Byggahus.se

Kakel inramat av skåp, mjukfog på alla sidor?

1. T
    Medlem · Dalarna · 665 inlägg

tobbew

Medlem
    Hej

Jag ska kakla en bänk, där det är skåp åt alla håll, så det blir en yta på ca 200x50 cm.

1) Ska det vara silikon i en ram runt alltihop då? Jag antar det, men bäst att fråga. Kaklet är 10x20-plattor som ska ligga i förband. Kanske blir förbandet att se konstigt ut om även de kapade bitarna i ändarna är inramade?

2) Vad föredrar du, silikon före eller efter resten av fogningen? Jag är inne på efter för att inte riskera att skada den på något sätt när man river bort fogmassan. Men vad vet jag.

3) Ska mjukfogen vara lika stor som de andra fogarna, eller vill man att den ska vara lite större och lite rundad? Det verkar finnas lite av båda när jag tittar. Jag har ingen uppfattning om vad som är bäst.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Menar du en bänk med horisentalt plan som ska kaklas

3. T

tobbew

Medlem
    Otydligt av mig. Det är väggen ovanför bänken son ska kaklas. 2m brett och sisådär halvmetern högt upp till väggskåpen. Det är högskåp i båda ändarna, så väggen är helt inramad.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Normalt nä man kaklar så startar med plattor mot bänkskivan och diskbänk , pass på det kan skilja lite bänk och disk , för disk har ett litet uppvik , beror på vad du har för diskbänk , en del har en uppvikt kant som kaklet sak ligga utanför , ( bäst kan inte läcka in bakom ) eller den med rundad kant mot väggen , i alla fall så lägger man en sträng med silikon längst ner i samband med att kaklet sättes , då blir det tät där , ut på sidorna mot högskåpen , kapas plattorna så det blir ca 2-3 mm från dom och fylles sedan med fogbruk när allt fogas

5. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    För att Förtydliga så börjar man med att sätta plattorna lämna ca 3 mm mot bänkskiva typ en masonitskiva mät så du inte får en för liten bit uppe (minst en tredjedelsplatta) samma åt sidorna sen hårdfog på allt avsluta med att dra silikonfog mot hela bänkskivan och mot högskåpen

6. T

tobbew

Medlem
    Tack för svaren.

Men eftersom jag har fyra kanter som jag vill ska vara snygga (jag slipper gärna en list i överkant mot väggskåpen), ska jag då mjukfoga 1, 3 eller 4 sidor?

Liteavvarje tycks vara inne på att det ska vara fogbruk på sidorna, och Andreas_kalmar att det är silikon på sidorna.

Sen har vi ju överkanten också...
    Det är ingen diskbänk eller nåt sånt alls här, den här bänken är bara en arbetsbänk / avlastningsyta.

Tack

7. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Det är inte nödvändigt att foga sidorna men svårt att få en snygg hårdfog där

8. T

tobbew

Medlem
    Tack för det.
    Och det är ingen normal människa som försöker hoppa över fogen och sätta plattorna kant i kant med skåpen helt utan fog som ram? Man kanske inte får tillräckligt snygga snitt på plattorna för att göra så.

Hade jag planerat annorlunda så skulle kaklet ha gått förbi bakom skåpen, men de sitter redan där nu. Om jag skulle lyckas skära plattorna i värdsklass så skulle de kunna sättas dikt an mot skåpen så att det i det närmaste ser ut som plattan fortsätter förbi.

Men man kanske inte gör så med hänsyn till rörelser osv?

9. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Så tight vill man inte ha det men ser du verkligen ovansidan utan att böja dej under ingen ljusrampslist under?

10. T

tobbew

Medlem
    Man ser den på avstånd i alla fall, men där har jag inga större problem med att sätta en fog. Om det behövs så sätter jag en list där också.

I förra inlägget tänkte jag bara på hur det ser ut ut i sidled, där plattornas kapade kortsida möter högskåpen.

Någon typ av belysning blir det framöver, men det är lite oklart exakt vad det blir.

11. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Beror på vilka plattor du ska ha

12. T

tobbew

Medlem
    Jag ska visa hur det ser ut.

Det är två sorters sten, vanligt vitt kakel som är 20x10 samt en rand av dekorsten, som är rätt rå.

Så det blir en rad kakel i botten, en rad sten och 3 rader kakel ovanpå. Jag tänker att det inte blir någon fog runt dekorstenen åt något håll, så den ligger dikt an mot både skåpen i sidled samt de vita raderna kakel som ligger över och under.

Ena bilden visar lite testläggning, andra bilden visar hur väggen ser ut. (Ja den ska gipsas först).

• Laddar…
  13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Verkar bra

14. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Blir nog bra så

15. T

tobbew

Medlem
    Tack för tipsen gott folk. Nu är plattorna på plats. Jag har lagt klinkergolv en gång, men aldrig kaklat. Golvet var nog lättare, vad det känns. Men det är inte helt enkelt att få till detaljerna. Jag tror att allt blev tillräckligt bra, förhoppningsvis kommer jag inte gå att reta mig på smådetaljer. :)

Jag har 2mm-fogar och har lämnat 2-3mm nere och på sidorna, men inte de mörka grafitplattorna, de ligger rätt tätt åt sidorna. Jag tänkte att det aldrig kommer gå att foga mot dessa, således ligger de också tätt mot de vita plattorna, utan springa.
    Vi får se hur det blir, jag tror det blir bra. Det blir i alla fall bättre än hur det såg när jag vaknade idag. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.