Hej!
Vi ska sälja vår lägenhet och jag försöker fixa till lite småsaker så att den ska vara i så bra skick som möjligt. Nu är det så att bänkskivan i köket har svällt lite av fukten ovanför diskmaskinen. Vi köpte hela lägenheten nybyggd för 6 år sedan så egentligen är jag besviken på att de inte satte något skydd där när de byggde köket.
Men det är nog försent att klaga
Men nu undrar jag om det finns någonting man kan göra för att fixa till detta?
Vi ska sälja vår lägenhet och jag försöker fixa till lite småsaker så att den ska vara i så bra skick som möjligt. Nu är det så att bänkskivan i köket har svällt lite av fukten ovanför diskmaskinen. Vi köpte hela lägenheten nybyggd för 6 år sedan så egentligen är jag besviken på att de inte satte något skydd där när de byggde köket.
Men det är nog försent att klaga
Men nu undrar jag om det finns någonting man kan göra för att fixa till detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Kan ju glädja dig med att det är ytterst få köpare som letar efter skador på köksskåpen på visningen. Betydligt viktigare att få diskmaskinens yta riktigt snygg (borde vara tvärtom men tyvärr ser folk mer på det lätt synliga än på det som verkligen har betydelse).
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Gissa varför vi gamla stofiler har diskmaskinen under den rostfria diskbänkenJohanLun skrev:
Hade iofs diskmaskinen under en bokskiva i ett hus.
Men det är skillnad. Spånskivan i laminatbänkar är ju som läskpapper.
Jepp, förra lägenheten där hade jag samma problem trots folie satt som skydd så jag lade på 3 lager klarlack på undersidan där diskmaskinen skulle stå och den har hittills klarat sig 8 år utan någon antydan till resning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OT, lördagstramsNetNut skrev:
Inte kul när man inte ens får antydan till resning
En ide kan ju vara att bryta bort det svullna, spacka och limma/skruva fast en tunn trälist på nederkanten på skivan som tar smällen (ångan) och dessutom ser bättre ut än svullet spån.
Tänk att man envisas att sätta material som inte tål fukt i kök och badrum...
Tänk att man envisas att sätta material som inte tål fukt i kök och badrum...
Det går att skriva romaner om detta, här citat från Vedum köks monteringsinstruktion, min fetning:
Själv hade jag följt Andy78: "Låt det vara risken är att det blir ännu fulare."
Och när jag tänker efter, de flesta diskmaskiner levereras med någon slags självhäftande skyddsfolie. Detta med tätningslack var däremot nytt för mig.ÅNGSKYDD
En del diskmaskiner blir mycket varma och/eller släpper ut heta ångor mot bänkskivans underkant.
Speciellt utsatt är övergången mellan kantlisten och bänkskivans underkant. Tätningslack för bänkskivor
skall användas ovanför diskmaskin, tillsammans med aluminiumtejpen som även skyddar
eventuellt urtag för spishäll, för att säkra skarven mellan kantlisten och bänkskivans underkant. Lägg
på tätningslack direkt ovanför diskmaskinen och 200 mm åt varje håll.
Anmärkningar mot att skivan påverkas över en diskmaskin anses inte vara en reklamation. Diskmaskiner
levereras ofta med skyddslist av aluminium eller liknande. Denna skall alltid monteras
enligt maskinleverantörens anvisningar. Tänk också på att skydda/täta eventuella skarvar som kan
påverkas underifrån av diskmaskinens ånga. Använd medföljande tätningslack och var noga med
att lacken täcker skarven mellan skivan och kantlisten.
Diskmaskin skall ha isolerad toppyta: Om diskmaskinens toppyta saknar isolering skall den kompletteras
med exempelvis en frigolitskiva.
Själv hade jag följt Andy78: "Låt det vara risken är att det blir ännu fulare."
Klicka här för att svara