita en sådan också.
Lär nog rita din variant med Jonatan.
Vi är två vuxna och två barn i familjen. Tanken med bordet är att äta lunch och middagarna där. Stolarna vid ön har jag snott som ide från mina föräldrar. Mycket bra plats att hänga på när man är där och får mat. Man kan lixom vara med och laga mat utan att laga mat.
Sen är tanken att använda dem vid frukost och kvällsfika som vi oftast äter på olika tider.
Tanken med Ho i ön är att exempelvi användas när man gör sallad, bakar och bli kladdig, vill ha vatten till bordet. Lite över kurs kanske men ska ända dona med avlopp och sånt så halva jobbet känns gjort. Man kan ju bara förbereda med avlopp och vatten utan att sätta dit ho direkt så får man känna in lite.
Vad tänker ni om diskmaskin i ön?
Hej jag hade heltklart valt alt. 2 med vissa ändringar. Flytta diskmaskinen till höger om ho så är den inte ivägen vid matlagning mellan häll och ho. Flytta gärna häll till vänster för att få bra arbetsyta till höger.
Klicka här för att svara