Isolerad imkanal ovanför köksskåp med synlig ventilation och stödfästen under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Bygger om vårt kök. Imkanalen ser ut som på bilden. Frågan är behöver man den?
//Patrik
 
Behöver vad? Ska du ta bort hela kanalen?
 
Om du menar brandisoleringen och rensluckan så ja de är bra att ha
 
  • Gilla
Putte71Gurra
  • Laddar…
Är det bostadsrättslägenhet?

Om imkanalen går till två eller fler lägenheter (brandceller) så ska imkanalen brandisoleras i hela dess längd.

Om imkanalen bara försörjer en lägenhet så ska imkanalen brandisoleras så fort kanalen går in i vägg/tak fram tills den passerar ut genom yttervägg/yttertak.

Rensluckor ska sitta så att hela imkanalen är rensbar.
 
E etompau skrev:
Behöver vad? Ska du ta bort hela kanalen?
Nej, jag ska bara ta bort lådan och flytta anslutningen för köksfläkten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det bostadsrättslägenhet?

Om imkanalen går till två eller fler lägenheter (brandceller) så ska imkanalen brandisoleras i hela dess längd.

Om imkanalen bara försörjer en lägenhet så ska imkanalen brandisoleras så fort kanalen går in i vägg/tak fram tills den passerar ut genom yttervägg/yttertak.

Rensluckor ska sitta så att hela imkanalen är rensbar.
Det är ett fristående hus men denskall inte längre vara ”gömd” utan synas samt att fläkten ska flyttas närmare vänstra kanten på bilden.
 
Där kanalen går dold, inbyggd så skall den vara brandisolerad, även i köket. Renslucka vid krök måste man ha om det finns mer än en krök på kanalen i hela dess längd.
 
Vill du verkligen ha den synlig? De där rören är rätt fula även utan isolering.
 
H hempularen skrev:
Vill du verkligen ha den synlig? De där rören är rätt fula även utan isolering.
Vi har inte riktigt bestämt oss än men vi kanske målar den.
 
P Putte71Gurra skrev:
Vi har inte riktigt bestämt oss än men vi kanske målar den.
Nej, kära nån!
Det är väl klart att ni skall sätta upp en skiva framför röret, som döljer det,
Det finns fin vitmålad MDF-board att köpa i bygghandeln. Och du kan få den tillsågad i rätt bredd/höjd, bara säg till i affären.
Så behöver du inte bekymra dig för det röret mera.
 
vi satte plåt framför. De böjde till en fin bit för pengar till kaffekassan.
 
BirgitS
P Putte71Gurra skrev:
Det är ett fristående hus men denskall inte längre vara ”gömd” utan synas samt att fläkten ska flyttas närmare vänstra kanten på bilden.
Blir mycket klibbig fettsmuts att städa. Nästan alla som har haft det öppet på ovansidan av köksskåpen täcker för ovansidan när de renoverar köket nästa gång och andra lägger ut plastfolie ovanpå skåpen för att det ska bli lättstädat (bara att byta folie) men det fungerar ju dåligt med ett rör.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.