Hej Vi har laminatgolv i kök och hall, men skulle vilja ha något mjukare, och fick då förslaget att lägga vinylplankor ovanpå laminaten. Det blir ju något tjockare men är inget problem för oss, men vi undrar om någon har erfarenhet eller vet hur laminaten fungerar som underlag för vinylplankorna. vi är mycket tacksamma för åsikter

Åsa Lund
Generellt ska man inte gömma lager på lager med golv. Risk för emissioner från det som blir instängt, särskilt om det är golv i markplan.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Är där laminatgolv så är det väl en enkel match att bryta upp det först? Sen kan ni lägga vinylen direkt på brädgolvet.

Hej.. Tack för ditt svar.. Att ta bort laminaten är inget problem, men jag undrar hur laminaten blir som underlag till vinylplankorna. om vi tar bort laminaten så blir golvet för tunt, där dörrkarmarna är ursågade

P
Vi hade flera ca 10-20 år gamla laminat golv från olika ”märkes tillverkare”.

Tre av golven gjorde ljud från sig när man gick på dem. Det verkar som att golven börjar bli spröda av någon anledning, så vi rev ut dem istället för att bygga på.

Min poäng är att det kan finnas en risk att golven ger ifrån sig irriterande ljud senare. Tänk på val av underlagsfoam så det dämpar ordentligt!

Det går ju att riva ut laminatet och bygga upp med annat skivmaterial. Dock blir det ju dyrare.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja, jag tror också på någon skiva isf som är avsedd att ligga där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.