Som rubriken antyder, jag behöver lägga en silikon(?)fog mot en oljad bänkskiva. Skivan är troligen ek om det spelar någon roll. Frågan är om det funkar, och vilken olja och vilken silikon som då är bäst. Spontant känns olja och silikon inte helt optimalt, men jag kanske fått det om bakfoten.

Skivan är alltså en trären, slipad stavlimmad bänkskiva, högst troligt av ek. Den ligger bredvid en rostfri diskbänk och jag vill ha en tät fog däremellan.
Bänkskivan behöver någon form av ytbehandling för att kunna användas som den köksskiva den är, tålig mot vattenstänk och diverse andra vätskor och ämnen som kan tänkas hamna på den. Olja, eller annat om det finns alternativ.
Samtidigt vill jag täta skarven mellan skivan och diskbänken och då måste ju fogen fästa både mot diskbänkens och mot bänkskivans ändar.

Någon som har tips om vad jag ska använda?

Tack på förhand!
ToRy

S
om trä't är oljat , torka med starkt lösningsmedel typ Thinner där fogen skall vara och sen snabbt på med fog

Kan tillägga att jag var noga med att skydda översidans kant med tejp vid fogningen. Blir inte bra/snyggt om fogen smetas ut på översidan av träskivan och hindrar upptag av olja.

Okej, så eftersom skivan nu är renslipad (även ändarna) så borde jag foga först och olja sen!?
Tack för tipset! (y)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.