5 281 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Ventilationsgaller i en integrerad ikealucka
hej,
Jag undrar om man behöver ha ett galler ovanför kyl och frys då stommen plus täckskiva går hela vägen upp till taket?
Jag har just nu enbart gjort en springa i sockeln för att luften ska ha någonstans att ta vägen. Denna springa är 100mm X 600mm och undrar om det räcker att enbart ha det där?
Jag undrar om man behöver ha ett galler ovanför kyl och frys då stommen plus täckskiva går hela vägen upp till taket?
Jag har just nu enbart gjort en springa i sockeln för att luften ska ha någonstans att ta vägen. Denna springa är 100mm X 600mm och undrar om det räcker att enbart ha det där?
Svar nej , det räcker inte du måste ha ett galler , samt i underkant på kyl/frys finns öppning som fungerar som intag för luften , på baksidan sitter det ( inte på alla ) slingor som ska kylas av , det är värme från insidan som ska bort
Ingen pardon med galler
Ingen pardon med galler
Bredvid kyl och frys har jag ett kalluftintag och skulle kunna öppna denna helt. Det är egentligen en kanal som är öppen direkt ut och in ur lägenheten på 15x15cm? Detta kanske blir alldeles för kallt att ha öppet?L Liteavvarje skrev:
Finns det både in och utventil ?
Vad du menar med nära ,är inte detsamma som direkt bakom som är en förutsättning för ventilationen , då kommer ett problem till , den luften ska ut någonstans , finns det hål för det ?
Ytterligare problem som kommer , kall luft in bakom inredning är med automatik fuktutslag
sedan kan du få kallras med kallt golv i köket , har att göra med övrigt vent i huset
( undertryck , övertryck )
Vad du menar med nära ,är inte detsamma som direkt bakom som är en förutsättning för ventilationen , då kommer ett problem till , den luften ska ut någonstans , finns det hål för det ?
Ytterligare problem som kommer , kall luft in bakom inredning är med automatik fuktutslag
sedan kan du få kallras med kallt golv i köket , har att göra med övrigt vent i huset
( undertryck , övertryck )
Den ligger 15 cm ifrån kyl och frys. Öppnar jag locket till detta in/uttag så är det som att öppna ett fönster som är 15x15 cm.L Liteavvarje skrev:Finns det både in och utventil ?
Vad du menar med nära ,är inte detsamma som direkt bakom som är en förutsättning för ventilationen , då kommer ett problem till , den luften ska ut någonstans , finns det hål för det ?
Ytterligare problem som kommer , kall luft in bakom inredning är med automatik fuktutslag
sedan kan du få kallras med kallt golv i köket , har att göra med övrigt vent i huset
( undertryck , övertryck )
Och ja man kan säga att den ligger precis bakom.
Med locket på tränger det fortfarande in lite luft då det gamla skafferiet alltid var relativt kallt. Men jag antar att detta inte är en bra lösning..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
I kök ska man inte ha friskluftsintag utan friskluften ska komma in i sov- och vardagsrum medan den använda luften ska gå ut genom kök och badrum.
När det gäller kyl och frys så ska det finnas ett luftdrag bakom dem och eftersom luften blir uppvärmd där ska det komma in luft nere vid golvet och sen ska den uppvärmda luften komma ut i köket ovanför kyl/frys.
När det gäller kyl och frys så ska det finnas ett luftdrag bakom dem och eftersom luften blir uppvärmd där ska det komma in luft nere vid golvet och sen ska den uppvärmda luften komma ut i köket ovanför kyl/frys.
Klicka här för att svara