Detta är lite av ett ilandsproblem, och jag kan säkerligen lösa det själv också ... Men det är alltid kul att höra andras åsikter, och hur de löst det. Och ofta när jag frågat om "självklarheter" här på forumet har något plötsligt överraskat mig med något genialiskt. 
Men problemet är alltså att täcksidan jag köpte inte är rak i kanten, utan det blir ett par mm glipa mitt på. Längst upp och ner ligger täcksidan mot väggen, men mitt på blir det en springa på typ 2mm, irriterar en perfektionist litegrann.
Jag kan kanske skita i det, jag kan trycka i lite latexfog (dock svårt att faktiskt få det riktigt bra, för någonstans blir ju springan så smal att inget går in. Och få en blaffigt hålkäl hela vägen känns inte så lockande.)
Jag skickar med en rätt värdelös bild ...
Men problemet är alltså att täcksidan jag köpte inte är rak i kanten, utan det blir ett par mm glipa mitt på. Längst upp och ner ligger täcksidan mot väggen, men mitt på blir det en springa på typ 2mm, irriterar en perfektionist litegrann.
Jag kan kanske skita i det, jag kan trycka i lite latexfog (dock svårt att faktiskt få det riktigt bra, för någonstans blir ju springan så smal att inget går in. Och få en blaffigt hålkäl hela vägen känns inte så lockande.)
Jag skickar med en rätt värdelös bild ...
Nej, inga tapeter. Väggen är nu färdigmålad, bara 5 år efter vi flyttat in. 
Jag har väl i princip bestämt mig, jag tar och friserar ett par mm med sänksågen imorgon.
Jag kollade nämligen, täcksidan är inte riktigt exakt i lod, så genom att ta lite lite på ena kanten förbättrar jag två saker. Sänksågen ger dock ett rakt snitt, så det kommer ju inte inte passa mot bågen som väggen gör (oops, nu erkände jag tydligen något ...), men det blir väl förhoppnmingsvis "good enough".
Jag har väl i princip bestämt mig, jag tar och friserar ett par mm med sänksågen imorgon.
Jag kollade nämligen, täcksidan är inte riktigt exakt i lod, så genom att ta lite lite på ena kanten förbättrar jag två saker. Sänksågen ger dock ett rakt snitt, så det kommer ju inte inte passa mot bågen som väggen gör (oops, nu erkände jag tydligen något ...), men det blir väl förhoppnmingsvis "good enough".
Vet inte om jag pallat med att göra detta själv, men du var ju perfektionist sa du?
Ta en passare eller ännu hellre en kort stump träläkt. Ena ändan bör vara konvex, alltså med en rund spets. Några cm från denna spets borrar du ett hål, precis lagom för att kunna presspassa in en blyertspenna i. Nu kan du rita av väggens "kurvatur" på en offerskiva i MDF.
Nu skall du såga och slipa dig fram precis till den ritade linjen. Har du en kurvfräsmall kan denna med fördel användas för att fräsa fram en exakt spegelvänd kopia av väggens krökning.
När detta är gjort använder du MDF skivan som en fräsmall och fräser kanten på passbiten till en kopia av MDF skivan. Detta görs med ett kullagrat notfrässtål, ett så kallat kopierstål.
Ta en passare eller ännu hellre en kort stump träläkt. Ena ändan bör vara konvex, alltså med en rund spets. Några cm från denna spets borrar du ett hål, precis lagom för att kunna presspassa in en blyertspenna i. Nu kan du rita av väggens "kurvatur" på en offerskiva i MDF.
Nu skall du såga och slipa dig fram precis till den ritade linjen. Har du en kurvfräsmall kan denna med fördel användas för att fräsa fram en exakt spegelvänd kopia av väggens krökning.
När detta är gjort använder du MDF skivan som en fräsmall och fräser kanten på passbiten till en kopia av MDF skivan. Detta görs med ett kullagrat notfrässtål, ett så kallat kopierstål.
Ja så blev det. Jag lekte polacksnickare och fogade ihop det som inte passar ...useless skrev:
Jag tycker det blev rätt bra iaf, jag ska gnugga bort lite akrylfog som hamnat där den inte borde, samt fylla i något lite där det blev för lite.
Jag borde nog måla över också, slippa att det gulnar och ser taskigt ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden