Kök
hundbom: Tack för bra svar, Lopex och Robo! Får det fixat i morgon!
MarcusSE1987: Okej...nej tanken är inte det. Har sett bilder från leverantören och där är inte bara runt om. Tyvärr så svarar dom inte på mitt mail (Italien).
chrloc: Tack igen för alla svar och synpunkter även gällande kabeldragning etc Det verkar lämpligt att man flyttar fram spottarna något mot framsidan av skåpen för att få maximal belysning på bänkskivan.
N.A.F.N_82: [citat] Tja detta är u ett snarlikt som jag har i bostaden kunde dock ej hitta det 2016 när jag började renoveringen till ett vettigt pris så jag sökte mig till Leroy & merlin i spanien, Med frakt så hamnade total priset på strax under 214:- kvadraten
Anna_H: [citat] Det är ju olika i olika familjer, vi lagar väldigt ofta mat tillsammans, det är ett gemensam intresse.
Rabbithole: Vår diskmaskin har knapparna på insidan och är låst under drift. Knacka för att pausa så låser den upp om man inte väljer till fjärrkontroll.
Anonymiserad 173289: Vi kör gas på heltid. Elektrisk ugn men gasplattor. ca 15kg gasol per år.
RoBo: [citat] Kul! Så var det förr. Plattorna kallades jolly, var oftast några i varje paket.
Paul-Staffanstorp: Jisses... Om det så skulle ta en hel dag att få väggen jämn och en hel dag att kakelsätta och foga så med rejäl timdebitering så skulle det ändå "bara" sett ut så här... 16tim x 500 = 8000 +25% moms = 10000:- Du förstår nog att de blåser er duktigt... och det är bara beklagligt och tragiskt med sådana SVIN på marknaden. :mad:
Linus91: [citat] Hej Leif! Tack för svar! Jag hade tänkt mig denna: https://www.selga.se/sel/Produktkatalog/S%C3%A4kringar%2C-centraler%2C-sk%C3%A5p%2C-elf%C3%B6rdelning-%2820-29%29/24---Motorv%C3%A4rmare%2C-laddstationer%2C-tillf%C3%A4llig-el-och-perilex/Perilex/SOCKELDOSA-M-PERILEXUTTAG/p/2408055?prevPageNumber=0 För att sedan dra en 3-ledare till schuko uttag till ugnen. Detta med tanke på att inte
Crickster: Hej! Funderar på hur jag bäst monterar upp dessa skåp från IKEA. Passbiten till golvsockeln är tveksam hur jag får dit t.ex... Någon som har tips? Skåpen: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80205535/#/80205540 Egna luckor. [bild] [bild]
raveper: Gallerhyllor och skåpsdörr = Perfekt för pannor och kastruller Bara bort med lådan och in med gångjärn å hyllor istället.
DFYD123: Electrolux är nog ensamma med att vara förinställda för stadsgas övriga behöver göras om. Igf berrazzoni o lagermania byggs om på svenska lagret vid beställning.
Vezlan: efter lite prisjämförelser så blev det ikea rakt igenom för oss. renoverade kök sommar 2018. Dock valde jag de dyrast vitvarorna från ikea, främst häll, fläkt ooch ugn. då min bror hade billigare ikeavitvaror tidigare och upplevde dem som rätt budget. ojämn värme i ugn osv... bosch, miele och siemens brukar toppa testerna. elektrolux har tappat sin kvalitetsstämpel iaf den högre
pjkw: Nej jag syftar på när de öppnas, petitess absolut men ändå
nyss ny husägare: Tillverkaren av vår fläkt skickade små självhäftande vikter när vi påtalade problemet. Tror det var något man eg brukar använda när man balanserar hjul vid däckbyte. Med lite telefonsupport från tillverkaren klarade jag trots total avsaknad av kunskap om fläktar och ventilation öppna upp och klistra en liten vikt på varje vinge i kallrasskyddet. Sedan dess hörs det bara vid
AndersS: Harv gjort några tester med material jag hade hemma. 6 mm gipskiva samma som på väggen, PL600 och laminatbitar, men sedan olika grundningar av gipsskiva. Provrykte laminat efter ca 3 timmar * vanligt trälim inomhus, hälften av limsträngen delade papper och hälften släppte limsträng (skivytan känns torr) * prime för kakel/klinker avsedd för cementbaserad fix, 1/3 av limsträngen delade
windestal: Det går utanför min kompetens så det har jag ingen åsikt om, det vara bara din uträkning jag påpekade inte stämde ;)
Maxwells demon: [citat] Jo det är smaskens. Om vi bjuder på julbord. Då är köksön perfekt att duka upp all mat på. Annars får det inte plats. Men det är sällan vi bjuder på flygande Jacob, kassler med ananas i ugn, hemgjord pizza kit mm mm.
Larossmann: Det hade varit helt okej för oss men en sådan går tyvärr inte heller in. :sweat: Vi lär nog ge upp tanken på stor diskmaskin. [citat]
Bronken: Jag har en liknande tanke, dvs att kakla på kakel i ett pentry.Då några av de gamla plattorna är borta eller avhackade (behövdes för att få bort gamla diskbänken) undrar jag vad man fyller ut dessa "större" ojämnheter med bäst?
Ingrid Persson: [citat] Nej, det tjänar de ju inget på...Sedan har jag ju köpt belysning till köket, som en elektriker ska montera, men det går bra...
rogggaa: De tillhör samma koncern och köper luckor av varandra (HTH och Marbodal) så ja, det funkar.
Mr.Hammer: [citat] Inga problem med ekskiva och inoljad med Osmo :thinking:
Rabbithole: MDF funkar ju bra, hyllplan går annars om man vill ha massiv trälucka. Ikea har precis lanserat en 30cm bred variant på Metod köket, kanske kan passa?
Hemmakatten: Om du har en rostfri diskbänk kommer det bli riktigt läckert med ett stänkskydd i rostfritt. Om inte skulle jag skippa idéen.
Frankthebuilder: Hej, ”brunnen” ligger numera under ett trallgolv.. vi kommer sätta ett rostfritt galler på röret också för att undvika att skräp/smådjur kommer in..
AndersS: Ikea rekommenderar att avsluta skenan 15mm från skåpskant, men sätt den inte "exakt" för skåpen kan skjuta iväg några millimeter eller att du gör lite mätfel så man vill inte få en för lång skena som sticker ut. Finns några video från IKEA där du kan få lite tips om du är osäker. https://www.youtube.com/playlist?list=PLGYqNGz1pfDoK2nRCCAt9h3Ganq19z0PN