Jag har sett lösningar med häll i hörnskåp men aldrig med en ho.
Finns det något överväldigande skäl till att inte ha en ho i hörnet?
Det enda jag själv kan komma på är att dörren/luckan blir rätt liten i förhållande til utrymmet så kan kanske vara besvärligt att jobba med rördragning.
Får man kanske inte plats med en lite större ho (70cm typ) utan att flytta in den för långt?
Sopsortering under ho är inget som är aktuellt för mig då jag vill ha en annan lösning på det.
Finns det något överväldigande skäl till att inte ha en ho i hörnet?
Det enda jag själv kan komma på är att dörren/luckan blir rätt liten i förhållande til utrymmet så kan kanske vara besvärligt att jobba med rördragning.
Får man kanske inte plats med en lite större ho (70cm typ) utan att flytta in den för långt?
Sopsortering under ho är inget som är aktuellt för mig då jag vill ha en annan lösning på det.
Typ så fast med en "vanlig" ho.
Som de gjort här: http://nwhomeworks.com/2013/09/08/an-ikea-kitchen-that-pops/
Googlat lite på det och det är inte helt ovanligt med ho i hörnen men inte här i Sverige.....
Vet inte om det bara beror på att "så har vi aldrig gjort förr" eller om det finns bra skäl till att inte göra så.
Som de gjort här: http://nwhomeworks.com/2013/09/08/an-ikea-kitchen-that-pops/
Googlat lite på det och det är inte helt ovanligt med ho i hörnen men inte här i Sverige.....
Vet inte om det bara beror på att "så har vi aldrig gjort förr" eller om det finns bra skäl till att inte göra så.
På samma sätt som när man sätter in en häll/spis antar jag.
Gillar dock inte denna lösning. Dels tappar man massa bordsyta då man i de fall jag sett detta gör en snedvägg bakom. Fult dessutom (väldigt subjektivt). Sedan hade jag velat hålla ner på hur mycket det bygger ut i rummet. Ett sådant hörn tar väldigt mycket plats, speciellt när man räknar med att man skall stå framför detta också.
Så i min dröm är det ett hörnskåp (90 bred), en dörr som är "för liten" (blir den 40cm eller kanske till och med lite mindre) och sedan får man flytta in hon lite till. Är ju fortfarande gott om plats för kran etc bakom men vet inte om det blir för mycket att sträcka sig. Man riskerar ju mindre vatten på golvet som ett plus kanske.
Gillar dock inte denna lösning. Dels tappar man massa bordsyta då man i de fall jag sett detta gör en snedvägg bakom. Fult dessutom (väldigt subjektivt). Sedan hade jag velat hålla ner på hur mycket det bygger ut i rummet. Ett sådant hörn tar väldigt mycket plats, speciellt när man räknar med att man skall stå framför detta också.
Så i min dröm är det ett hörnskåp (90 bred), en dörr som är "för liten" (blir den 40cm eller kanske till och med lite mindre) och sedan får man flytta in hon lite till. Är ju fortfarande gott om plats för kran etc bakom men vet inte om det blir för mycket att sträcka sig. Man riskerar ju mindre vatten på golvet som ett plus kanske.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Om man är två i köket så blockerar den person som står och t.ex. sköljer grönsaker den andra effektivt från att t.ex. fylla på vatten i en kastrull. Då är det inte längre bara att vrida kranen och ändra vattentemperaturen.N Nizztos skrev:
Vi har ett vanligt hörnskåp 90x90 med karusell, men om jag ställer mig framför det så vill jag inte stå närmare än att det blir ung. 15 cm mellan magen och hörnet, för kommer jag närmare går höfterna i skåpsluckorna. Det känns som att det blir väldigt långt in till hon och man får böja ryggen på ett olämpligt sätt för att stå där och skala potatis. Dörren i hörnskåpet är en vikdörr som är 30+30 cm ungefär.N Nizztos skrev:
Eller om du menade ett hörnskåp som är snedskuret i framkanten så tror jag att du fortfarande får ungefär samma obekväma avstånd till hon. Luckan blir nog ungefär 40 cm bred i det fallet.
Ett skarpt hörn är det inte frågan om utan snedskuren framkant med 40-dörr.
Ergonomi, utseende och "delningsmöjlighet" verkar vara argumenten emot.
Jag blev tvungen att testa lite. Har ju lite delar kvar från köket jag river så ställde upp lite på ett ungefär.
Ergonomi skulle jag säga blir bättre än vanlig ho. Man når ju avtsällningsytorna utan att sträcka sig.
En 60-ho kan man få på "vanligt" avständ (jämförde med min gamla ho, vet ej vad "standard" är. 70 ho ger aningen längre avstånd men åtminstone jag når enkelt hela hon och kranar bakom.
Utseende: Smaken är som baken. Bilden som Mazen har i sin post är inte min grej. I köket i min länk (post #3) tycker jag det är helt ok (dock ej luckor utan tittar då enbart på bänken).
Delningsmöjligheterna är ett minus. I mitt fall dock minimalt och jag kan om jag vill dessutom sätta in en miniho på annat ställe. Jag tittar inte på denna lösning för att jag har trångt utan för att jag har fönster som inte är placerade rätt med tanke på att det skall sitta ett kök där jag nu sätter upp det (bygger om mitt hus). Jag kan bygga ett parallellkök men då får jag göra andra kompromisser kring vart fönstret hamnar på bänken.
Däremot så finns det andra problem som inte är att förakta med hur man löser skåp/lådor/diskmaskin runt i kring det hela men det är ju egentligen rätt kass med hörn i kök oavsett hur man gör.....
Så håller själv inte med om att det i sig är opraktiskt med en ho i ett hörn, med de argument jag sett här, efter att lite snabbt testat min uppställning. Det är däremot en del i ekvationen med gungor och karuseller när man renoverar och inte kan bygga det "perfekta" köket.
Ergonomi, utseende och "delningsmöjlighet" verkar vara argumenten emot.
Jag blev tvungen att testa lite. Har ju lite delar kvar från köket jag river så ställde upp lite på ett ungefär.
Ergonomi skulle jag säga blir bättre än vanlig ho. Man når ju avtsällningsytorna utan att sträcka sig.
En 60-ho kan man få på "vanligt" avständ (jämförde med min gamla ho, vet ej vad "standard" är. 70 ho ger aningen längre avstånd men åtminstone jag når enkelt hela hon och kranar bakom.
Utseende: Smaken är som baken. Bilden som Mazen har i sin post är inte min grej. I köket i min länk (post #3) tycker jag det är helt ok (dock ej luckor utan tittar då enbart på bänken).
Delningsmöjligheterna är ett minus. I mitt fall dock minimalt och jag kan om jag vill dessutom sätta in en miniho på annat ställe. Jag tittar inte på denna lösning för att jag har trångt utan för att jag har fönster som inte är placerade rätt med tanke på att det skall sitta ett kök där jag nu sätter upp det (bygger om mitt hus). Jag kan bygga ett parallellkök men då får jag göra andra kompromisser kring vart fönstret hamnar på bänken.
Däremot så finns det andra problem som inte är att förakta med hur man löser skåp/lådor/diskmaskin runt i kring det hela men det är ju egentligen rätt kass med hörn i kök oavsett hur man gör.....
Så håller själv inte med om att det i sig är opraktiskt med en ho i ett hörn, med de argument jag sett här, efter att lite snabbt testat min uppställning. Det är däremot en del i ekvationen med gungor och karuseller när man renoverar och inte kan bygga det "perfekta" köket.
Klicka här för att svara
