10 364 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Installera induktionshäll
Hej!
Har kollat igenom forumet och spisguiden här. Jag tror jag är med på det med faserna och 230v / 400v.
Vi har vanlig ovanpå häll idag och en inbyggnadsugn och vill byta till induktionshäll.
Så jag kollade bakom hur det såg ut och tog bilder.
Min fråga är, kan man veta om det är framdraget "korrekt" el genom att se bilderna? För jag tänker mig att jag köper en induktionshäll och sen anlitar en elektriker som får installera men det verkar inte alltid gå så bra att "bara dra strömmen".
Bilderna:
https://i.imgur.com/UZC0gUS.png
https://i.imgur.com/BYMYplk.png
Tack!
Har kollat igenom forumet och spisguiden här. Jag tror jag är med på det med faserna och 230v / 400v.
Vi har vanlig ovanpå häll idag och en inbyggnadsugn och vill byta till induktionshäll.
Så jag kollade bakom hur det såg ut och tog bilder.
Min fråga är, kan man veta om det är framdraget "korrekt" el genom att se bilderna? För jag tänker mig att jag köper en induktionshäll och sen anlitar en elektriker som får installera men det verkar inte alltid gå så bra att "bara dra strömmen".
Bilderna:
https://i.imgur.com/UZC0gUS.png
https://i.imgur.com/BYMYplk.png
Tack!
Skall man vara strikt går det inte att veta utan att titta i dosorna. Lite mer realistisk lär det vara något mycket underligt om det inte finns tre faser och nolla i dosan. Och om så skulle vara fallet kommer elektrikern att upptäcka det. Kör på som du tänkt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Den vanligaste strulfaktorn är om man inte dragit fram ngn. nolla, för att tidigare spis inte behövde det.
Men här har du en förgrening till ett vanligt 230V uttag för ugnen. Därmed måste det finnas en nolla i dosan.
Nästa tänkbara problem är om det mot all rimlig förmodan bara finns enfas 230V fram till den där dosan (är det i en lägenhet?).
Om det i centralen finns mer än en säkring som går till "spisen", så har du mer än en fas fram.
Men här har du en förgrening till ett vanligt 230V uttag för ugnen. Därmed måste det finnas en nolla i dosan.
Nästa tänkbara problem är om det mot all rimlig förmodan bara finns enfas 230V fram till den där dosan (är det i en lägenhet?).
Om det i centralen finns mer än en säkring som går till "spisen", så har du mer än en fas fram.
Det är villa det gäller.
Så okej, nolla finns. Och om det är enfas, ställer det till mycket problem för elektrikern?
Ringde och hörde om timpris och de sa att om det finns allt i dosan så är det 1-2h men saknas nå eller om det är för klent så läggs det på några timmar. Så låter rätt rimlig att köpa en häll och lägga dit den på plats och sen be elektrikern komma helt enkelt
Så okej, nolla finns. Och om det är enfas, ställer det till mycket problem för elektrikern?
Ringde och hörde om timpris och de sa att om det finns allt i dosan så är det 1-2h men saknas nå eller om det är för klent så läggs det på några timmar. Så låter rätt rimlig att köpa en häll och lägga dit den på plats och sen be elektrikern komma helt enkelt
Om det är villa så är det inte enfas.
Frågan är väl hur mycket elektrikern opponerar sig mot gummikablarna. Om hen skiter i det tar det max en kvart att koppla i och ur grejerna men de kan ha en minimitid som de debiterar.
Jag hade nog köpt hällen.
Frågan är väl hur mycket elektrikern opponerar sig mot gummikablarna. Om hen skiter i det tar det max en kvart att koppla i och ur grejerna men de kan ha en minimitid som de debiterar.
Jag hade nog köpt hällen.
Den gamla hällen under förutsättning att den inte är 20+ år gammal är nästan uteslutande en 230volt . Det är då ingen skillnad mellan den gamla och den nya hällen gällande inkopplingen. Med det sagt innebär det ju inte att den gamla kopplingen är korrekt utförd.
Klicka här för att svara
