Hej! Under pågående mindre renovering av vårat kök har vi valt att placera microvågsugnen i ett (tidigare oanvänt) utrymme ovanför kylen (se bild). Nu efterfrågar jag tips på hur vi kan få det så snyggt som möjligt. Dimensionerna är
28,5 hög
60 bredd
80 djup

I och med den låga höjden kan vi tyvärr inte vara så kräsna med val av micro då de flesta modeller är högre än så.

Spontant tänker jag ett skräddarsytt skåp. Har ni några idéer? Hur skulle ni gjort?

Tack på förhand
 
  • Microvågsugn placerad ovanpå ett kylskåp i ett kök, med diverse köksartiklar förvarade i öppna hyllor ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Microvågsugn placerad i ett oanvänt utrymme ovanför en kyl, med ofärdiga väggar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade sågat ut ett hål för micron i en vitmålad plywoodskiva.
 
  • Gilla
Arooon
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag hade sågat ut ett hål för micron i en vitmålad plywoodskiva.
Tack för en bra idé! Tycker du att jag bör "lyfta upp" micron på en typ av hylla några cm så att den inte ligger direkt på kylen?
 
Jo, något som lyfter den något gör hålet i täckskivan lite mer centrerad och ser nog bättre ut.
 
  • Gilla
Arooon
  • Laddar…
Kolla om det sitter ventilationshål uppe på micron, då måste du har utrymmet för ventilationens skull.
Hur mycket utrymme har du nu mellan toppen på micron och kanten ovan?
 
  • Gilla
Arooon
  • Laddar…
Missa inte att även kylskåpet behöver ventilation...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag hade nog hellre satt micron i skåpet (skafferi, porslinsskåp?) bredvid.

Så här har vi gjort i vårt sju år gamla kök. Skönt att slippa se apparaten jämt!

Mikrovågsugn placerad i ett köksskåp, omgiven av köksartiklar och behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS
Ovanför kyl och frys skall man förvara
a) Knäckebröd, som mår bra av värmen
b) Diverse attiraljer som nästan aldrig används. Inte en micro som används dagligen :mad:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.