Halloj alla experter!

Jag har fått massor av fula svarta fläckar på min massiva
bänkskiva!

Jag har naturligtvis förstått att de beror på vatten som kommer
från frytor som blivit ståendes blöta eller t.o.m. för att torka efter disk!

Nu har jag tänkt att slipa och försöka få skivan fin, men!
Hur djupt brukar såndana märke ligga? Hur skall jag gå tillväga för att få skivan
riktigt fin!

Allt grundar sig troligtvis på att de var dåligt oljade från första början!
 
För att man skall få svar krävs att man talar om vad för skiva man har. :P
Men jag utgår ifrån att det är ek (det är vanligast).

Det enklaste är att ta en excenterslip och gå över skivan med, till dess att alla märken är borta.
Det jobbigare alternativet är att göra detta för hand, i skivans fiberriktningen.

Den bästa behandlingen efter slutfört arbete är att hårdvaxa skivan, det håller bättre än olja.
 
Jag har ingen erfarenhet av massiva bänkskivor men har haft en träbåt som var av ek.
Oxalsyra vet jag fungerade för att få bort fläckar från fett, svärtan vid avgasröret, svärta som uppstod av alger o.dyl.
Eken blev som ny när man använde oxalsyran.
Oxalsyra säljs idag i pulverform (små kulor) som blandas med vatten.
Man stryker på vätskan och lägger en ren och ofärgad pappershanduk ovanpå och låter verka tills papperet torkat.
Oxalsyran får fläcken att försvunna.
Upprepa behandlingen om det behövs.
När fläckarna är borta och skivan torkat behöver du nog slipa och vaxa/olja skivan.

Var försiktig med metaller som eventuellt finns i närheten.
De kan reagera på oxalsyran.
Oxalsyran fungerar som blekmedel.
Länk på Google: http://www.google.se/search?source=...btnG=Sök+på+Google&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
 
Har samma problem, efter att vi hyrt ut vår lgh i andra hand ett år kom vi tillbaka till allehanda fula märken på bänkskivan.

Jag hade ändå tänkt slipa av den och olja om den eftersom jag inte är nöjd med finishen efter att ha använt Ikea "Behandla" olja tidigare, som för mig blev som en blandning av en lack och en olja.

Jag är intresserad av hur man rent praktiskt jobbar vid slipning av skivan. Kör man i fiberriktningen även med excenterslip? Vilken grovlek kör jag på papperet? Hur gör jag med kanten mot silikonen (vid kaklet) och den övermonterade hon? Ska jag helt sonika lägga ny silikon efterråt (helst inte!)? Hur noggrant kan man manövrera en excenterslip? Blev bra sugen på att handla verktyg nu, får slänga iväg en beställning på en sån efter man kollat med regeringen...

Jag undrar också hur det funkar att hårdvaxa. Blir ytan lika smooth babystjärtsaktig som den kan bli på en riktigt fint mättad oljad bänkskiva?
 
Redigerat:
T Tessok skrev:
Jag har ingen erfarenhet av massiva bänkskivor men har haft en träbåt som var av ek.
Oxalsyra vet jag fungerade för att få bort fläckar från fett, svärtan vid avgasröret, svärta som uppstod av alger o.dyl.
Eken blev som ny när man använde oxalsyran.
Oxalsyra säljs idag i pulverform (små kulor) som blandas med vatten.
Man stryker på vätskan och lägger en ren och ofärgad pappershanduk ovanpå och låter verka tills papperet torkat.
Oxalsyran får fläcken att försvunna.
Upprepa behandlingen om det behövs.
När fläckarna är borta och skivan torkat behöver du nog slipa och vaxa/olja skivan.

Var försiktig med metaller som eventuellt finns i närheten.
De kan reagera på oxalsyran.
Oxalsyran fungerar som blekmedel.
Länk på Google: [länk]=
Oxalsyra finns i rabarber, så istället för att köpa detta, som är gansa dyrt, ta rabarber och gnid på fläcken, läste att detta funkar lika bra. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.