Byggahus.se

Kakelrivning...

2k läst  34 svar

1. J
    Medlem Nivå 7
    Lånar tråden lite. Jag tänkte riva ut ett gammalt 60-talskök. Det är rätt slitet och arbetshöjden på 80 cm är inte optimal.

Kaklet är original, det är redigt tjocka plattor. Väggen kommer att bli rätt så misshandlad när överskåpen tas bort, därför funderar jag på gips.

Nu till frågan, kakelväggen (3 plattor hög) innehåller med stor sannolikhet asbest i antingen fog eller fix. Måste jag riva den eller går det att bygga in den?

2. J
    Medlem Nivå 7
    Bifogar en bild. En tanke jag har är att riva alla överskåp och sedan behandla väggen från kakelkanten upp till taket så att allt kommer i samma nivå. Sedan montera nya underskåp, tanken är att skippa överskåp i nya köket. Underskåp och några hyllor över bara. Stänkskydd får bli någon form av väggplatta, typ Ikeas Lysekil.

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 7
    River ut ett kök i ett hus byggt 1954. Allt ska bort. Det jag funderar över är kaklet. Jag är inne på att riva det försiktigt platta för platta med stämjärn/huggmejsel och hammare. Tänkte spraya på vatten med blomspruta under tiden för att försöka minimera damm. Jag har ingen aning om det finns asbest i fix/fog men tänker behandla det som att det innehåller asbest. Några andra tips/synpunkter innan operationen drar igång?

Först var jag inne på att bygga på väggen ovanför kaklet med gips för att komma ut i samma nivå. Men det blir ju också en hel del jobb. Det kanske är bättre att få en ren vägg istället för att bygga bort problemet.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 8
    Man ska vara försiktig med aspest, helt rätt! MEN om jag hade vart i den situationen så hade jag plastat in rummet mot resten av huset, köpt en godkänd andningsmask och yxat ner skiten snabbare än kvickt. Dammsugit av efter mig och försökt få till korsdrag under själva rivningen. Spruta lite vatten för att binda damm kan man ju göra ändå, för säkerhets skull.

Detta är hur JAG hade gjort, och inte ett råd om hur du bör göra. Kanske går det att få reda på om det innehåller asbest eller ej?

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 7
    Sant! Jo, jag skickade några prover i vintras på golvet. Problemet är att ekonomin inte är den bästa för tillfället, så även om analysen visar asbest så kommer jag inte ha råd med en sanering just nu.

6. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    På med mask, fram med hammare, stämjärn och kofot och bryt bort försiktigt så dammar det mindre. Det är förmodligen mer farliga partiklar på gatan än de som sitter i din vägg...

7. J
    Medlem Nivå 7
    Det är lite så jag resonerar också Jonatan. Just därför jag inte vill blåsa på med borrhammare eller andra maskiner, då lär det ju damma något bedrövligt.

8. M
    Husägare · Nivå 7
    Använd inte dammsugare för att suga upp dammet. Då är risken stor att du sen kommer blåsa ut asbestdamm i huset under flera år framöver. (En vanlig dammsugare tål dessutom inte annat byggdamm heller.)

9. M
    Medlem · Nivå 8
    De flesta uthyrningsfirmorna kan hyra ut en dammsugare som även fångar asbest (tror det är hepa 14 filter). Man får betala en saneringsavgift på ca 1000kr för maskinen.

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 2
    Det är ju upp till dig men jag hade aldrig, och jag menar aldrig chansat med asbest.
    Hur mycket det än kostar att anlita en sanerare är det inte i närheten av lika dyrt som din hälsa, eller din familjs hälsa när du inte fått helt rent och din fru och dina barn blir exponerade för förhöjda asbesthalter...

Men detta är bara mitt resonemang.

• Laddar…
  11. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Går det inte att såga ut skivan kaklet sitter på istället för att lossa varje skiva?
    Annars håller jag med om att det funkar att plocka ner dom en och en försiktigt. Asbesten är bunden i cementbruket och det är inte så att det frigörs och sprutar ut en massa fibrer på något magiskt sätt så fort det kommer fram i ljuset.

• Laddar…
  12. T
    Besserwisser · Nivå 8
    Nu börjar asbesthysterin igen. Det där kaklet är betydligt nyare än byggåret, och det lär inte finnas en tillstymmelse till asbest i fixet eller fogen...

13. S
    Medlem · Nivå 16
    • Laddar…
  14. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Ljus fix samt anpassat efter elen som är nyare samt nyare överskåp... knappast från byggåret

15. L
    Medlem Nivå 4
    Iochmed att du inte har råd med att sanera om det skulle behövas, har du inte råd att renovera heller? Vad gör du om du stöter på andra problem och behöver köpa saker du inte hade planerat att köpa? Lite, jag köper en sportbil men skatten va för dyr..