Hej. Jag har en gasspis från Ikea, GRILJERA, en spis med fantastisk ugn och övrigt nöjd, förutom värmekapaciteten på gashällen. Jag fick den installerad av fackman, och de har sedan varit här och bytt regulatorn till samma storlek/flöde som de har på restauranger.

Detta hjälpte något men sedan har vi nöjt oss (trots att vi inte är nöjda). Jag har sedan trott att brännarnas utformning har gjort det till en sämre spis. Igår var jag i en butik som sålde diverse gasspisar för många mer pengar än vad vi gav. Till min förvåning var brännarna på de flesta mer eller mindre identiska som vår. Men det som skiljde var höjden mellan brännare och ovansida galler (undersida stekpanna/gryta) där vår är 15-16 mm och övriga 9-10. På våra galler så sitter det gummikuddar i hörnen som är 5-6mm höga. Är det någon idé att pilla bort dessa för att komma närmare lågans bas och på så sätt få större effekt och snabbare uppvärmning?
 
  • Närbild av en gasspis från Ikea med fokus på brännargrillar och kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det är rätt viktigt att lågan smeker hela vägen på kastrull eller stekpanna , det är i ytterspetsarna på
lågan som det är varmast
Kanske lågtoppen bara ligger som en spets mot en liten del under , lågan ska följa med i sin helhet
ut mot ytterkant , lågan blir lite platt och värmer bättre
Pilla bort och prova , det kostar inget
 
V
Gummikuddarna är nog bara ett transportskydd,ska antagligen tas bort.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.