Såhär ska vårt nya kök typ se ut. Tänkte sätta dit någon typ av väggplattor i någon vit färg, såg
en väggskiva berryalloc kitchen vit på bygghemma, den ser ut som en halvhändig person kan sätta dit, kakel tror jag blir för svårt för mig då jag inte har gjort det förut. Skulle dock vilja ha någon med något mönster i, har ni några tips på bra alternativ?

Sedan har jag en fråga om montering, visst gör man så att man monterar nya stommar och luckor samt ny fläkt och sedan monterar plattor EFTERÅT?, runt stommar och fläkt?

Tänkte montera detta kök i etapper, först ta ner gamla överdelen och sätta nytt. Sedan göra golv och underdelen (bort med gamla kakelplattor först förstås), och till sist montera plattor, tror ni det är en bra plan?

Mvh
Kalle
 
  • 3D-visualisering av ett modernt kök med vita väggskåp, grått köksinrede och rostfria vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det inte lite väl vitt och ljust och fräscht ? Kakla är inte jättesvårt , gäller att ha en bra och rak vägg och vara noggrann. Våga med lite färg nu :) Mönster blir oxå bra på kakel.
 
C Challe777 skrev:
kakel tror jag blir för svårt för mig då jag inte har gjort det förut
Äsch, det är mycket enkelt (och roligt) att sätta upp kakel i kök. Det är ju en begränsad yta, och man behöver inte hålla på med tätskikt och sådant.
Jag satte upp vanliga vita 40 x 25 cm plattor i vårt kök år 2011. De var billiga att köpa och genom sin storlek enkla att sätta rakt och snyggt:
Vitkaklat kök med trädetaljer, vit arbetsbänk, fönster och inredning från 2011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kakel upp till överskåpen och sedan målat eller en tapet med något mönster (slingrande gröna rankor t.ex.)
tycker jag blir snyggt. Inte för mycket mönster ner mot spis och disho, då ser man inte vad som behöver torkas rent från stekflott och stänk.

C Challe777 skrev:
Sedan har jag en fråga om montering, visst gör man så att man monterar nya stommar och luckor samt ny fläkt och sedan monterar plattor EFTERÅT?, runt stommar och fläkt?
Tycker jag låter bra, så har jag gjort i de kök jag byggt/renoverat.

C Challe777 skrev:
Tänkte montera detta kök i etapper, först ta ner gamla överdelen och sätta nytt. Sedan göra golv och underdelen (bort med gamla kakelplattor först förstås), och till sist montera plattor, tror ni det är en bra plan?
Jag skulle lagt golvet först, innan jag börjar med nya skåp och socklar.skåpen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.