Hej

Anlitade en firma för att installera IKEA kök, allt har fungerat bra men av en slump upptäckte jag att vid högt vattenflöde läcker det där vattenlåsets nedre del går in i fastighetens vattenavledningsrör (se bild). Till min förvåning upptäckte jag att delarna inte verkar vara sammanfogade dvs man kan ta isär dem och jag undrar är detta "de facto standard" eller skall man foga samman dem på ngt sätt så att de blir "ett"... Om så vad skall man använda för att åstadkomma detta?

Tack för hjälpen!

Flexibel avloppsslang ansluten till golvgenomföring, omgiven av rör och köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenlåsets delar under diskbänk, ej sammanfogade, med synligt läckage vid högt vattenflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den grå delen under skåpet (inne vid väggen) ser ut att vara en täckkåpa.
Går den att lyfta bort?
Hur ser det ut under den?

Det ska sitta en gummibussning mellan plaströret och gjutjärnsröret. Verkar ha varit klåpare framme här.
Tur du märkte det, för annars kunde det resulterat i en vattenskada.

Hej tack alla som svarat. Är helt novis inom bygg så därför kanske ställer lite "oväntade" frågor :)

@Demmpa, den gråa täckkåpan går inte att ta bort. Den verkar sitta som berget.

@Stefan N, hur menar du? Skall jag använda det du länkar till för att täta mellan "hane /hona" när allt sitter på plats?

@lordi, Ja det verkar vara en riktig klåpare :(... Antar att man måste be rörmokare för att göra detta så att det blir enligt de facto standard? Vad skall man ha en täckkåpa till i detta syfte... skall denna plockas bort och ersättas med gummibussningen?

Redigerat:
Att täckkåpan sitter fast låter underligt. Den är normalt bara trädd över röret för att dölja den fula kopplingen- Om den sitter fast, så låter det som de har limmat fast den i golvet.

Det skall som sagt sitta en gummimuff i gjutjärnsröret för att få det här tätt. Sådana finns ex. på byggmarknader. Du får mäta diametern på gjutjärnsröret som kommer upp. Och diamteren på kopplingsdelen från IKEA och köpa lämplig muff.

Med rätt muff så skall det går lite trögt att trycka i röret från vattenlåset. Det är lämpligt att smörja med lite koncentrerat diskmedel. Finns speciellt smörjmedel för avloppskopplingar. Men skall du bara trycka ihop en koppling så duger diskmedel.

Den grå täckkåpan är bara där för syns skull och borde inte sitta fast. Det kanske är botten på skåpet som trycker på den, så det inte går att lyfta.
Jag hade bräckt loss, eller skurit sönder den.
Men egentligen så borde du reklamera jobbet och låta entreprenören fixa det.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack alla som hjälpt till. Nu vet jag vad som skall göras :)

@lordi, japp jag kommer kontakta "klåparen" och se till att de gör rätt för sig. Nu vet jag vad som skall göras och hur det skall göras :)

Stort tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.