Vi planerar för nytt kök och hade ursprungligen tänkt oss en 80 cm bred häll över ett 80 cm bänkskåp. Nu funderar vi dock på att gå upp till en 90 cm bred häll monterat mitt över 80 skåpet. Funkar det? Har någon gjort något liknande?

Köksstommarna blir IKEA Metod. Till vänster om hällen har vi ett 60 skåp och till höger ett 80 skåp.Hällen vi tittar på är Siemens EH975SZ17E

Håltagningsmåttet i bänkskivan är 88 cm på bredden.Hällen tar denna bredd i anspråk 29 mm på höjden för att sedan smalna av till 82,7 cm på ytterligare 22 mm i höjdled. Har man en bänkskiva som är minst 3 cm tjock så ser det då ut som om hällen sedan endast bygger 82,7 cm på bredden inuti skåpen, vilket borde betyda att hälen inkräktar med ca 1,5 cm in på de två intilliggande bänkskåpen. Innebär det i så fall att man förlorar översta lådorna även i de två skåpen?
 
Isåfall är du ju fortfarande i spånskiva och inte i skåpet. Och då borde det vara lugnt. Har ni mätt på en befintlig häll?
 
Just det, IKEAs stommar är 18 mm tjocka. Då har vi (18x2 - 27)/2 = 4,5 mm marginal på båda sidor innan vi hamnar inuti skåpen. Borde funka :)

Jag har inte mätt på någon befintlig häll utan utan endast använt siemens måttuppgifter.
 
  • Gilla
Burkkurt
  • Laddar…
F fyrafyra skrev:
Just det, IKEAs stommar är 18 mm tjocka. Då har vi (18x2 - 27)/2 = 4,5 mm marginal på båda sidor innan vi hamnar inuti skåpen. Borde funka :)

Jag har inte mätt på någon befintlig häll utan utan endast använt siemens måttuppgifter.
Hej!
Det var ett par år sedan men gick det bra att montera din 90 cm Siemens häll i IKEAs 80cm stommar?
Mvh Fredrik
 
Freddie747 Freddie747 skrev:
Hej!
Det var ett par år sedan men gick det bra att montera din 90 cm Siemens häll i IKEAs 80cm stommar?
Mvh Fredrik
Jag installerade mitt kök nyligen med en 90 från Ikea häll i en 80 stomme från ikea. Gick fint!
Dock, så har jag en diskmaskin brevid. Vilket efter installationen av diskmaskinen så tog den i hörnet på hällen. Då vart det fram med sticksågen och sågat ur en bit i maskinen :)
 
  • Ikea-kök under installation med utsågat hörn för häll och diskmaskinsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S smoodi skrev:
Jag installerade mitt kök nyligen med en 90 från Ikea häll i en 80 stomme från ikea. Gick fint!
Dock, så har jag en diskmaskin brevid. Vilket efter installationen av diskmaskinen så tog den i hörnet på hällen. Då vart det fram med sticksågen och sågat ur en bit i maskinen :)
Ok, tack så mycket för svaret, det ser bra ut. Det är hårt när man måste börja såga i vitvarorna. :)
 
Tänk på att det kommer en del vattenånga från diskmaskinen, tror en del tillverkare kan ha en åsikt om det gällande garantiåtaganden. Försök att "bygga in" hällen från diskutrymmet.
 
  • Gilla
Freddie747
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.