Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Om du menar brandisoleringen och rensluckan så ja de är bra att ha
Är det bostadsrättslägenhet?
Om imkanalen går till två eller fler lägenheter (brandceller) så ska imkanalen brandisoleras i hela dess längd.
Om imkanalen bara försörjer en lägenhet så ska imkanalen brandisoleras så fort kanalen går in i vägg/tak fram tills den passerar ut genom yttervägg/yttertak.
Rensluckor ska sitta så att hela imkanalen är rensbar.
Om imkanalen går till två eller fler lägenheter (brandceller) så ska imkanalen brandisoleras i hela dess längd.
Om imkanalen bara försörjer en lägenhet så ska imkanalen brandisoleras så fort kanalen går in i vägg/tak fram tills den passerar ut genom yttervägg/yttertak.
Rensluckor ska sitta så att hela imkanalen är rensbar.
Det är ett fristående hus men denskall inte längre vara ”gömd” utan synas samt att fläkten ska flyttas närmare vänstra kanten på bilden.Demmpa skrev:
Är det bostadsrättslägenhet?
Om imkanalen går till två eller fler lägenheter (brandceller) så ska imkanalen brandisoleras i hela dess längd.
Om imkanalen bara försörjer en lägenhet så ska imkanalen brandisoleras så fort kanalen går in i vägg/tak fram tills den passerar ut genom yttervägg/yttertak.
Rensluckor ska sitta så att hela imkanalen är rensbar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Där kanalen går dold, inbyggd så skall den vara brandisolerad, även i köket. Renslucka vid krök måste man ha om det finns mer än en krök på kanalen i hela dess längd.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Vill du verkligen ha den synlig? De där rören är rätt fula även utan isolering.
Såhär ser nakna spirorör ut,
https://d2q01ftr6ua4w.cloudfront.net/assets/images/00d46571f150f9c51f8cf57efe5e7244c70cbf35.jpeg
https://d2q01ftr6ua4w.cloudfront.net/assets/images/00d46571f150f9c51f8cf57efe5e7244c70cbf35.jpeg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, kära nån!P Putte71Gurra skrev:
Det är väl klart att ni skall sätta upp en skiva framför röret, som döljer det,
Det finns fin vitmålad MDF-board att köpa i bygghandeln. Och du kan få den tillsågad i rätt bredd/höjd, bara säg till i affären.
Så behöver du inte bekymra dig för det röret mera.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 137 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 137 inlägg
Blir mycket klibbig fettsmuts att städa. Nästan alla som har haft det öppet på ovansidan av köksskåpen täcker för ovansidan när de renoverar köket nästa gång och andra lägger ut plastfolie ovanpå skåpen för att det ska bli lättstädat (bara att byta folie) men det fungerar ju dåligt med ett rör.P Putte71Gurra skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


