Det är så att jag fått en eldosa monterad på väggen och ett skåp där en inbyggnadsugn ska befinna sig genomskuren så att denna eldosan hamnar precis bakom ugnen inne i skåpet.
Elektrikern säger detta är standard, men jag undrar lite om det inte blir varmt i skåpet och är detta en risk?
Tänker mest för att det ju är precis någon cm bakom ugnen inne i själva skåpet eldosan kommer befinna sig.
Kommer det inte ut varmluft /ånga där? Eller skjuts all form av varmluft fram i sådana? Är totalt okunnig om hur dessa ugnar fungerar..
Någon som kan dela med sig hur de har det hos sig?
Hade lugnat ner mig...
Försökt bifoga en liten skiss på upplägget (det röda är eldosan) som ska föreställa skåpet med ugnen i det.
Elektrikern säger detta är standard, men jag undrar lite om det inte blir varmt i skåpet och är detta en risk?
Tänker mest för att det ju är precis någon cm bakom ugnen inne i själva skåpet eldosan kommer befinna sig.
Kommer det inte ut varmluft /ånga där? Eller skjuts all form av varmluft fram i sådana? Är totalt okunnig om hur dessa ugnar fungerar..
Någon som kan dela med sig hur de har det hos sig?
Försökt bifoga en liten skiss på upplägget (det röda är eldosan) som ska föreställa skåpet med ugnen i det.
Är ganska normalt med dosor bakom spisar och ugnar , varmluftugnar blåser ut på framsidan och det finns vissa värmevärden som dom inte får överstiga runt om ugn eller spis
Så du behöver inte tänka på det , bara att det kopplas in rätt av en elektriker
Så du behöver inte tänka på det , bara att det kopplas in rätt av en elektriker
Typ så. Eventuellt kan det vara praktiskt att ha kontakten i ett skåp bredvid så att det är lätt att dra ut den innan man tar ut ugnen om den behöver servas. Bakom är dock lika godkänt. Enda frågetecknet är väl att uttag+kontakt får plats men det hoppas jag elektrikern kollade. Annars går det också att lösa i efterhand.
Men vad bra, nu känns det genast bättre!
Sen undrar jag om det gör någon skillnad säkerhetsmässigt för elen hur den kopplas, direkt med dess kablar i eldosan så att man inte kan röra den mer eller om han gör ett uttag så att man själv i framtiden har möjlighet att koppla ut ugnen ifall det skulle vara aktuellt så man slipper tillkalla elektriker ifall man behöver dra ut den (ja orsakerna kan ju vara många men tänker lite proaktivt nu)?
Sen undrar jag om det gör någon skillnad säkerhetsmässigt för elen hur den kopplas, direkt med dess kablar i eldosan så att man inte kan röra den mer eller om han gör ett uttag så att man själv i framtiden har möjlighet att koppla ut ugnen ifall det skulle vara aktuellt så man slipper tillkalla elektriker ifall man behöver dra ut den (ja orsakerna kan ju vara många men tänker lite proaktivt nu)?
Det finns en utbredd uppfattning att Shuko (vanliga vägguttag) trots att de är godkända för 16 A inte tolererar det i längden. Detta har diskuterats en del här på forumet. Ugnen är en ganska stor last men den går sällan med fulla 16 A under långa stunder (egentligen bara medans den värmer upp). Ett uttag och en stickpropp av god kvalitet bör inte vålla några större besvär. Vill man fortfarande ha stickpropp men en bättre kan man välja CEE216 om man har plats för det (en sån blå husvagnsstickpropp), eller ett Norwescodon. Just uttagen och stickpropparna från norwesco hävdas att de inte är tillåtna i Sverige. ESV skriver på sin hemsida att spisar ska vara fast anslutna eller ha perilex. För separata ugnar säger de dock ingenting. Uttagen och propparna håller hög kvalitet så inga problem ur den aspekten och de installeras frekvent, speciellt i enfaslägenheter.
Med det sagt sitter min ugn fast ansluten, men jag har å andra sidan inga betänkligheter att koppla i och ur själv om jag behöver.
Välkommen till forumet!
Med det sagt sitter min ugn fast ansluten, men jag har å andra sidan inga betänkligheter att koppla i och ur själv om jag behöver.
Välkommen till forumet!
Klicka här för att svara