Hej! Jag och min man har precis köpt ett äldre hus som vi ska totalrenovera. Invändigt ska vi börja med köket. Vi håller fn på att välja vitvaror och det är en djungel av val. Men nu undrar jag om någon av er har ugn med pyrolysrengörande funktion samt ugn med ånga. De verkar så bra men dyrare. Är det värt pengarna? Sen vilket märke har du/ni?

Funderar på Bosch, Electrolux och Kitchen Aid.

Tack för svar!

Hej,

När vi byggde nytt kök för ett år sedan va pyrolys en självklarhet. Men ånga var vi skeptiska till, främst pga att vi inte är stora fans av ångkokt mat. Det slutade dock med att vi köpte en ungn med ett mellanting, dvs en ugn med ett vattenmagasin som ”puffar” ånga under matlagningen. Inte för att ånga maten utan för att få bättre resultat vid t ex bakning och uppvärmning av rester. Sen har vi i ärligheten namn inte använt den funktionen speciellt mycket... men ugnen i övrigt har inga speciallösningar som krävs för ångkokning utan är i botten en ”vanlig” ugn.

Pyrolysen använder vi någon gång per månad och ungen blir faktiskt väldigt ren, och då kör vi bara på steg 1 av 3!

Vi har en ugn från Neff (samma som bosch/siemens).

• Gilla
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej,

När vi byggde nytt kök för ett år sedan va pyrolys en självklarhet. Men ånga var vi skeptiska till, främst pga att vi inte är stora fans av ångkokt mat. Det slutade dock med att vi köpte en ungn med ett mellanting, dvs en ugn med ett vattenmagasin som ”puffar” ånga under matlagningen. Inte för att ånga maten utan för att få bättre resultat vid t ex bakning och uppvärmning av rester. Sen har vi i ärligheten namn inte använt den funktionen speciellt mycket... men ugnen i övrigt har inga speciallösningar som krävs för ångkokning utan är i botten en ”vanlig” ugn.

Pyrolysen använder vi någon gång per månad och ungen blir faktiskt väldigt ren, och då kör vi bara på steg 1 av 3!

Vi har en ugn från Neff (samma som bosch/siemens).

Tack för svar! Vad bra att ni trivs med et spis och ugn. Särskilt pyrolysen. Skönt att rengöringen kan förenklas med teknik . Det lutar mot att vi lägger lite extra på en sådan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.