Vi ska helrenovera och bygga upp ett nytt kök. Jag skulle gärna få input kring vad som kan vara den vettigaste grova dispositionen: Begränsingar / förutsättningar:
* Vatten finns vid den långsida som har en ingång, inte mot motstående sida rummet
* Vi vill få in en matplats med minst 4 platser (att sitta kring köksö ogillas av sambon)
På bifogad ritning har vi 60 djupa skåp även på den bortre väggen. Vi är rädda att det blir för trångt med ett 90 matbord (vi skulle helst slippa gå ner på 80). Är inne på att köra 40 djupa bänkskåp istället, men är osäker på om det kommer kännas / bli bra.
Övrigt som kan vara bra att känna till: Det är en balkongdörr bredvid kylen och ett fönster bredvid. På motsatt sida rummet är det två ingångar. Våningen är från 1931 och 111 kvm, knappt 3m takhöjd. Parkettgolv.
Tacksam för all hjälp!
Marcus
* Vatten finns vid den långsida som har en ingång, inte mot motstående sida rummet
* Vi vill få in en matplats med minst 4 platser (att sitta kring köksö ogillas av sambon)
På bifogad ritning har vi 60 djupa skåp även på den bortre väggen. Vi är rädda att det blir för trångt med ett 90 matbord (vi skulle helst slippa gå ner på 80). Är inne på att köra 40 djupa bänkskåp istället, men är osäker på om det kommer kännas / bli bra.
Övrigt som kan vara bra att känna till: Det är en balkongdörr bredvid kylen och ett fönster bredvid. På motsatt sida rummet är det två ingångar. Våningen är från 1931 och 111 kvm, knappt 3m takhöjd. Parkettgolv.
Tacksam för all hjälp!
Marcus
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Välkommen till forumet!
Om det inte ska kännas trångt bör det vara 90 cm emellan bänkskåp och stolsryggarna på ställen där man ofta är och kanske behöver gå förbi varandra. Vi har 60 cm men då står bordet precis vid fönstret (mycket trevligt att titta ut när man äter) och skåpen bredvid innehåller sånt som inte används så ofta och det finns ingen anledning att gå förbi varandra där eftersom det är en återvändsgränd.
Genom att ha överskåp på sidan med diskhon och hällen så behöver man inte så mycket förvaring mittemot och kan kanske utelämna några skåp för att i stället kunna flytt bordet mer åt det hållet.
Som det ser ut i ditt förslag tror jag att man kommer att uppleva att bordet är mycket i vägen, t.ex. när man tömmer diskmaskinen måste man runt bordet för att komma till skåp/lådor i motsatt hörn för att ställa in glas och porslin eller när man står vid spisen men också behöver kolla om något är klart i ugnen.
Om det inte ska kännas trångt bör det vara 90 cm emellan bänkskåp och stolsryggarna på ställen där man ofta är och kanske behöver gå förbi varandra. Vi har 60 cm men då står bordet precis vid fönstret (mycket trevligt att titta ut när man äter) och skåpen bredvid innehåller sånt som inte används så ofta och det finns ingen anledning att gå förbi varandra där eftersom det är en återvändsgränd.
Genom att ha överskåp på sidan med diskhon och hällen så behöver man inte så mycket förvaring mittemot och kan kanske utelämna några skåp för att i stället kunna flytt bordet mer åt det hållet.
Som det ser ut i ditt förslag tror jag att man kommer att uppleva att bordet är mycket i vägen, t.ex. när man tömmer diskmaskinen måste man runt bordet för att komma till skåp/lådor i motsatt hörn för att ställa in glas och porslin eller när man står vid spisen men också behöver kolla om något är klart i ugnen.
