Detta diskuteras ju en del men har inte hittat (kan vara min sök-karma) helt relevanta diskussioner.

Jag kommer behöva en skiva som är ca 3500 x 1250 (inget bestämt ännu). Har i dagens kök mörk granit som jag tycker är alldeles utmärkt bortsett från att det är för mörkt.

Om man läser runt så har ju alla material sina för och nackdelar och just nu verkar de jag vill välja ha "showstoppers" bland sina nackdelar.

På grund av storleken var jag länge inne på laminat men efter att ha känt på ytorna så är det nog uteslutet nu. Gillar inte alls den lite skrovliga känslan. Kommer ju från blankslipad sten.

Enda köksleverantören som angivit storleksbegränsningar har sagt 2500 för granit och 3000 för komposit vilket ju är för kort. Går det att få dessa längre?

Är det bara de mörkaste varianterna av granit som har "täta" porer?

Har läst i ett par trådar att porerna i kvartskomposit öppnar upp efter ett tag och gör skivan svårare att hålla ren. Är det sant?

Känns lite besvärligt just nu för de enda skivor jag kan välja med den information jag har är trä som jag inte kommer kunna sköta och laminat som jag inte alls gillar känslan av. Akrylkomposit om det går att få i rätt längd är inte nog heller aktuellt för mig.

Kolla efter bänkskiveleverantörer istället för köksleverantörer så kanske det blir något enklare? Nu har du ju inte sagt var du är i landet, så det blir svårt för folk att ge tips.

I Göteborg.

Var faktiskt och kände på en laminatskiva hos en annan köksleverantör och den var inte alls lika skrovlig. Kanske finns hopp om laminat om man bara vänder sig till rätt ställe.

Jag förstår inte vad du menar med "skrovlig".

Har själv en vanlig enkel laminat-bänkskiva från IKEA, och den är inte ett dugg skrovlig.
Slät som en barnrumpa :)

Men vad de har för maxbredd vet jag inte.

Gjuta i betong på plats?

Endast den vita högblanka jag känt på hos ikea är "slät". Gissar att vi bara är olika känsliga. Alla andra jag känt på där har definitivt struktur i ytan.

Jonatan79 skrev:
Gjuta i betong på plats?
Möjligen ett alternativ men kan man få riktigt slät yta och är den underhållsfri på samma sätt som mörk granit? Det lilla jag läst om betong får mig att tro att det inte är ett alternativ men har inte forskat djupare i det.

Går att slipa och behandla slät och snygg om man köper rätt produkter.

Försökt läsa på lite om betongskiva och utefter det jag sett känns det inte som ett alternativ.

Får intrycket att det kan var väldigt känsligt mot fläckar om man inte sköter det rätt och jag behöver en underhållsfri bänk.

Ok, kolla in tadelakt, kan spacklas på två/tre lager på en mdf-skiva tex. Om det är vatten i närheten armerad-frigolit eller liknande.

BirgitS
När man behöver riktigt långa granitskivor eller har arbetsbänkar i vinkel brukar man ha två skivor som fogas ihop. Inte lätt att se fogen på vår mörka granitskiva i alla fall.

Rostfritt?

BirgitS skrev:
När man behöver riktigt långa granitskivor eller har arbetsbänkar i vinkel brukar man ha två skivor som fogas ihop. Inte lätt att se fogen på vår mörka granitskiva i alla fall.
Sådan fog har jag idag på en hörnbänk. Där är det ganska ok men mitt på en stor köksö vill jag inte ha den. Skulle synas rätt tydligt när man ser hela den blanka ytan. Kanske görs det bättre idag så kan ju finnas skäl att kolla upp. Troligen svårt att hitta något ställe att se detta och inget jag köper osett.

mexitegel skrev:
Rostfritt?
Kommer, tror jag, se konstigt ut med en så stor rostfri yta i "vardagsrummet".
Största problemet är dock att jag upplever rostfritt som "snuskigt". Kanske att jag associerar det med matrester i diskhon? Jag vet att det är ett väldigt bra material i köket men fungerar ej "känslomässigt".

Skrev inte det i första inlägget men detta blir i en öppen planlösning där kök, matbord och TV-hörna delar utrymme.

Redigerat:
Du får nog omvärdera, RF är det mest hygieniska du kan ha. Finns en anledning till art det används i storkök. Men att det inte passar estetiskt förstår jag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.