Byggahus.se

Ventilationsgaller i en integrerad ikealucka

1. K
    Medlem · 5 inlägg

Kbstar

Medlem
    hej,

Jag undrar om man behöver ha ett galler ovanför kyl och frys då stommen plus täckskiva går hela vägen upp till taket?

Jag har just nu enbart gjort en springa i sockeln för att luften ska ha någonstans att ta vägen. Denna springa är 100mm X 600mm och undrar om det räcker att enbart ha det där?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har du ett mellanrum på baksidan av överskåpen , brukar vara ca 5-6 cm samt fritt flöde för luften vid tak , behöver du inte galler

3. K
    Medlem · 5 inlägg

Kbstar

Medlem
    Nej jag har inte det. Därav undrar jag om det räcker med springan i sockeln jag sågat för luften att komma ut?

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 220 inlägg

Immobil

Medlem
    Springan i sockeln gör inte mycket nytta, om du inte kan bli av med den varma luften ovan skåpen.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Svar nej , det räcker inte du måste ha ett galler , samt i underkant på kyl/frys finns öppning som fungerar som intag för luften , på baksidan sitter det ( inte på alla ) slingor som ska kylas av , det är värme från insidan som ska bort
    Ingen pardon med galler

6. K
    Medlem · 5 inlägg

Kbstar

Medlem
    Kyl och frys ligger nära ett kalluftaintag som man hade till skafferiet. Detta skulle jag kunna ha öppet och få in och ut luft direkt vi den som är 150x150mm

7. K
    Medlem · 5 inlägg

Kbstar

Medlem
    Bredvid kyl och frys har jag ett kalluftintag och skulle kunna öppna denna helt. Det är egentligen en kanal som är öppen direkt ut och in ur lägenheten på 15x15cm? Detta kanske blir alldeles för kallt att ha öppet?

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Finns det både in och utventil ?
    Vad du menar med nära ,är inte detsamma som direkt bakom som är en förutsättning för ventilationen , då kommer ett problem till , den luften ska ut någonstans , finns det hål för det ?
    Ytterligare problem som kommer , kall luft in bakom inredning är med automatik fuktutslag
    sedan kan du få kallras med kallt golv i köket , har att göra med övrigt vent i huset
    ( undertryck , övertryck )

9. K
    Medlem · 5 inlägg

Kbstar

Medlem
    Den ligger 15 cm ifrån kyl och frys. Öppnar jag locket till detta in/uttag så är det som att öppna ett fönster som är 15x15 cm.

Och ja man kan säga att den ligger precis bakom.

Med locket på tränger det fortfarande in lite luft då det gamla skafferiet alltid var relativt kallt. Men jag antar att detta inte är en bra lösning..

10. Bästa svaret

L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är nog ingen bra lösning , det kommer nog att bli lite svalt i köket , men det finns raggsockor och scoterkläder

11. B
    Medlem · Stockholms län · 23 900 inlägg

BirgitS

Medlem
    I kök ska man inte ha friskluftsintag utan friskluften ska komma in i sov- och vardagsrum medan den använda luften ska gå ut genom kök och badrum.

När det gäller kyl och frys så ska det finnas ett luftdrag bakom dem och eftersom luften blir uppvärmd där ska det komma in luft nere vid golvet och sen ska den uppvärmda luften komma ut i köket ovanför kyl/frys.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.