God förmiddag,
Jag har tagit bort den äldre köksfläkten där utblås röret gick rakt åt sidan och efter kakling ska röret vara rakt ovanför köksfläkten.
Utgångsläget var att det var (alltför) mycket arbete med att ta ett nytt hål i murstocken... Är det?
Så, med fläkten på plats är det en alltför snäv böj för att kunna ansluta det medföljande röret.
Tänkte be om tips och hjälp inför mina alternativ;
1. Finna ett rör som går att böja såpass mycket, jag har dock ingen aning om vad för rör det kan röra sig om.
2. Ta nytt hål längre upp på murstocken. Tungt, dammigt och segt projekt men värt det. Sätter igen gamla öppningar. Men ska man verkligen bila, slagborra, stämjärna en murstocken?
3. Sänka fläkten.. Men då kommer vi under de 50 cm mellan häll och fläkt med risk att man inte ser vad som lagas och andra medföljande bekymmer.
4. Öppen för förslag.
Det är 7 cm mellan toppanslutning fläkt till nederdel rör i vägg..
Ett femte alternativ kan vara att ta av från röret så det sticker ut mindre.
Vad då... Ska man mäta två gånger och borra en... Min learning curve går på tok åt fel håll!!
Jag har tagit bort den äldre köksfläkten där utblås röret gick rakt åt sidan och efter kakling ska röret vara rakt ovanför köksfläkten.
Utgångsläget var att det var (alltför) mycket arbete med att ta ett nytt hål i murstocken... Är det?
Så, med fläkten på plats är det en alltför snäv böj för att kunna ansluta det medföljande röret.
Tänkte be om tips och hjälp inför mina alternativ;
1. Finna ett rör som går att böja såpass mycket, jag har dock ingen aning om vad för rör det kan röra sig om.
2. Ta nytt hål längre upp på murstocken. Tungt, dammigt och segt projekt men värt det. Sätter igen gamla öppningar. Men ska man verkligen bila, slagborra, stämjärna en murstocken?
3. Sänka fläkten.. Men då kommer vi under de 50 cm mellan häll och fläkt med risk att man inte ser vad som lagas och andra medföljande bekymmer.
4. Öppen för förslag.
Det är 7 cm mellan toppanslutning fläkt till nederdel rör i vägg..
Ett femte alternativ kan vara att ta av från röret så det sticker ut mindre.
Vad då... Ska man mäta två gånger och borra en... Min learning curve går på tok åt fel håll!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mitt förslag är att låt en plåtslagare göra en kantig låda med hål för rören, är dessutom framsidan löstagbar så går det rensa röret. Finns plåt i olika kulörer eller så målar man.
Protte
Protte
Inte dumt alls, om det inte är löst till måndag så får plåtslagarem ett samtal.prototypen skrev:
Har du någon bild på hur en sån lösning kan se ut?
För då går inte den täckande plåten hela vägen upp?
Klicka här för att svara


