Byggahus.se

Ikeas plockservice

1. M
    Anonym

Maarii05

Anonym
    Ska hämta ett Ikea kök på torsdag och ska använda mig av servicen att dom plockar ihop det sen kan man hämta köket. Trodde jag skulle kunna beställa detta hemma och sedan hämta det och betala när der var färdigplockat. Det gick inte enligt Ikea utan måste beställas på varuhuset. Antar att det är för att man måste betala först. Nu är min fråga, hur lång tid tar detta på ett ungefär? Kommer åka dit när det precis öppnat. Nån som har använt sig av denna tjänst? Går jag upp till köksavdelningen med min lista som jag gjort med Ikeas köksplanerare eller går jag till kundservice på en gång? Jättetacksam för svar..

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 656 inlägg

BirgitS

Medlem
    Så här skriver Ikea:
    http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/service/hemleverans.html
    Så är det ett helt kök finns väl risk för att det tar många timmar.

Tillägg:
    Sen har rätt många varuhus tjänsten "Beställ och hämta". Det är kanske den som passar dig bättre?
    http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/service/bestall_och_hamta/pickup.html

3. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 510 inlägg

Isakare

Medlem
    Köper man kök på IKEA som man köper mjölk i affären ??

Ett kök får man väl hemkört, och betalar på faktura.

• Laddar…
  4. M
    Anonym

Maarii05

Anonym
    Inte om man behöver det ihelgen

5. C
    Medlem · 1 inlägg

Calle_C

Medlem
    Tror det kan ta en stund, väldigt beroende på hur många kunder det är där. Köpte kök på ikea för ett år sedan, jag och farsan hyrde ett släp och drog dit, gick förbi köksplaneringen och fick ut en plocklista på det jag hade planerat ihop (gick ju inte att få ihop en plocklista med deras planeringsverktyg men det gick bra hos dem) så jag antar att du går förbi där först och får det du ska betala för och de börjar plocka när du har betalat.

Vi var där tidigt en fredag långt från löningshelg så det var knappt en kotte där och det var bara en vanlig kassa öppen, vi stod där med 6 fullplockade vagnar och det kom en bakom oss med "normal" last, hon blev rätt förvånad/förskräckt, tur så öppnade de en kassa till medans vi höll på :crysmile:

6. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 613 inlägg

Peter_K

Medlem
    IKEA i KungensKurva har ju ett helt självplock lager på nedre plan med bara kök och vitvaror. Vet dock inte om allt finns där så bäst att kolla först.

7. S
    Medlem · Kronoberg · 7 inlägg

Selven

Medlem
    Det enklaste är annars att ringa till dem och fråga vad som är smidigast i ditt närmaste varuhus.
    0775-700500.

8. R
    Medlem · 31 inlägg

Richard Beiron

Medlem
    Jag köpte mitt Ikeakök i Polen, vissa mindre grejer fick jag plocka ihop själv medan Ikeas personal plockade ihop resten, det gick på under 3 timmar. Köpte även en del vitvaror i varuhuset mitt emot och verktyg i ytterligare ett varuhus. Smidigt och mycket billigare.....

9. L
    Medlem · Halland · 5 420 inlägg

lordi

Medlem
    Jag köpte ett kök i somras. Jag använde mig av tjänsten beställ och hämta. Knappade in vad jag ville ha på kvällen och betalade online. Sen kom det ett meddelande under nästkommande dag när de hade plockat ihop allt. Hur smidigt som helst.
    Hade jag varit ute i god tid så hade jag nog beställt hemkörning.

10. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 858 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Fast det är väl som med frukten. Man vill gärna välja vilket exemplar man ska ha.
    Särskilt om det är naturträ som är synligt. Eller om förpackningar är skadade. Annars går tidsvinsten förlorad om man måste reklamera. Kvalitetskontrollen verkar ju vara lite si och så vid tillverkningen. Den har flyttat hem till köparen, som man hoppas inte ska orka åka tillbaka med prylarna.

Med risk för att låta negativ kan jag bara säga att jag råkat ut för fula kvistar, omatchade lådfronter i björkfaner etc. så att jag efter det öppnar och kollar innan jag kör hem sådana saker.

Redigerat 4 okt 2017 16:46
  11. Bästa svaret

S
    Medlem · 8 inlägg

Streby

Medlem
    Vi var och planerade ett kök i helgen på Ikea i Kalmar. Hon som hjälpte oss sa att det fanns tre alternativ:

1. Ikea packar och kör hem, kring 5k i frakt.

2. Du beställer packning av Ikea i varuhuset men sköter transport själv, då har de 2h på sig att packa ihop dina grejer, har för mig att hon sa att det kostade 99kr.

3. Du packar och löser frakt helt själv.

12. M
    Anonym

Maarii05

Anonym
    Tack precis detta svar jag letade! Jag har självklart kontaktat varuhuset men hon kunde ju inte svara på mina frågor så det var därför jag vände mig till er som köpt kök där :)

13. OXYD
    Medlem · Sweden · 324 inlägg

OXYD

Medlem
    Det är ju det som är det fina med Ikea. Finns ju hemma inget man behöver vänta på i månader som andra ställen

14. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 510 inlägg

Isakare

Medlem
    Ursäkta, tänkte inte på det.
    Får skylla på att jag är gamal, och innehar egenskapen att vänta.
    Nått man byter var 15e år, behöver inte jag ha igår, 3 veckor som det tog för vårt kök att dyka upp, överlevde vi.

• Laddar…
  15. S
    Medlem · Västerbotten · 891 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Ganska behändigt att köpa ett kök som man köper mjölk.
    Jag hjälpte en kollega med en rätt så stor köksrenovering och då köptes köket från Marbodal. Dels var det en väntetid så beställningen fick göras typ när snickarna börjat riva ut det gamla och dels matchade inte leveransen med snickarnas arbete så köket fick ändå stå ett par veckor och ta upp halva bottenvåningen (köken levereras monterade från Marbodal till skillnad från Ikeas platta paket).
    När jag å andra sidan renoverade mitt hus så avvarade jag bara en lördag till en tur till Sundsvall. Trevlig utflykt och jag kunde ju se på inköpslistan att alla produkter fanns i lager med marginal. Lite fler smågrejer köptes också när man ändå var där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.