Hej,
Jag är på gång att sätta spottar i köket(4,6x3,7) och tanken är att ha 4 spottar längs arbetsbänken vilket är 3.7 bred och sen 4 i gången mellan kyl/frys och matbord längs långsidan.
Tittade runt som hastigast och folk verkar sätta spottarna över bänken ca 45-55 ut från VÄGGEN. Vi valde 50 efter att ha kontrollerat skuggeffekten(från oss själva) på bänkskivan. Nu när vi satt en spott så ser den ut att sitta för nära väggskåpen som går ut till 40 cm!?
Tittar på lite bilder så verkar det som att många sätter dem en ganska bra bit utanför bänkskivan(vilket troligen resulterar i skuggor).
Värt att nämna är att vi ska även ha bänkbelysning som kommer lysa upp den yta som spottarna inte kommer åt på bänken.
Har vi gjort fel eller är det såhär det ska vara?
Jag är på gång att sätta spottar i köket(4,6x3,7) och tanken är att ha 4 spottar längs arbetsbänken vilket är 3.7 bred och sen 4 i gången mellan kyl/frys och matbord längs långsidan.
Tittade runt som hastigast och folk verkar sätta spottarna över bänken ca 45-55 ut från VÄGGEN. Vi valde 50 efter att ha kontrollerat skuggeffekten(från oss själva) på bänkskivan. Nu när vi satt en spott så ser den ut att sitta för nära väggskåpen som går ut till 40 cm!?
Tittar på lite bilder så verkar det som att många sätter dem en ganska bra bit utanför bänkskivan(vilket troligen resulterar i skuggor).
Värt att nämna är att vi ska även ha bänkbelysning som kommer lysa upp den yta som spottarna inte kommer åt på bänken.
Har vi gjort fel eller är det såhär det ska vara?
Här är några bilder :

http://i.imgur.com/PZQ0NAZ.jpg

http://i.imgur.com/PgxJQmR.jpg
Lasern går precis vid 50 cm från vägg.

http://i.imgur.com/PZQ0NAZ.jpg

http://i.imgur.com/PgxJQmR.jpg
Lasern går precis vid 50 cm från vägg.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om du ändå skall ha belysning under väggskåpen kan man undra vad takspottarna skall fylla för funktion.
För de lyser ju inte upp arbetsytorna direkt
För allmän-belysning i köket kanske en vanlig taklampa/plafond hade varit bättre?
För de lyser ju inte upp arbetsytorna direkt
För allmän-belysning i köket kanske en vanlig taklampa/plafond hade varit bättre?
Redigerat:
Fått för mig att det är så folk brukar göra? D.v.s sätta bänkbelysning och sen sätta spottar i taket som hjälper till att lysa upp en bit av arbetsytan plus att de även lyser upp i skåpen? Kanske vi skulle struntat i att rikta in oss på att spottarna ska lysa upp arbetsbänken och istället se till så att de lyser upp runt arbetsområdet, d.v.s i gången där man hanterar diskmaskin och ugn. Där hade de också lyst upp bättre i skåpen(kanske).KnockOnWood skrev:
Vanlig taklampa/plafon känns på något vis gammalt, därför riktade vi in oss på spottar.
Att flytta spottpositionen nu blir såklart inte kul, vi får kanske anpassa oss till denna position och i värsta fall sätta ytterligare en rad med spottar en bit ut om det skulle visa sig behövas.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj, verkar det gammaltsnowjim skrev:
Men ett problem med spottarna, som ni nu placerat dem, är att de nästan bränner hål i huvudet på långa, tunnhåriga farbröder som försöker stå och laga mat där.
Förutom att de alltså inte lyser upp arbetsytorna i köket.
Jag har dubbla spots, alltså två rader, i ett litet zick zack mönster, så att den bakre lampan hamnar mellan främre lamporna i längsled,jag har aldrig reflekterat över att min egna skugga skulle vara störande. Min första rad sitter iofs ca 90 ut från vägg(50 cm ifrån överskåp)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har nu fått upp alla 7 spottar, var en hel del jobb med att dra slangar och sätta dosor på vinden men nu är det iallafall gjort.
Innan vi satte upp spottarna letade jag såklart på nätet efter vad som var vanligast. 45-60 cm från väggen verkade övervägande välja och efter lite tester så kändes 50 som rimligt mellanläge för oss. Vi baserade det då på att de inte skulle kasta någon störande skugga på bänken vilket många pekade ut som en viktig faktor. En del menar på att det är vanligt att folk sätter sina spottar för långt ifrån vilket resulterar i skugga trotts bänkbelysning.
Jag köper dock att bänkbelysningen bör vara tillräcklig för att lysa upp hela ytan fullgott men för mig låter det fullt rimligt att spottar som lyser väldigt starkt faktisk kan kasta en del skugga trotts bänkbelysning.
Halogen spottar använder man väl inte längre just på grund av värmen? Vi har valt Led som till och med ska kunna bäddas in i brännbart material utan någon fara. Så verken folk eller luckor lär brinna upp i första taget hoppas jag.
Just nu känns valet bra, även övre hyllan i skåpen blir väl belysta. Vi är dock öppna för att sätta en rad till med spottar 100-150 cm från väggen om v inte blir nöjda med nuvarande lösning.
De spottar vi satte framför andra delen av köket hamnade efter lite tester 85 cm från väggen vilket kändes rimligt då man inte står och jobbar på samma vis där.

http://i.imgur.com/wULdmZq.jpg

http://i.imgur.com/cyyv1iE.jpg

http://i.imgur.com/ZAI24l1.jpg

http://i.imgur.com/3MwC9f1.jpg
Innan vi satte upp spottarna letade jag såklart på nätet efter vad som var vanligast. 45-60 cm från väggen verkade övervägande välja och efter lite tester så kändes 50 som rimligt mellanläge för oss. Vi baserade det då på att de inte skulle kasta någon störande skugga på bänken vilket många pekade ut som en viktig faktor. En del menar på att det är vanligt att folk sätter sina spottar för långt ifrån vilket resulterar i skugga trotts bänkbelysning.
Jag köper dock att bänkbelysningen bör vara tillräcklig för att lysa upp hela ytan fullgott men för mig låter det fullt rimligt att spottar som lyser väldigt starkt faktisk kan kasta en del skugga trotts bänkbelysning.
Halogen spottar använder man väl inte längre just på grund av värmen? Vi har valt Led som till och med ska kunna bäddas in i brännbart material utan någon fara. Så verken folk eller luckor lär brinna upp i första taget hoppas jag.
Just nu känns valet bra, även övre hyllan i skåpen blir väl belysta. Vi är dock öppna för att sätta en rad till med spottar 100-150 cm från väggen om v inte blir nöjda med nuvarande lösning.
De spottar vi satte framför andra delen av köket hamnade efter lite tester 85 cm från väggen vilket kändes rimligt då man inte står och jobbar på samma vis där.

http://i.imgur.com/wULdmZq.jpg

http://i.imgur.com/cyyv1iE.jpg

http://i.imgur.com/ZAI24l1.jpg

http://i.imgur.com/3MwC9f1.jpg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag vill egentligen inte skriva vad jag tycker,
men det har i alla fall inget med hemtrevnad att göra
Men man kan ju ha kul och leva livet ändå
men det har i alla fall inget med hemtrevnad att göra
Men man kan ju ha kul och leva livet ändå