Tack för synpunkterna! Tror du att bordet kommer kännas i vägen även om man har 40 djupa bänkslåp på den bortre väggen? Då har vi totalt 3 meter tvärs över, och med ett 90 brett bord skulle man kunna ha t.ex. 110 cm mot raden med diskho, och 100 cm mot den grunda sidan, minus utrymmet som stolarna tar.BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Om det inte ska kännas trångt bör det vara 90 cm emellan bänkskåp och stolsryggarna på ställen där man ofta är och kanske behöver gå förbi varandra. Vi har 60 cm men då står bordet precis vid fönstret (mycket trevligt att titta ut när man äter) och skåpen bredvid innehåller sånt som inte används så ofta och det finns ingen anledning att gå förbi varandra där eftersom det är en återvändsgränd.
Genom att ha överskåp på sidan med diskhon och hällen så behöver man inte så mycket förvaring mittemot och kan kanske utelämna några skåp för att i stället kunna flytt bordet mer åt det hållet.
Som det ser ut i ditt förslag tror jag att man kommer att uppleva att bordet är mycket i vägen, t.ex. när man tömmer diskmaskinen måste man runt bordet för att komma till skåp/lådor i motsatt hörn för att ställa in glas och porslin eller när man står vid spisen men också behöver kolla om något är klart i ugnen.
Mvh
Marcus
Du vill i möjligaste mån undvika att ha köksbordet inne i den gyllne triangeln (spis,disk,kyl). Jag hade nog satsat på att placera bordet mot bortre väggen (mellan dörr och 12) 13 hade jag fimpat. 5 hade jag haft högskåp med upplyft DM (eller förlängt bänken med två 60 under fönstret mot balkongdörren).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Om inte stolarna har väldigt böjda ryggstöd eller annat som tar mycket plats när de är inskjutna så verkar det onödigt mycket fritt utrymme. Det är inget onormalt med korridorer som är 90 cm breda i lite äldre hus och i dem kan man mötas.S Slimkrutov skrev:Tack för synpunkterna! Tror du att bordet kommer kännas i vägen även om man har 40 djupa bänkslåp på den bortre väggen? Då har vi totalt 3 meter tvärs över, och med ett 90 brett bord skulle man kunna ha t.ex. 110 cm mot raden med diskho, och 100 cm mot den grunda sidan, minus utrymmet som stolarna tar.
Mvh
Marcus
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Sitter det element under fönstret? Kolla isf så att passbiten är bred nog för att kunna öppna luckan till DM utan att slå i elementet, lätt att glömma sådana små detaljer.
Jag skulle nog försöka ha väggskåp på sidan med DM, så att det blir nära mellan maskinen och förvaring av tallrikar.
Går det inte att skjuta bordet en liten bit längre mot vägg B, typ 60-70 cm? Det skulle göra att det inte är i vägen för "triangeln" spis-kyl-ho och, kombinerat med att få förvaring av tallrikar nära DM göra att det inte upplevs som lika mycket i vägen.
Om det inte är något element skulle jag titta på att ha ett hörnskåp där DM är nu och sedan bänkskåp under fönstret, plus att byta plats på ho/DM och spis och ha väggskåp över ho/DM. Då kan man ta bort några av bänkskåpen på andra sidan och vrida bordet 90 grader så det inte är i vägen alls.
Jag skulle nog försöka ha väggskåp på sidan med DM, så att det blir nära mellan maskinen och förvaring av tallrikar.
Går det inte att skjuta bordet en liten bit längre mot vägg B, typ 60-70 cm? Det skulle göra att det inte är i vägen för "triangeln" spis-kyl-ho och, kombinerat med att få förvaring av tallrikar nära DM göra att det inte upplevs som lika mycket i vägen.
Om det inte är något element skulle jag titta på att ha ett hörnskåp där DM är nu och sedan bänkskåp under fönstret, plus att byta plats på ho/DM och spis och ha väggskåp över ho/DM. Då kan man ta bort några av bänkskåpen på andra sidan och vrida bordet 90 grader så det inte är i vägen alls.
Redigerat:
Klicka här för att svara

