Kök
tergo: ev ett brandspjäll om du drar ut genom väggen, monterat närma fläkten https://www.ventilation.se/brandspjall-sc60-125/p-2075.htm t
Avemo: [citat] Precis. Och det jag menade var att du bör skära till och använda ett mycket större filter än diametern på röret. Att suga ut matoset är ju just vad köksfläkten är till för. Och det gör den inte lika bra utan kåpa. Men utsikten är ju inte heller oviktig.
Chko: Det fick bli täckskiva i mitten, klöv ner en 34x145 jag hade liggande till 115, lite färg eller olja på så ska det nog fungera färgmässigt. Bottenplankan in till väggen som jag fäster den i blir dessutom bra stöd så inte kylskåpen halkar snett som de gamla gjorde och fäste ett par klossar på den längst in vid väggen så skåpen inte kryper in för långt, inte perfekt, men
glasvatten: Någon som vet vart man kan köpa en ny plugg då det läcker vatten? Röd markering där det läcker vatten. Gul markering där pluggen sitter. Finns det någon annan lösning så som att använda superlim utanför pluggen för att försöka täppa igen läckan?
BirgitS: [citat] Knappast med så mycket som du har i ditt förslag. Bara raksträckan på 190 cm är ju långt över. Har du funderat på att byta plats på diskhon och diskmaskinen? När diskmaskinsluckan är nerfälld kommer den att blockera väldigt mycket av köket som det är ritat nu. Opraktiskt när en ska tömma DM samtidigt som en annan börjar med matlagningen eller ska göra något annat i
larskarlsson: och ja dom vita plattorna är redan lagda. , men ja vill lägga dom silvriga en rad ovanför. (som en bård) innan resten vita kaklet fortsätter uppåt.
Patzie: Kan väl egentligen inte svara på om det är vanligt men har varit med om att ett par såna börjat läcka Lr helt enkelt gått sönder, de rörmokare ja arbetat med har väl tyckt att de är lite av ”skit” grejer frys leverantörerna har så de vill helst inte koppla in grejer med fullt tryck och sen skriva sitt namn på de. Men kan ju säkert variera i kvalitet från märke till märke med
Misse: Tack snälla för svar! Vi behöver antingen flytta och ha hällen på köksön eller sätta diskhon där (får tyvärr inte plats bredvid varandra som idag för då har vi ingen plats för kyl och frys). Man kan förstås ha det som det är men det hade blivit något helt annat med stora sällskapsytor med vardagsrum - kök - matsal och så fönster i tre väderstreck!
nikasp: Som dessutom var grymt snygg och med handdush. Sugen på att byta ut vår standard-FMM nu. Har en halvavancerad duschblandare från Tapwell med pip, handdusch och takdusch i badrummet och är grymt nöjd. [citat]
BirgitS: Men är det inte så att den belysning du länkade till har ljuset riktat snett?
hapazard: Ganska vanligt tror jag, samma sak i min lägenhet när vi flyttade in. Ganska nyrenoverat kök men diskmaskinen ansluten till varmvattnet och utan avtsägningsmöjlighet vid blandaren.
Åsa Lund: Den där fläkten kallas Alliance. Finns nya köksfläktar med den funktionen.
Hemmakatten: Det är många medlemmar som uppskattar äldre inlägg. Många söker efter lösningar eller idéer. Många hustrådar sträcker sig dessutom över ganska många år. /moderator
jojo99: Tack alla för svar, skönt att få bekräftat att det är minimiavstånd. Nu tror jag att elektrikern och jag kan lyckas med att placera ett riktigt uttag som får plats i skorstenen.
Nizztos: Bygger nytt kök. Har inte möjlighet/vilja att dra ut en ny immkanal. Betyder att jag behöver en återcirkulerande kolfilterfläkt. Har länge tänkt köra med en häll med inbyggd fläkt. Mitt problem med dessa är att man får kanter i hällen som jag tror jag kommer få tokspel på när jag flyttar kastruller/stekpannor. Jag gör hela mitt husprojekt för att öppna upp och få det luftigt
hapazard: [citat] Ja tätskikt med uppvik är ett måste, men det skulle man ju kunna lägga under godtyckligt valt golv. Men förslaget med brunn bara under förbrukade kanske är bättre ändå...
Tosse: Finns ju annan puts än husfix också. Typ https://www.byggmax.se/lip-väggspackel-320-0-100-mm-p0120
Anonymiserad 137805: Du har väl en kolfilterfläkt? Plåten påundersidan får du dre ner Där finns både fett filter och kolfilter Kolfilter byter man 2 till 3 ggr per år Resten diskar man i maskin
Lopex: Jag personligen hade köpt en ny marmorbit, just med tanke på att det ser ur som om det kommer krävas en del fog om man vill täppa till resten av glipan som är längst med hela. Men annars håller jag med ovanstående, en liten passbit!
Anna_H: [citat] Fast diskmaskinen och ungen använder man ju varje dag, i sockellådorna kan man lägga tex tårtfaten och annat som används sällan.
Hjulbent: Dåligt underarbete, färgen har inte fäst på luckan som den ska , lite damm eller annat gör att det inte fäster den ligger bara som ett skinn på vissa ställen.. Att slipa och finspackla går, då är det cellulosaspackel som gäller, men pass upp det är mycket hårt att slipa, så flera gånger med tunt är att föredra, samt en maskin till att slipa är att föredra
Plupp 170879: Jag skulle säga att det beror lite på grundförutsättningarna hur enkelt eller svårt det blir att flytta inredning. Har ni tex ett träbjälklag och har el mm förlagd där och väljer att riva upp golvet i samband med köksrenoveringen finns det en möjlighet att relativt enkelt flytta uttag mm. Har ni istället betongbjälklag blir det svårare. Då kanske det det landar i att ni får
Lime113: Förlåt OT men vi har faktiskt en SwedeLuxury fläkt och det är några saker som får mig att undra om de har kunskap i fläktbyggande alls. 1. Fläkten låter lika högt i lägsta som i högsta läget. 2. Fläkten suger lika mycket i lägsta som i högsta läget. 3. Luften ska gå in i ett vertikalt filter som inte verkar vara den naturliga vägen vägen. Detta löser konstruktör genom att
major_tom: givetvis visade det sig tvärt omöjligt att hitta epoxy i rimlig förpackningsstorlek i min lilla ort, och jag är för otålig för att beställa. så nu får det bli 3-4 (eller så många det krävs för att fibrerna ska sluta resa sig efter påstrykning) tunna lager av ett PVA D3 trälim istället :seenoevil: blir ovanför diskmaskinen och vid håltagningarna för diskho och spishäll
Fel av Åke: Jag har IKEA:s Bodbyn offwhite i mitt kök. Till det har jag deras svarta laminatskiva och svarta handtag. Har grått kakel som stänkskydd och vit ask på golvet. Jag är nöjd med mina val! :)
LJB: Tack alla för era svar, uppskattar det verkligen. Jag ska åka till Electrolux home och titta där med.
Joyeuse: Det är lite långsökt att hyresvärden skulle spåra upp mig här, men jag väljer att ta bort bilderna jag laddade upp för anonymitetens skull. Om någon behöver dem skickar jag dem. Tack för alla svar! Jag känner mig nöjd.