God förmiddag,

Jag har tagit bort den äldre köksfläkten där utblås röret gick rakt åt sidan och efter kakling ska röret vara rakt ovanför köksfläkten.
Utgångsläget var att det var (alltför) mycket arbete med att ta ett nytt hål i murstocken... Är det?

Så, med fläkten på plats är det en alltför snäv böj för att kunna ansluta det medföljande röret.

Tänkte be om tips och hjälp inför mina alternativ;

1. Finna ett rör som går att böja såpass mycket, jag har dock ingen aning om vad för rör det kan röra sig om.

2. Ta nytt hål längre upp på murstocken. Tungt, dammigt och segt projekt men värt det. Sätter igen gamla öppningar. Men ska man verkligen bila, slagborra, stämjärna en murstocken?

3. Sänka fläkten.. Men då kommer vi under de 50 cm mellan häll och fläkt med risk att man inte ser vad som lagas och andra medföljande bekymmer.

4. Öppen för förslag.
Det är 7 cm mellan toppanslutning fläkt till nederdel rör i vägg..

Ett femte alternativ kan vara att ta av från röret så det sticker ut mindre.

Vad då... Ska man mäta två gånger och borra en... Min learning curve går på tok åt fel håll!! Svart köksfläkt monterad under kaklad vägg med synligt eluttag och rör som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksfläkt framför kaklad vägg med synlig öppning för utblåsrör och sladdar anslutna till uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var det en slang som medföljde? För annars brukar dom kunna vara så pass flexiga att du kan få till vinkeln..

Som denna. Flexibel grå ventilationsslang böjd i en S-form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, den följde med, men böjen är för snäv att den liksom tar i sig själv i böjen och inte kan böjas mer...

Ska ta en bild..
 
Flexibelt rör i metall anslutet till en svart apparat, mot bakgrund av färgglad textil och vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är liksom som att röret inte går att böja mer, vinkeln är för snäv.
Skulle haft något slags tyg a la rymddräkt/tygbrynja/eldtåligt tyg som står för utmaningen.

Tack för svar.
 
L
Den är i aluminum har du provat den i vävplast , godkänd att ha i kryddskåp , lite flexiblare med böjar
 
Ja den blir för svår at böja rätt, prova och köp en som denna. Dom brukar gå att böja snävare..

Flexibel rörspiralslang som kan böjas snävare, rekommenderad för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edtit: 2:a på den :)
 
L Liteavvarje skrev:
Den är i aluminum har du provat den i vävplast , godkänd att ha i kryddskåp , lite flexiblare med böjar
Låter som det kan fungera, ska börja leta efter en sån.
Stort tack!
 
Brukar finnas på närmaste Byggvaruhus (jag har köpt på bla Bauhaus)
 
Mitt förslag är att låt en plåtslagare göra en kantig låda med hål för rören, är dessutom framsidan löstagbar så går det rensa röret. Finns plåt i olika kulörer eller så målar man.

Protte
 
Mazen Mazen skrev:
Brukar finnas på närmaste Byggvaruhus (jag har köpt på bla Bauhaus)
Stort tack för tipset, ska verkligen följa upp det.
 
prototypen prototypen skrev:
Mitt förslag är att låt en plåtslagare göra en kantig låda med hål för rören, är dessutom framsidan löstagbar så går det rensa röret. Finns plåt i olika kulörer eller så målar man.

Protte
Inte dumt alls, om det inte är löst till måndag så får plåtslagarem ett samtal.

Har du någon bild på hur en sån lösning kan se ut?
För då går inte den täckande plåten hela vägen upp?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.